آلهاشم: نباید در کارهای فرهنگی دچار روزمرگی و کارهای نامتعارف شویم
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم در مراسم آغاز بهکار رویداد استانی «تبلیغ جریانساز و تحقق جهاد تبیین» که در آستانه یکم تیر سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفته تبلیغ و اطلاعرسانی دینی در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: ۴۱ سال از تاسیس این نهاد به عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی به فرمان امام راحل میگذرد، نهادی که با تعدد ماموریتهای مهم دینی و فرهنگی روبهروست.
وی با بیان اینکه تبلیغ به اذعان بسیاری از صاحبنظران یک هنر است، اضافه کرد: این هنر در عصر حاضر به یک علم و دانش نیز تبدیل شده و اگر از این بعد تبلیغ غفلت شود، این هنر دچار روزمرگی شده و تاثیر خود را از دست خواهد داد چون علم و هنر دو بال رسیدن انسان به اوج معرفت هستند و از هم دوشی این دو مولفه جامعه منافع بسیاری خواهد برد.
امام جمعه تبریز هدفمندی، شور و شوق برای نجات انسانها، توجه به عوامل موثر در جهتگیری و سلوک دینی را بخشی از شئون مقام تبلیغ برشمرد و افزود: برخی گمان میکنند پیامبران برای سعادت همه انسانها آمدهاند اما بر اساس مفاهیم قرآنی پیامبران آمدهاند تا با بسترسازی شرایط لازم از سوی آنها، انسانها حقیقت جهان را بپذیرند و مقدمه چینی برای انتخاب آزادانه هدف افعال و اعمال تبلیغی پیامبران در قرآن کریم عنوان شده و انبیاء حقایق را به مردم عرضه میکنند و این مردم هستند که با انتخاب خود به سراغ هلاکت یا حیات میروند اما مهم این است که این انتخاب از سر آزادی و آزادگی باشد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان مبلغ، باید همانند پیامبران برای نجات انسانها ولع داشته باشیم و به سمت اموری برویم که در سعادت انسانها اثرگذار باشد و بر این اساس پس از معرفتافزایی جامعه باید به عامل عاطفی و انگیزشی در امور تبلیغی توجه کرده و زمینه توجه به اصول معرفتی را فراهم آوریم.
آلهاشم ادامه داد: در این میان اثرگذاری تبلیغ در قالبهای مختلف خود مرهون ویژگیهایی از جمله تلاش تخصصی برای درک جامعه متناسب با دین و تحقیق تخصصی برای فهم کامل مخاطب است و هر مبلغ باید ابتدا تلاشی تخصصی برای درک معارف دین و شناخت مسائل داشته و سپس ظرفیتها، میلها و آسیبها را بشناسد، چون قرار است پس از مهندس افکار، طبیبی قهار در این زمینه باشد و در غیر اینصورت گفتوگوی مبلغ و مخاطب آن هم در شرایط پر هیاهوی امروزی اتفاق نخواهد افتاد و به جریانی یک طرفه و بیاثر تبدیل خواهد شد.
وی ،کمگویی و سخنان کوتاه، موجز و مفید را از مهمترین نکات کاربردی برای اثرگذاری تبلیغ عنوان کرد و گفت: جمعآوری تخصصی محتوا، انگیز سازی مناسب ابتدایی و فرآیندی، تحریک احساسات، لحاظ عقلانیت، نظاممندی محتوا، توجه به بحران های انسان امروز، زبان و شیوه بیان موثر، تبلیغ چهره به چهره و مجازی، استفاده از زبان هنر، لزوم توجه به اثرگذاری بر مخاطب و استفاده از شیوههای نوین تبلیغ و مطالعه مستمر و روزآمد بودن از دیگر الزامات یک مبلغ در شرایط کنونی است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی اذعان داشت: خوشبختانه اکنون یک همافزایی و البته نوآوری در بین دستگاهها و نهادهای فرهنگی استان به وجود آمده و این امر می تواند زمینهساز انجام اقدامات قابل توجه و مهم در این بخش باشد و ارگانهایی همچون مجموعه اوقاف و امور خیریه نیز می توانند با قرار دادن ظرفیتها و امکانات موجود خود در اختیار نهادهای فرهنگی تسهیلگیر انجام این اقدامات باشند.
در پایان این مراسم از حجتالاسلام حسین قدوسی و حجتالاسلام شیخ جواد باقری بنابی به واسطه یک عمر مجاهدت و تلاش در عرصه تبلیغ دینی و نیز محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی به واسطه حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامههای فرهنگی و دینی تجلیل بهعمل آمد.
انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶/س