Get News Fast

 

اقدام بی‌سابقه در فاز ۱۱ پارس جنوبی/ شمارش معکوس تولید گاز از مرزی‌ترین فاز

جداسازی، بارگیری و جابه‌جایی سکوی ۳۲۰۰ تنی ۱۲C به موقعیت ۱۱B و نصب موفقیت آمیز آن، اقدام مبتکرانه و بی‌سابقه‌ای بود که توسط متخصصان ایرانی در فاز ۱۱ پارس جنوبی، طراحی و اجرا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بامداد چهارشنبه هفتم‌تیرماه، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل 11B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی 11 میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.

فاز 11 پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

گفت‌وگو| قفل 20 ساله فاز 11 پارس جنوبی شکست

در آخرین پرده تأخیرها در توسعه این فاز مهم پارس جنوبی، تیرماه 96 قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر وقت نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید.

توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50.1 درصد، سهم شرکت چینی CNPC به میزان 30 درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9 درصد تعیین شد. طبق زمان‌بندی اولیه، قرار بود 40 ماه بعد از امضای قرارداد، تولید گاز از میدان فاز 11 پارس جنوبی آغاز شود. به عبارتی، در صورت اجرایی شدن این قرارداد و عدم بدعهدی توتال و CNPC، پاییز 1399 شاهد آغاز تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی می‌بودیم؛ اما این قرارداد اجرایی نشد و با بیش از دو سال معطل ماندن توسط این دو شرکت فرانسوی و چینی، در نهایت فاز 11 برای توسعه به دست متخصصان داخلی سپرده شد.

در دولت سیزدهم با تمرکز بر تولیدی شدن این فاز، اقداماتی همچون جابه‌جایی سکوی دریایی از فاز 12 پارس جنوبی و انتقال آن به محل فاز 11 پارس جنوبی و حفاری چاه‌های تولیدی در این فاز صورت گرفت و قرار بود در زمستان 1401 شاهد آغاز تولید زودهنگام گاز از این فاز به میزان 11 میلیون مترمکعب در روز باشیم، اما این مهم به اوایل سال 1402 موکول شد.

جواد اوجی، وزیر نفت در این خصوص گفت: “بلافاصله پس از آغاز به‌کار در دولت سیزدهم با پذیرش ریسک کاری پیچیده و انجام نشده، اقدام‌های لازم برای جابه‌جایی سکوی C  12 به موقعیت B 11 انجام شد”

اشاره وزیر نفت به کاری پیچیده و بی‌سابقه در صنعت نفت کشور، جابه‌جایی یک سکوی نصب شده در دریا (موقعیت 12C) که از قضا سنگین‌ترین سکوی دریایی میان فازهای پارس جنوبی است، جداسازی ایمن آن از موقعیت 12C، بارگیری و جابه‌جایی سکوی 3200 تنی تا موقعیت 11B و نصب دوباره آن بر روی جکت فاز 11، در دریا بوده است که این کار بی‌سابقه با توان طراحی دقیق و تبحر قابل تقدیر متخصصان ایرانی با موفقیت کامل صورت گرفت.

هم‌اکنون فاز 11 پارس جنوبی شاهد‌ آغاز شمارش معکوس برای تولید گاز است، اتفاقی که به گفته وزیر نفت، شکستن قفل 20 ساله توسعه این فاز در دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

قرار است طی هفته‌های آتی، با حضور رئیس جمهوری، تولید گاز از فاز 11 به مقدار 12 تا 15 میلیون مترمکعب در روز و از طریق 4 چاه حفاری شده از مجموع 24 چاه این پروژه، آغاز شود و به موازات تولید گاز، عملیات حفاری در دیگر چاه‌ها نیز اجرا شده تا به مرور زمان، تولید گاز از فاز 11 به رقم 56 میلیون مترمکعب در روز برسد. برای تحقق این هدف، علاوه بر حفاری 20 حلقه چاه باقی مانده، ساخت و نصب یک جکت و یک سکوی جدید در فاز 11، در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا