Get News Fast

 

مصرف بنزین خودروهای جدید به‌اندازه یک‌پالایشگاه ۱۵۰ ‌هزار بشکه‌ای

سالانه با ورود حدود یک میلیون خودروی جدید به چرخه حمل‌و نقل کشور، معادل تولید بنزین در یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای، به مصرف بنزین کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و به‌طور متوسط شاهد مصرف روزانه 110 میلیون لیتر بنزین و تولید روزانه 110 میلیون لیتر بنزین در کشور هستیم.

در پایان اردیبهشت‌ماه، متوسط مصرف روزانه بنزین کشور در سال جاری، 112 میلیون لیتر بود؛ که این رقم، اکنون که در روزهای پایانی خردادماه هستیم، متوسط سه‌ماهه، به حدود 110 میلیون لیتر در روز رسیده است.

متوسط مصرف بنزین کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته، رشدی 12.5درصدی داشته و افزایش مصرف و ثبت رکوردهای جدید مصرفی در ایام پیک مسافرت‌های تابستانی پیش‌بینی می‌شود.

«خودرو» مقصر اول در ناترازی بنزین

درحالی که اسقاط خودروهای فرسوده به‌طور کامل متوقف است و خودروهایی با سن بالا، همچنان در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری در حال تردد هستند، سالانه قریب به یک‌میلیون خودروی جدید وارد چرخه حمل‌و نقل کشور می‌شود.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سال گذشته حدود 1.2 میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر شده که مصرف بنزین این خودروها 3.5 میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین کشور اضافه می‌کند.

ورود سالانه یک‌میلیون خودروی نوشماره به چرخه حمل‌ونقل کشور درحالی است که همین خودروهای جدید نیز، مصرفی 3برابری نسبت به استانداردهای جهانی دارند.

درواقع سالانه با ورود حدود یک میلیون خودروی جدید به چرخه حمل‌و نقل کشور، معادل تولید بنزین در یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای، به مصرف بنزین کشور اضافه می‌شود و درحالی که نمی‌توان سالانه یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای به‌مدار بهره‌برداری وارد کرد، تنها با خروج مستمر خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل از یک‌سو و ارتقای تکنولوژی در تولید خودروهای نوشماره با هدف کاهش مصرف بنزین در خودروهای تولید داخل، می‌توان این عرصه را مدیریت کرد.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص با تأکید بر ضرورت اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده گفت: بالغ بر 30 میلیون کارت سوخت در اختیار مردم قرار داده‌ایم که بسیاری از این خودروها، مربوط به خودروهای تولید نسل قدیم، فرسوده و پرمصرف است، بنابراین لازم است خودروهای فرسوده را کم‌کم از چرخه خارج کنیم و فرآیند تولید در کشور را به‌ویژه در حوزه تولید خودروهای گازسوز گسترش دهیم.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا