فلسفه «غدیر» جاودانگی دین و استمرار حرکت رسول اکرم(ص) است
آیت الله عبدالکریم عابدینی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به توصیه امام خمینی (ره) بر انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی توضیح داد: امام راحل به تاسی از سیره غدیریه، رهبر بعد از خود را توصیه کردند و نخواستند که بعد از خودشان امت اسلامی را سرگردان بگذارند و سرنوشت امت مبهم بماند.
وی افزود: امام راحل این موضوع را در نزد علما مطرح کرد و پس از آن مرحوم هاشمی رفسنجانی و مرحوم موسوی اردبیلی و علمای دیگر شهادت دادند و حضرت آیت الله سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی توصیه کردند. باید گفت امام به تاسی از غدیر، سرنوشت مردم را پس از رحلت خود روشن کرد که ما مدیون ایشان هستیم و در طول این سالها به وجود مبارک رهبر معظم انقلاب برکات زیادی را شاهد بوده ایم.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه تمام زحمات ما بدون حرکت در محور غدیر، بدون بازه و برکت خواهد بود،فت: غدیر خم، کار پیامبر است و فرمان قرآنی دارد و بر اساس کعبه و قبله شکل گرفته که همه مسلمانان جهان و فرق دینی سه عنصر قرآن، پیامبر اکرم و کعبه را قبول دارند و در تفسیرهای اهل سنت در آیات مربوط به امام علی علیه السلام آمده که این آیات درباره امام علی نازل شده است.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: زمانی که مرحوم علامه امینی کتاب مهم الغدیر را به رشته تحریر درآورد بسیار مورد استقبال علمای اهل سنت، حتی دانشمندان مسیحی قرار گرفت. باید گفت با سرمایهگذاری در غدیر می توانیم مسیحیان را به اسلام دعوت کنیم و وحدت جهانی و بین المللی اسلام و مسلمانان را مستحکم کنیم. همه مسلمانان پای غدیر هستند چرا که غدیر برگرفته از قرآن کریم و فرمان خداست و به واسطه پیامبر پا گرفته و اجرا شده و مورد وفاق و قبول همه مسلمانان جهان و فرق اسلامی قرار دارد.
وی بیان کرد: دین ساختمانی است که نیاز به ستون دارد و نماز، ستون دین است که طبق برخی روایات علاوه بر نماز، روزه، حج، زکات، جهاد و ولایت هم ستون دین هستند اما ولایت و ولایت پذیری اوجب واجبات است و اگر این واجب سر جای خود قرار نگیرد تمام واجبها را هم انجام دهیم ارزش پیدا نمیکند. میطلبد سرمایه عظیم معنوی غدیر و ولایت را به افکار و اذهان مردم آن گونه که باید و شاید تزریق کنیم.
«غدیر» پیوند دهنده پیامبران خدا با ائمه اطهار(ع) است
آیت الله عابدینی پیوند بین رسالت و نبوت با امامت و ولایت، اتصال سفیران الهی یعنی پیامبران خدا با ائمه اطهار علیهم السلام، ماندگاری دین برای همه قرون و اعصار و همه اهل عالم تا قیامت را فلسفه غدیر دانست و گفت: اگر غدیر نبود اثری از انبیاء الهی، کتابهای آسمانی، قرآن کریم، تورات، انجیل و زحمات پیامبران باقی نمانده بود. قرآن کریم به پیامبر (ص) می فرماید: “یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ” یعنی (ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکردهای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.)
وی افزود: این آیه شریفه در آخرین ماههای عمر پیامبر اسلام و پس از همه جنگها، تبلیغها و نزول آیات قرآنی بر ایشان نازل شد و خدا فرمود که اگر پیام را ابلاغ نکنی رسالت خود را انجام نداده ای که رسول خدا بر اساس فرمان الهی، در اجتماعی بی نظیر، غدیر خم را برپا کرد؛ کسانی که جلوتر رفته بودند برگشتند و آنها که نیامده بودند منتظر ماندند تا برسند تا خطبه بسیار مهم غدیر را بیان کنند.
امام جمعه قزوین ادامه داد: زمانی که پیامبر اسلام برای مسلمانان عصاره و خلاصه همه زحمات بیش از ۲۰ ساله خود را بیان کرد فرمود: “من کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٍّ مَولاهُ ، اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ ، وعادِ مَن عاداهُ ، وَانصُر مَن نَصَرَه” یعنی (هر که من مولاى اویم، على مولاى اوست خدایا! دوستدار او را دوست بدار و دشمنش را دشمن شمار و یارى دهنده اش را یار باش و واگذارنده اش را واگذار). پیامبر در واقع این موضوع را در مردم نهادینه کرد که پس از او اسلام تمام نمیشود و نگهبانی از وحی الهی و اجرای فرمان الهی برای همیشه و همه جا پابرجاست.
آیت الله عابدینی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) در خطبه غدیریه فرمود که شاهدین به غائبین این پیام مرا برسانند و پدران و مادران به نسلهای آینده تا همیشه دنیا پیام را باید برسانند که فلسفه غدیر را میتوان جاودانگی دین، ماندگاری زحمات انبیای الهی و استمرار حرکت رسول اکرم (ص) که عصاره همه انبیای الهی است، ذکر کرد.
وی در پایان گفت: در خطبه غدیریه خلاصه و عصاره دیدگاههای حضرت رسول و نگرش به آینده که میخواست به امت اسلام منتقل کند، بیان شد. مرکز و محور سخنرانی پیامبر اکرم در غدیر، معرفی امام علی علیه السلام و جمله “من کنت مولا فهذا علی مولا” بود که یک امری از پیش صادر شده بود و خداوند متعال پیامبر را مامور به انجام آن کرده بو. در واقع معرفی امام علی به عنوان جانشین پیامبر، پیشینه امر خدایی داشت و پس از آن رسول اکرم نسبت به انجام آن ماموریت اقدام کرد.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است