مرز ریلی آستارا از مصادیق توسعه روابط تجاری ایران با روسیه
ایسنا/گیلان پس از سال ها تلاش و رایزنی برای اتصال کریدور شمال به جنوب بالاخره توافق نامه اجرای خط آهن آستارا به رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر و مسیری که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است و ایران را به چهار راه ترانزیتی دنیا تبدیل میکند، به امضا رسید و نقش گذرگاه مرز ریلی آستارا در این زمینه قابل توجه است. |
راه آهن آستارا به رشت فصل نوینی در کریدور بین المللی شمال به جنوب است که می تواند منافع اقتصادی بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد. این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کاملکننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل میشود.
پروژه ریلی آستارا به رشت شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰.۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابهجایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.
احداث و بهرهبرداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال به جنوب خواهد گشود، به نحوی که تمام بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین منطقهای و جهانی تابعه کشورهای عضو این کریدور و سایر کشورها از شرق و جنوب شرق آسیا تا کشورهای جنوبی دریای عمان و خلیج فارس، همچنین منطقه قفقاز، روسیه و اروپا، از مزیتهای پرشمار این مسیر از حیث امنیت، ایمنی، زمان و هزینه حمل و نقل بهرهمند خواهند شد.
پروژه ریلی آستارا به رشت که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابهجا خواهد کرد و بر این اساس میتواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد. راه آهن آستارا به رشت حلقه تکمیلی کریدور شمال – جنوب محسوب میشود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می شود و همچنین ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا با تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می شود، اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟
بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که به امضای مقامهای تهران و مسکو رسید، راهآهن آستارا به رشت که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهرهبرداری امکان جابهجایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست میتواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابهجا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.
چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابهجایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است. قرار است راهآهن رشت – آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد میرسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت. اگر چه در سال نخست بهرهبرداری امکان حمل و جابهجایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راهآهن رشت – آستارا، ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود.
جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم ترین کارکردهای ساخت این مسیر ریلی است. بر اساس اعلام شاخص های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت – آستارا میتواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی – ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان میبرد، در حالی که با تکمیل راهآهن رشت – آستارا این مسیر به صورت دریایی و ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. با امضای سند احداث خط ریلی راهبردی آستارا به رشت که انجام شد، این خط راهبردی کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت منطقه کرده و موجب تحکیم دوستی میان کشورهای منطقه خواهد شد.
عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه امروز شهرستان مرزی و ساحلی آستارا وضعیت خوبی دارد و در حال توسعه است به طوری که در سطح کشور و جهان نام آستارا دیده و شنیده میشود، اظهار کرد: امضای توافقنامه بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز ناشی از همین نقش آستارا در اتصال کریدور شمال به جنوب جهان است و امید است با پایان این پروژه بینالمللی، دوران طلایی شهرستان مرزنشین آستارا آغاز شود و شرایط به جایی برسد که هیچ بیکاری در منطقه نداشته باشیم.
وی افزود: گذرگاه ریلی شمال به جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار میرود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.
فرماندار آستارا با اشاره به اینکه مسیر غربی کریدور شمال به جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق بسیار مهم و خوب و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد، گفت: براساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد و قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
رضایی پور با بیان اینکه کریدور شمال – جنوب یکی از مصادیق توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور روسیه است و با توجه به اینکه هم ایران و هم روسیه مورد تحریم دولت های غربی هستند باید بیش از پیش به موضوع توسعه تعاملات تجاری دو کشور توجه داشته باشیم، گفت: بحث احداث راه آهن آستارا به رشت اهمیت ویژهای دارد و این توافق منجر به افزایش سطح تعاملات تجاری و کاهش هزینه ها خواهد شد.
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان میان دو کشور همسایه ایران، جمهوری آذربایجان و همچنین کشور روسیه موقعیت و پتانسیل بسیار مناسبی در راستای افزایش همکاری های اقتصادی دارد و با تکمیل پروژه خط آهن کریدور شمال به جنوب(آستارا – رشت) این روابط افزایش چشمگیری خواهد یافت.
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا |