فعالیت هیأتهای مذهبی در تراز انقلاب باشد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان مصطفی خورسندی، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیأت های مذهبی کشور در حاشیه برپایی هشتمین همایش مدیران هیأتهای مذهبی و دومین همایش مدیران روضههای خانگی کشور که در مجتمع فرهنگی کلاهدوز شهمیرزاد در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه در این همایش 200 نفر از مدیران هیأتهای مذهبی و بانیان روضههای خانگی کشور حضور دارند، اظهار کرد: ذاکران امام حسین (ع) رسانه بیبدیل شیعه هستند.
خورسندی اثر مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را ویژه دانست و تأکید کرد: هیأتهای مذهبی برای رشد و تعالی جامعه دینی از امکان بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی اظهار کرد: در تلاش هستیم هیأتهای مذهبی به عنوان هیأتهای در تراز انقلاب فعالیت کنند و از دیگر اهداف ما ارتقای سطح علم و آگاهی فعالان این عرصه به حدی است که هیأتهای مذهبی در تراز انقلاب را ترویج و نشر دهند.
رئیس سازمان بسیج مداحان و هیأتهای مذهبی کشور با بیان اینکه خانواده مرکز رشد است، گفت: روضه خانگی به عنوان بستر بسیار خوب راه رشد و تعالی اعضای خانواده اعم از مادر و پدر و فرزند خانواده است و به طور قطع و یقین خانههایی که در آن روضه برپا میشود فرزندانی در آن رشد و تربیت مییابند که دلسوز مردم هستند و مدیران خوبی برای جامعه محسوب میشوند؛ بدین دلیل که از دوران طفولیت در بستری پاک و سالم و دینی رشد کردهاند و میتوانند به عنوان انسانهایی موفق در جامعه جلوه کنند بنابراین تأکید ما بر روضههای خانگی است.
خورسندی بیان کرد: تا زمانی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در قید حیات بودند هر جمعه در منزلشان روضه خانگی بر پا بود و هنوز هم این روضهها در منزلشان پابرجاست.
وی تأکید کرد: همه ما در هر شرایطی باید نسبت به برپایی روضه خانگی در منزل اقدام کنیم و تلاش کنیم یک خانواده حسینی در جامعه باشیم.
***به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان یدالله بهتاش، خطیب مذهبی و نویسنده کتابهای مذهبی و تربیتی در آیین افتتاح هشتمین همایش مدیران هیأت های مذهبی و دومین همایش مدیران روضههای خانگی کشور که به میزبانی استان سمنان و در مجتمع شهید کلاهدوز شهمیرزاد برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین اصل در زندگی انسان عاقبتبهخیری است و باید بدانیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم تا عاقبتمان ختم به خیر شود.
وی با اشاره به فرازی از زیارت حضرت معصومه (ع) بدین مضمون که بار الها من از تو میخواهم که عاقبت به خیر شوم، افزود: چه بسیار انسانهای سعادتمندی که عاقبت به خیر نشدند و بدبخت از دنیا رفتند و چه بسیار انسانهای شقاوتمندی که آخر عمرشان ختم به خیر شد و نمونههای این افراد کم نیستند از جمله اینکه خیلیها حسینی بودند اما حسینی باقی نماندند.
این خطیب و سخنور مذهبی و از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) به یک نمونه تاریخی از افرادی که عاقبتش ختم به خیر نشد اشاره کرد و گفت: شمربن ذیالجوشن فردی نمازخوان و اهل روزه و مقید بود و از سردار لشکر امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در جنگ صفین بود و در همان جنگ نیز جانباز شد، او اگر در این جنگ کشته میشد در تاریخ در جرگه شهدای اسلام قرار میگرفت اما این فرد با این خصایص عاقبت به خیر نشد و بر حضرت علی (ع) شمشیر کشید و ایشان را به شهادت رساند و بدتر از همه اینها اینکه هرگز از این عمل خود پشیمان نشد و او حتی بعد از واقعه کربلا در نماز دستان خود را به سمت آسمان بلند کرد و گفت خدایا خودت میدانی من آدم شریفی هستم من را بیامرز!
بهتاش با تأکید بر ذکر و دعای مداوم برای عاقبتبهخیری به درگاه احدیت گفت: ضحاک یکی از افرادی است که تا قبل از شهادت امام حسین (ع) در رکاب ایشان بود؛ وقتی همه اطرافیان اباعبدالله الحسین (ع) به شهادت رسیدند و فقط ضحاک مانده بود به امام حسین گفت «من اهل کشته شدن نیستم» و نام او در تاریخ اینگونه ثبت شد ضحاک بن عبدالله مشرقی از یاران حسین بن علی بود که در واقعه عاشورا در کربلا حضور داشت؛ وی با سپاه عمر بن سعد جنگید و چند نفر را کشت و در واپسین لحظات روز عاشورا بعد از نماز ظهر از نبرد گریخت.
وی بیان کرد: «ابوالحتوف عجلانی» و برادرش «سعد بن الحارث»، اهل کوفه و از تیره بنی عجلان بودند. این دو برادر هر چند سابقه خوبی نداشتند، ولی عاقبت به خیر شدند.
این مؤلف کتب مذهبی افزود: سعد و ابوالحتوف تا قبل از شهادت، در زمره خوارج و در لشکر عمر بن سعد بودند؛ وقتی که در روز عاشورا اصحاب امام حسین علیهالسلام به شهادت رسیدند و به نقل تاریخ، به جز ۲ نفر باقی نمانده بود و امام علیهالسلام تنها مانده و ندای «هل من ناصر ینصرنی» فرموده و اهل حرم گریه میکردند، این دو برادر به سعادت روی آورده و ابوالحتوف، با شنیدن هل من ناصر امام، وجدانش بیدار شد و عمیقاً متحول گشت و با برادر خود گفت که مگر نه این که ما میگوییم: «لاحکمَ الا لله ولا طاعة لمن عصی الله» (این شعار خوارج بود) این حسین مگر فرزند پیامبر ما نیست و مگر ما روز قیامت امید شفاعت جد او را نداریم؟ چگونه ما وارد جنگ با او شده و او در میان دشمن بییار و یاور مانده است.
وی بیان کرد: پس به همراه برادرش (سعد) به یاری حسین علیهالسلام آمد و بهطرفداری از او، شمشیر از غلاف بیرون کشید و در نقطهای که به آن حضرت نزدیک بود مرکب خودش را بهطرف دشمنان امام کرد و با شمشیر به آنها حمله نمود. پس از جنگ سختی با لشگر عمر سعد، این دو برادر عدهای را کشته و عدهای را زخمی کردند و هر دو در یک مکان به شهادت رسیدند.
بهتاش تأکید کرد: بعد از دعا برای عاقبتبهخیری در دنیا و آخرت باید در زندگی توجه کنیم که مدیون کسی نباشیم یعنی دِینی از احدی بر گردنمان نباشد و باید گفت برخی گناهان نه با نماز و روزه و نه با پیادهروی در اربعین با هیچ چیزی پاک نمیشود که آن هم «حقالناس» است.
وی با بیان اینکه از دیگر مسائلی که هر فردی باید در زندگی خود بدان توجه کند «حلالخوری» است، گفت: مراقب باشیم و بر سر هر سفرهای ننشینیم و نان و مال حرام را در زندگی خود وارد نکنیم که بدعاقبتی برای خودمان و اعضای خانوادهمان میشود.
این خطیب مذهبی بر خواندن نماز اول وقت تأکید کرد و با بیان اینکه کلید بهشت نماز است، گفت: هر کس با خدا رابطه ندارد نامحرم است و سعی کنید با این نامحرمان ارتباط نداشته باشید و در زندگی فردی و اجتماعی خود در انتخاب دوست و همراه دقت کنید چرا که دوست خوب انسان را به صراط مستقیم الهی میکشاند و دوست بد انسان را از این راه باز میدارد.
این نویسنده کتابهای مذهبی و تربیتی خطاب به مداحان و ذاکران اهل بیت گفت: برپایی این کارگاهها با حضور اساتید سبک و شعر و … همه اینها برای رشد و تربیت لازم و ضروری است اما در کنار همه اینها باید اخلاق را فرا گرفت و بدانیم شهرت آفت است و مداحان و ذاکران ما باید مراقب باشند گرفتار این آفت نشوند.
بهتاش تأکید کرد: روضهخوانان و مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) اگر دو عامل و شاخصه اخلاص و صداقت را سرلوحه کارشان قرار دهند میتوان گفت عملکردی موفق خواهند داشت و از دیگر مسائل این است که باید تاریخ اسلام را بخوانید و همواره در مداحیها بر اساس اسناد و مدارک سخن بگویید و از وارد کردن دروغ در مداحیها بپرهیزید
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است