آسیب پذیری ۲.۷ میلیون بنا در کشور در برابر زلزله های کوچک
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد آئینی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران ماموریت دارد در سه حوزه بافت فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی و بافتهای تاریخی برنامه نوسازی، توانمندسازی و مقاوم سازی را انجام دهد، اظهارکرد: باید از ظرفیتها و پتانسیل موجود در بافتهای فرسوده ( بافتهای میانی) برای تامین مسکن مورد نیاز جامعه استفاده کرد.
وی با یادآوری اینکه 167 هزار هکتار معادل 20 درصد از سطح اراضی شهرهای کشور را بافتهای ناکارآمد شهری تشکیل داده است، افزود: حدود 32 هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در 200 شهر، حدود 60 هزار هکتار در قالب 1153 محله سکونتگاه غیررسمی در بیش از 110 شهر و حدود 74 هزار هکتاربافت فرسوده ( بافت میانی )در 540 شهر کشور شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 95 در این سه گونه بافتهای تاریخی، سکونتگاههای غیررسمی و بافت فرسوده ( بافت تاریخی) به ترتیب 328 هزار واحد، 930 هزار واحد و 1.4 میلیون واحد بنای ناپایدار شناسایی شده است، گفت: در مجموع حدود 2.7 میلیون واحد بنای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر شناسایی شده است. این بناها فاقد سازه بتنی و فلزی هستند و با کوچکترین زلزله تخریب و بر روی ساکنان آن آوار میشود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با مقایسه زلزله سال گذشته ترکیه با زلزله سال 82 شهر بم،گفت: زلزله بهمن 1401 ترکیه، به لحاظ بزرگی و سطح وقوع حادثه ، از زلزله شهر بم خیلی بیشتر بود اما آمار تلفات آن به تلخی حادثه شهر بم نبود. واقعیت این است که اگر ترکیه برنامههای مقاومسازی و نوسازی واحد های فرسوده خود را به درستی اجرا نمیکرد شاهد فاجعه مرگبار در این کشور بودیم.
آئینی با اشاره اینکه نوسازی بافتهای فرسوده ضروری است و باید شتاب گیرد، عنوان کرد: با تخریب هر پلاک فرسوده به طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید میشود، در شهر تهران این رقم 5 واحد مسکن است. پس میتوانیم بگویم که ظرفیت ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در بافتهای فرسوده (بافتهای میانی) امکانپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه املاک دارای سند عادی، قولنامهای و تصرفی در سکونتگاههای غیررسمی باید سنددار شوند، گفت: ساکنان این مناطق عمدتا از اقشار کم درآمد جامعه هستند که حتی در صورت اعطای تسهیلات ارزان قیمت، به تنهایی توان نوسازی مسکن را ندارند؛ راهکار این است که سرمایهگذاران، توسعه گران و سازندگان به صورت مشارکتی نوسازی کنند؛ اما چون این بافتهای فرسوده برای آنها توجیه پذیر و معادله اقتصادی ندارد رغبتی برای ورود به این بافتها ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهبرد ما برای جلب مشارکت و ورود سازندگان ، سرمایه گذاران و توسعه گران در محدوده بافتهای فرسوده، تبیین و اجرای بستههای تشویقی موثر از جنسهای مختلف است، تصریح کرد: در این بسته های تشویقی بخشهای مختلف نظیر تسهیلات اداری، مالی و شهرسازانه در آن دیده شده است، باید مالک، سرمایهگذار و سازنده در بافتهای فرسوده باید در میدان کار به این نتیجه برسند که با مشارکت یکدیگر و با استفاده از بستههای تشویقی موثر وارد میدان برد – برد شدهاند و موانع از پیش پای آنان برداشته شده و با مشکل مواجه نمیشوند .
آئینی با اشاره به اینکه بسته های تشویقی شهرسازانه میتواند سهم بالایی در تولید مسکن در بافتهای فرسوده داشته باشد، اظهار کرد: ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه 19 بندی توسط وزیر راه و شهرسازی در بهمن سال گذشته، نشان از اهمیت این بسته در بازآفرینی شهری دارد.
وی با اشاره به اینکه شهرداریها باید فعالتر از گذشته در نوسازی بافتهای فرسوده مشارکت داشته باشند گفت: شهرداریها باید با استفاده از ابزارهای قانونی و نوآورانه به نوسازی بافتهای فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با معاونتهای معماری و شهرسازی سرعت بیشتری بدهند.
وی افزود: ضمن اینکه به جهت وجود زیر ساختها و خدمات روبنایی و زیربنایی و ظرفیتهای بالقوه در بافتهای میانی شهرها، نوسازی بافتهای فرسوده اولویت دولت در تحقق برنامه تولید مسکن و رفع نیاز مسکن در کشور است. بنابراین همکاری جدی معاونت های معماری و شهرسازی استان ها با شهرداری ها در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است