مالیاتستانی عادلانه و دقیق از مشاغل خاص در گرو هوشمندسازی نظام مالیاتی
ابوالفضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مزایای سیستم مالیاتی هوشمند، اظهار داشت: نظام مالیاتی یکی از مهمترین بخشها در ایجاد درآمدهای پایدار است و به همین دلیل اهمیت اخذ مالیات دقیق و هوشمند بسیار بالا است، دنیا به سمت هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی میرود؛ هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از کارها میشود و کارها را با دقت و سرعت انجام میدهد. یکی از ظرفیتهای فوق العاده ای که تا حال حاضر مغفول مانده است و قرار است به سمت اقتصاد بدون نفت برویم، درآمدهای مالیاتی و پایدار است.
وی افزود: بسیاری از کشورهای نفت خیز مثل آمریکا، روسیه و نروژ، نفت در سبد کالاهایشان نیز وجود دارد، اما کشورشان را با مالیات اداره میکنند؛ امارات و عربستان هم گامهای خوبی برای این موضوع برداشتند که مالیات را جایگزین نفت خام و درآمدهای نفتی خود کنند، ما نیز باید به این سمت برویم که این مسئله نیاز به دقت و سرعت دارد که بدون تبعیض هم باشد و بهترین آن استفاده از ظرفیت هوشمندسازی نظام مالیاتی در جهت شناسایی فرارهای مالیاتی و دریافت مالیات واقعی از آن بخشها است و چون قرار است مالیات جایگزین نفت شود سیستم مالیاتی هوشمند کار بزرگ و تحولی است و در این مسیر امضاهای طلایی و بروکراسیها نیر جمع میشود.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره ارتباط بین هوشمندسازی نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، اظهار کرد: امروز تکنولوژی و الکترونیک این ظرفیت مهم را برای ما فراهم کرده است که با هوشمندسازی نظام مالیاتی بتوانیم عدالت اجتماعی را در حوزه مالیات برقرار کنیم که البته به زیرساختهای نیاز دارد؛ 2 زیرساخت آن قانونهای مختلفی است که تا به حال وضع شده است، قانون «ابطال اسناد عادی» که در تشخیص مصلحت است و منتظریم مجمع نتیجه را اعلام کند و قانون «استفاده از پایانههای فروشگاهی و ساماندهی دستگاههای پوز حقیقی» که بسیار مهم است از این نظر که جریان کالا و جریان مالی هر کالا از ابتدای واردات یا تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده، دنبال خواهد کرد.
وی افزود: قانون دیگری هم نیاز داریم که مثل همه دنیا سیستم مالیاتی کشور کاملا هوشمند باشد و قابلیت فرار مالیاتی نداشته باشد، این موضوع هم به بحث اصلاح نظام بانکی بازمیگردد که مهمترین بخش فرار مالیاتی در حال حاضر ضعف در شناسایی تراکنشها و عدم وجود قوانین برای حسابهای بانکی است. هر شخص حقیقی و حقوقی در نظام بانکی ایران فقط یک حساب تجاری و غیرتجاری باید داشته باشد و هر تراکنش مرتبط با کسب و کار یک فرد باید ذیل حساب تجاری معرفی شده باشد و مابقی حسابهای فرد به شکل غیرتجاری خواهد بود و بدین ترتیب حسابهای هر فرد از نظر تجاری و غیر تجاری بودن از هم تفکیک خواهد شد.
نماینده مردم نجفآباد در مجلس گفت: وقتی به سمت استفاده از نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر شفافیت جریان کالا و جریان مالی هر حساب برویم، حساب افراد آنالیز میشود و درآمدها، پرداختها و جریان مالی هر کسب وکار با جریان کالایی آن تقاطع داده میشود و بدین شکل مالیات فرد نیز به راحتی مشخص میشود، بنابراین در وضعیت فعلی، با راهاندازی سامانه مودیان و ساماندهی دستگاههای پز حقیقی اتفاق مهمی در بخش اخذ مالیات از بخشهای دارای فرار مالیاتی کلان نظیر مشاغل خاص رخ خواهد داد و بدین شکل مالیات مشاغل خاص به شکل دقیق و هوشمند اخذ خواهد شد.
وی اضافه کرد: مهمترین دستاورد سیستم مالیاتی هوشمند جلوگیری از فرار مالیاتی است چون به شیوههای سنتی کار میکردیم و داده موجود نبود؛ فرار مالیاتی زیاد است.
بنابراین گزارش امروز 31 خرداد آخرین مهلت قانونی ارائه اظهارنامه یا تکمیل فرم تبصره ماده 100 است.
همه صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم (مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری میشود مشمول مقررات دستورالعمل تبصره ماده 100بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف هستند؛ بقیه مودیان مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی پایان خرداد هستند.
پایان پیام/