Get News Fast

 

جزئیات اقدامات فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی دانشجویان در مسیر مشاغل آینده

رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مسیر مشاغل آینده گفت: در طرح کهاد ۵۰۰هزار نفر دانشجوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود ۳۰۰۱۳۳۸ نفر ساعت آموزش دیده اند .

غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مسیر مشاغل آینده و آینده مشاغل گفت:در عصری قرار داریم که با تغییر مشاغل توسط فناوری های انقلاب صنعتی چهارم باید بیش از یک میلیارد نفر تا سال2030 مورد مهارت آموزی مجدد قرار گیرند و جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت آموزی است.

در سال 2022رشد اقتصادی آهسته تر از سال های اولیه بود در حالی که هر دو بخش دولتی و خصوصی اقدامات لازم را برای اتقای مهارت را تدوین می کنند.همچنین در سال 2024 ابتکارات ارتقای مهارت شتاب گرفته و باعث بهبود بهره وری نیروی کار و رشد اقتصادی می شود.در سال 2028 بسته شدن شکاف مهارت و افزایش 6.5 تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان و روند رشد به دلیل کاهش بازگشت سرمایه گذاری در مهارت آهسته تر می شود.

 وی گفت: در سال2030 افزایش 3درصدی بهره وری جهانی کاهش نابرابری افزایش کیفیت اشتغال و افزایش نیاز به همدلی، نوآوری و دیجیتال در مشاغل را شاهد خواهیم بود. بنابراین اگر به موقع اقدام نکنیم به آرامی اما مطمئناً‌ شکست خواهیم خورد.

 حسینی نیا بیان کرد: در دولت سیزدهم مسیر به سمت آغاز تحول بنیادین در توسعه منابع انسانی کشور پیش رفت به این صورت که مسیرمهارت آموزی و اشتغال پذیری جوانان به اشتغال پایدار ختم می شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت:  از جمله اقدامات در آموزش های مهارتی سند تحول در این دولت متناسب سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه ای با نیازهای بازار کار، تقویت نظام تنظیم گری مهارت در سطح ملی ، ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار، شکل دهی و حرفه ای سازی سمت تقاضای بازار مهارت، توسعه ظرفیت های آموزش های مهارتی مرتبط با مشاغل خدماتی و گفتمان سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی بوده است.

 وی با اشاره به ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای گفت:در بخش دولتی مراکز آموزش دولتی حدود 650 مرکز و 4838 کارگاه و 3982 مربی رسمی و پیمانی و 850 مربی حق التدریس، مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان و 302 مرکز و 5مرکز سنجش و صلاحیت حرفه ای و مرکز ملی تربیت مربی و در بخش غیر دولتی آموزشگاه آزاد حدود 16هزار و 500 فعال و 33هزار مربی و 2500استاندارد اجرا شده و مراکز جوار و بین کارگاهی 3181مرکز فعال و 1564 مربی و اجرای 411 استاندار آموزشی و محیط واقعی 36342 واحد 36342 استاد کار است.

حسینی نیا بیان کرد: در متناسب سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه ای با نیازهای بازار کار در طرح کهاد 500هزار نفر دانشجوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود 3001338نفر ساعت آموزش دیده اند و در طرح نخلستان با هدف گذرای500هزار نفر دانش آموخته دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حدود 1598950نفر ساعت آموزش دیده اند. در طرح محیط کار واقعی با 19درصد رشد و اجرای 74هزار نفر، حدود 28335 واحد صنعتی یا صنفی آموزش دیده اند.

 رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: در طرح ویژه دانشجویان مهارت افزایی هیبریدی (ترکیبی) دانشجویان با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان حدود 540ساعت آموزش و 14100 استاندارد شایستگی (400 شغلی) دریافت گواهینامه مهارت علاوه بر مدرک دانشگاهی و کارآموزی و کارورزی داده می شود.

وی افزود: در طرح مهارت افزایش دانش آموختگان آموزش عالی نخلستان نیز با هدف ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانش آموختگان 1500 استاندارد شایستگی حدود 90شغل در حوزه مشاغل نوین و دانش بنیان از جمله مهارت های برنامه نویسی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ، بازاریابی دیجیتال، کارآفرینی، بلاکچین، فناوری مالی و حسابداری، مدیریت استراتژیک و منابع انسانی و نوآوری صورت می گیرد.

حسینی نیا بیان کرد: عملکرد آموزش دانش آموختگان و دانشجویان در طرح کهاد و نخلستان در سال 1401 حدود 2.464.829 نفر ساعت و در سال 1402 حدود 2.310.086 نفر ساعت بوده است. عملکرد آموزش مهارت به دانشجویان نیز در سال 1401 حدود 3.282.005 نفر ساعت و در سال 1402 نیز حدود 5.891.409 نفر ساعت بوده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال 2023در چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی، 83 میلیون شغل حذف و 63میلیون شغل در جهان ایجاد می شود که شغل های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش های مورد نیاز را ارائه کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از وضعیت کار در سال 2030، اذعان داشت: وضعیت کار در جهان آینده حاکی از این است که نیمی ‌از کارها و ماهیت شغل‌ها در آینده تغییر می کند و به این واسطه، با حجم وسیعی از مشاغل نو مواجه می شویم که نیازمند کسب مهارت در آن می باشیم.  

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که در سال 2030 حدود 35٪ از مهارت‌های مورد نیاز برای نیروی کار تغییراتی جدی خواهند داشت و یک گام مهم برای جهش به انقلاب چهارم صنعتی بکارگیری مربیانی است که نه‌تنها در رشته تخصصی خود حرفه‌ای و کارآزموده‌اند بلکه فعالیت و ارتباط تنگاتنگی هم با فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های  برافکن دارند.

حسینی نیا با اشاره به 19 جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ارائه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به ارائه آموزش های مهارتی در حوزه های آموزشی جوار صنایع، آموزش روستایی و عشایر، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، مراکز ثابت دولتی، پادگان ها، زندان ها و مدارس می پردازد.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا