Get News Fast

 

شفاف سازی شبهات مطرح شده درباره تفاوت بودجه‌ای اصفهان و آذربایجان‌شرقی

اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجان‌شرقی به خزانه کشور واریز می‌کند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف بازتوزیع می‌شود تا هزینه‌ها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان هم‌تراز و هم سطح استان آذربایجان‌شرقی است. اینجا باید دقت شود که اگر درآمدهای استان آذربایجان‌شرقی ۱۱.۶ همت است، رقمی که در استان هزینه می‌شود حدود ۲۳ همت است.

خبرگزاری فارس- تبریز– لیلا حسین‌زاده: محمد فرشکاران بسیار هدفمند و با برنامه است؛ اما اصلا دوست ندارد کل وقت و هزینه سازمان صرف تدوین و رسوب برنامه‌های غیرقابل اجرا شود و خدای نکرده آذربایجان‌شرقی ذره‌ای از قافله تخصیص و جذب اعتبارات عقب بماند و ریالی از سهم بودجه استان به خزانه بازگردد.

این مدیر تهرانی تبریزی الاصل بودجه را به خوبی می‌شناسد و به اعتقاد اکثر نمایندگان و مدیران ارشد استان به تمام زوایا و گیر و پیچ‌های اداری اعتبارات کاملا واقف است.

گواه این مدعا هم رشد چند برابری اعتبارات ورودی به استان و کسب رتبه اول جذب اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان است. از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان این اتفاقات در طول حداقل یک دهه گذشته برای استان آذربایجان شرقی بی سابقه بوده است.

فرشکاران با تلاش‌هایی که صورت می‌دهد، می‌خواهد روند نزولی شاخص‌های کلان اقتصادی استان در طی 20 سال گذشته را متوقف و گوش شیطان کر این روند را صعودی کند.

به نظر می‌رسد با همراهی و پشتیبانی‌های بی دریغ استاندار، نمایندگان و مدیران اقتصادی استان توانسته قدم‌های موثری نیز در این ارتباط بردارد.

در ادامه گفت‌وگوی ما با محمد فرشکاران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ارتباط با تشریح عملکرد این سازمان در دوره یک و نیم ساله مدیریتی وی تقدیم حضور می‌شود:

*تحقق 106 درصدی درآمدهای استان در سال 1401

فارس: به عنوان پرسش اول بفرمایید در این یک و نیم سالی که در آذربایجان‌شرقی بودید چه کرده‌اید برای این استان؟

اگر در مورد جذب اعتبارات صحبت کنم، همین بس که بگویم در سال گذشته توانستیم رکورد چندین سال قبل را بشکنیم؛ به‌طوریکه ۷۹ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان را جذب کردیم که از این میزان ۹۱ درصد آن به صورت نقدی جذب شد. در مورد اعتبارات هزینه‌ای هم توانستیم ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کنیم و از بابت دیون پرداختی و سایر موارد هزینه‌ای پوشش مناسبی داشته باشیم. در مجموع اعتبارات استان در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۸۰ درصد نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است.

درآمدهای مصوب استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد رشد داشته است. رقم مصوب این درآمدها ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و عملکرد درآمدهای استان در سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در واقع حدود ۱۰۶ درصد درآمدهای استان در سال ۱۴۰۱ محقق شده است.

عملکرد درآمدهای استان در سال گذشته را حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و وی با بیان اینکه حدود ۱۰۶ درصد درآمدهای استان در سال ۱۴۰۱ محقق شده افزود: درآمدهای مصوب استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد رشد داشته است.

این میزان افزایش عملکرد درآمدی موجب شد، تخصیص استان از میانگین کشور هشت درصد بیشتر ابلاغ شود؛ به‌طوریکه سال گذشته اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به نسبت سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ درصد رشد داشته که از میانگین کشور بالاتر بوده است.

شفاف سازی شبهات مطرح شده درباره تفاوت بودجه‌ای اصفهان و آذربایجان‌شرقی

*بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست

فارس: بعضا مطرح می‌شود منابع درآمدی استان اصفهان چندین برابر آذربایجان.شرقی است؛ لطفا در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.

منابع بودجه (منابع تامین درآمدهای) استان آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۱.۶ همت و این منابع در اصفهان حدود ۳۴ همت است؛ چرا که شرکت‌های دولتی بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهای کلان دارند منابع درآمدی استان را بالا برده اند؛ بنابراین پرداخت مالیاتشان هم سنگین است.

در واقع اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجان‌شرقی به خزانه کشور واریز می‌کند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف بازتوزیع می شود تا هزینه ها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربایجان‌شرقی است. اینجا باید دقت شود که اگر درآمدهای استان آذربایجان شرقی ۱۱.۶ همت است، رقمی که در استان هزینه می‌شود، حدود ۲۳ همت است.

بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست؛ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ همت و این رقم برای اصفهان ۲.۵ همت است. اعتبارات هزینه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ همت و این رقم برای اصفهان ۱.۷ همت است. بالا بودن اعتبارات هزینه‌ای اصفهان نیز به دلیل بیشتر بودن تعداد پرسنل در این استان است.

فارس: تاکنون ۲ بار رئیس جمهور به استان ما سفر کرده است؛ سفرهای رئیس جمهور چه نفعی برای استان می‌تواند داشته باشد؟

فلسفه سفرهای رئیس جمهور به استان کاملا مشخص است؛ پروژه‌هایی که از چندین سال قبل به صورت نیمه تمام رسوب کرده و به حالت اجرایی نرسیده‌اند در این سفرها مد نظر قرار گرفته و مسیر اتمام و تکمیل را پیش رو می‌گیرند.

اهمیت و آثار سفر رئیس جمهور به استان بر کسی پوشیده نیست. لازم است یادآوری کنم در سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبار مصوب استان رقم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و ۵۷ درصد این اعتبار جذب شد که ۳۴ درصد آن نیز به صورت اوراق بوده است؛ اما در سال ۱۴۰۱ علاوه بر اعتبارات استانی تنها از بابت اعتبارات سفر که از منابع مختلف تامین شده ۸.۷ همت اعتبار جذب استان کرده‌ایم. اگر این رقم را با اعتبارات عمومی جمع ببندیم در واقع نزدیک به ۱۰ همت اعتبار وارد استان شده که رقم بسیار چشمگیری است.

شفاف سازی شبهات مطرح شده درباره تفاوت بودجه‌ای اصفهان و آذربایجان‌شرقی

*رتبه اول آذربایجان‌شرقی در جذب اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور

فارس: لطفا در ارتباط با سفر اول رئیس جمهور، تعداد مصوبات و رقم اعتباری این سفر بیشتر توضیح دهید.

در سفر اول رئیس جمهور به استان از تعداد ۱۷۳ مصوبه پایه به ۱۸۸ مصوبه رسیدیم و برای اجرای این‌ها ۲۲ همت اعتبار از منابع مختلف در طی سه سال مصوب شد که از این رقم تاکنون ۶.۴ همت از منابع مختلف جذب شده است.

 اکثریت پروژه‌های مصوب سفر ملی و مربوط به بزرگراه‌ها، راه‌آهن، سدها، پایاب‌ها و مباحث کلان کشوری هستند که تمشیت این پروژه‌ها نیز با سازمان برنامه و بودجه کشور است؛ تعدادی از پروژه‌ها هم استانی بوده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مدیریت و اجرای آنها را پیگیری می‌کند.

با تلاش مسؤولان عالی استان و سازمان موفق شدیم ۱۰۵ درصد تخصیص اعتبارات مصوب به میزان حدود ۸.۷ همت را در سال اول اخذ کنیم که باعث شد پروژه‌های استان تحرک مطلوبی داشته باشند. این اعتبارات در هر صورت وارد چرخه اقتصادی استان و صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مهم و استراتژیک می‌شود و قطعا اثرات خود را در توسعه پایدار استان نشان خواهد داد.

لازم به یادآوری است،  آذربایجان‌شرقی رتبه اول جذب اعتبارات مصوب دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور را به خود اختصاص داده که پیامدهای بسیار  مثبتی خواهد داشت و راه را برای اهداف توسعه ای استان در سفر دور دوم هموار خواهد ساخت.

شفاف سازی شبهات مطرح شده درباره تفاوت بودجه‌ای اصفهان و آذربایجان‌شرقی

۱۱۱ مصوب سفر دوم رئیس جمهور

فارس: در سفر دوم رئیس جمهور به استان چه اتفاقاتی افتاد؟

ماحصل سفر دوم رئیس جمهور به استان ۱۱۱ مصوبه بود که ۳۵ مورد مربوط به اعطای مجوزها و بحث‌های محتوایی و مابقی دارای پایه اعتباری هستند.

پایه اعتبارات مصوب سفر دوم نیز ۹.۳ همت بود که به حدود ۱۲ همت قابل افزایش است. اتفاق ارزشمندی که در سفر دوم افتاد حضور و اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بود؛ به‌طوریکه به میزان ۲۰ همت تفاهم نامه منعقد شد. این اتفاقات تاثیرات خود را در افزایش تولید ناخالص داخلی، سرانه درآمد، ایجاد اشتغال و ارتقاء رفاه عمومی استان در آینده نزدیک نشان خواهد داد.

۱۴۰۴ زمان پایان پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی

فارس: با این اوصاف پروژه‌های سفر چه زمانی به اتمام خواهند رسید؟

طیف عمده پروژه‌های دور اول در سال ۱۴۰۳ و طیف عمده پروژهای دور دوم سفر در سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسند.

انتهای پیام/60026/س


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا