Get News Fast

 

پایان ۲۳ سال‌ انتظار/ تکمیل سبزترین مسیر ریلی ایران‌/ اتصال مناطق محروم به راه‌آهن سراسری + تصاویر

راه‌آهن بستان آباد ـ خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز به خط پایان رسید و به این ترتیب اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، “سبزترین محور ریلی ایران”، عنوانی است که برای راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز به دلیل مزیت‌های زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

راه‌آهن بستان‌آباد ـ تبریز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز که در 10 قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در 10 قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , آذربایجان شرقی , مهرداد بذرپاش ,

اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد.

راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیر گذار است.

با احداث این پروژه برای یک هزار و 800 نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی 100 میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا 5 هزار تن در سال برآورد شده است.

به گفته حمید علی محمدزاده مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز، درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و … بدست می‌آید.

این ابر پروژه ریلی 203 کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان آباد تا خاوران به طول 44 کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره برداری است.

افتتاح راه‌آهن دو خطه بستان آباد- خاوران

پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه 44 کیلومتری از این مسیر ریلی 203 کیلومتری بوده و  دارای 3 ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است.

دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود 90 درصد افزایش می‌دهد.

اعتبار این پروژه 30 هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن 60 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

احجام و ابنیه راه‌آهن بستان آباد- خاوران

حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , آذربایجان شرقی , مهرداد بذرپاش ,

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران 7.7 میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن 46.8 میلیون متر مکعب است.

میزان بالاست این خط ریلی 126.7 هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز 349 هزار متر مرکعب اعلام شده است.

در این پروژه 6.1 هزار تن ریل  استفاده شده و 16 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر احداث شده است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران 156 دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و 156 متر دارد.

باسمنج، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران

حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , آذربایجان شرقی , مهرداد بذرپاش ,

یکی از پل‌های مهم این پروژه ریلی پل باسمنج است که با طول یک هزار متر، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران شناخته می‌شود.

احداث، طراحی، تامین مصالح و تجهیزات این پل صد در صد ایرانی است.

در این پروژه ریلی 84.5 هزار اصله تراورس و 26 عدد سوزن استفاده شده و دارای 22 دستگاه تقاطع و 2 دستگاه تونل و گالری به طول 2 هزار و 930 متر است.

مساحت زمین ایستگاه راه‌آهن خاوران 230 هزار متر مربع و مساحت کل ساختمان‌ها 9 هزار متر مربع است.

مساحت ساختمان اصلی نیز 3.6 هزار متر مربع اعلام شده است.

کاهش 4 ساعته زمان سفر ریلی بین تهران- تبریز

راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را 114 کیلومتر و زمان سفر را 4 ساعت کاهش می‌دهد.

حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران , سید ابراهیم رئیسی , آذربایجان شرقی , مهرداد بذرپاش ,

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =

دکمه بازگشت به بالا