احداث جاده قزوین ـ مازندران به کجا رسید؟
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در عصر کنونی راه اندازی، تقویت و حفظ زیرساخت های جاده ای از جمله عوامل اصلی و موثر در شکوفایی اقتصادی جوامع به شمار می رود و بر این اساس دولت ها با نگاه ویژه ای این موضوع را مورد توجه قرار می دهند.
با توجه به موقعیت مهم و خاص جغرافیایی «قزوین» و حجم بالای تردد از جاده های آن، از این استان همواره به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور یاد می شود و بر این اساس به باور بسیاری از کارشناسان، گسترش صحیح و هدفمند آن می تواند در خلق فرصت های ارزشمند و جدید برای این خطه نقش آفرین باشد.
در این راستا از سالهای گذشته و با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته، احداث دو جاده «قزوین_ الموت_ تنکابن» و «قزوین_ رحیم آباد_ کلاچای» با نگاهی ملی و رویکرد شکوفایی اقتصاد منطقه در دستور کار قرار گرفت.
پروژه احداث محور قزوین-الموت-تنکابن یکی از پروژههای ملی است که علاوه بر تسهیل دسترسی استانهای جنوبی و مرکزی از قزوین به شمال کشور، مسیر دسترسی قزوین به مازندران را نیز به اندازهٔ 180 کیلومتر کوتاه میکند.
از دیگر مزایای احداث این محور، شکوفایی اقتصاد و رونق گردشگری منطقهٔ الموت است. روستاهای این مسیر که طبیعت بکر، دستنخورده و منحصر به فردی دارند و از محصولات بینظیری نیز برخوردارند، با احداث اتوبان قزوین-الموت به شکوفایی اقتصادی میرسند و برای مردم این منطقه و حتی مناطق همجوار ایجاد اشتغال میگردد. در حال حاضر جادههای ارتباطی به سمت الموت پر پیچ و خم، طولانی، کمعرض و مشکلدار هستند. احداث این مسیر میتواند گام بزرگی در جهت رفع محرومیت مردم منطقه باشد.
کاهش ترافیک موجود در جادههای شمالی و کاهش سوانح و حوادث رانندگی در این منطقه و صرفه جویی در هزینههای سوخت به میزان سالانه 100 میلیون لیتر نیز از جمله مزایای احداث این محور است.
با این وجود علیرغم اهمیت بالای پروژه های ذکر شده، در سایه رفت و آمد دولت ها و بی توجهی های صورت گرفته، زمان زیادی از کلنگ زنی آن ها گذشته و در این مدت تکمیل آن به دغدغه ای مهم برای مردم تبدیل شده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به توسعه زیرساخت های جاده ای بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس همراهی و حمایت لازم جهت به سرانجام رساندن پروژه هایی نظیر «قزوین_ الموت_ تنکابن» و «قزوین_ کلاچای_ رحیم آباد» در حال اعمال و اجراست.
در این رابطه علی هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: احداث راه اصلی محور قزوین_ الموت_تنکابن به دنبال سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال ۸۲، در سال ۸۶ مصوب و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۷ آغاز شده که شامل یک خط رفت و یک خط برگشت و عرض راه ۱۲ متر است.
وی مبدا این راه اصلی را از کیلومتر ۱۵ قزوین به سمت کرج بعد از روستای حصار خروان در آزادراه و مقصدش کمربندی تنکابن استان مازندران عنوان کرد و افزود: نیاز به تردد و رفت و آمد سهل و ایمن بین استان قزوین و استان های شمالی، تقلیل طول مسیر حدود ۱۶۶ کیلومتر، کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به سه ساعت، کاهش مصرف سوخت سالیانه به میزان ۳.۸ میلیون لیتر، توسعه گردشگری در منطقه رودبار الموت و رودبار شرقی و بهرهمندی مناطق محروم الموت از اجرا و بهره مندی این پروژه از امتیازات احداث این پروژه است.
این مسوول خاطرنشان کرد: از کل مسیر این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر در حوزه استان قزوین است که ۶۲ کیلومتر تا روستای شهرک الموت واقع و تاکنون ۹۲ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی میشود تا پایان شهریور ماه امسال به بهرهبرداری برسد. مبلغ برآورد شده و مورد نیاز برای احداث این راه با احتساب پرداخت مطالبات پیمانکار برای ۶۲ کیلومتر، ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که کار مطالعاتی ۳۰ کیلومتر مابقی این پروژه انجام شده و آماده برای انتخاب پیمانکار و برگزاری مناقصه است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۳ پیمانکار در پروژه راه اصلی محور قزوین_الموت_ تنکابن، در خصوص علت تاخیر در تکمیل این پروژه اذعان کرد: عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز، تملک اراضی، وجود معارضین، مشکل اخذ مجوزها، عدم تزریق به موقع اعتبارات و مشکلات زیست محیطی از علل تاخیر در اجرای این پروژه بوده است.
احداث ۹۲ دستگاه پل در مسیر قزوین _رحیم آباد
هاشمی در خصوص پروژه احداث راه اصلی قزوین_ رحیم آباد_ کلاچای و آغاز اجرای آن از سال ۹۲ توضیح داد: مبدا این پروژه ابتدای جاده باراجین است که از دانشگاه آزاد قزوین ادامه می یابد و انتهای آن به شهر کلاچای در شرق گیلان میرسد که از جمله علل ضرورت احداث این پروژه، کاهش مسیر به طول حدود ۹۷ کیلومتر، کاهش یک ساعت مدت زمان سفر، بهرهمندی مردم منطقه از مسیر امن و بهتر، جذب توریست با توجه به جاذبههای توریستی الموت و اشتغالزایی به واسطه اجرای طرحهای عمرانی بوده است.
وی این پروژه را راه اصلی درجه یک با عرض ۱۰ متر و پیش بینی ۹۲ دستگاه پل ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ دستگاه پل اجرا شده و این پروژه از سوی یک پیمانکار در حال اجرا است که از کیلومتر ۵ باراجین به سمت میزوج پروژه در دست احداث قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن حدود آن ۱۶ کیلومتر است.
وی افزود: طول محور مشترک پروژه احداث راه اصلی قزوین_رحیم آباد_کلاچای در قزوین و گیلان ۱۴۲ کیلومتر است که ۷۲ کیلومتر آن در حوزه استان قزوین و مابقی در گیلان قرار دارد و احداث سه دستگاه تونل هم در مسیر حوزه استان لحاظ شده است.
این مسوول مهمترین علت تاخیر در اجرای این پروژه را مشکلات زیست محیطی ذکر کرد و افزود: عدم تخصیص اعتبارات مکفی و اعتبارات ملی مورد نیاز از دیگر علل تاخیر در اجرای پروژه بوده است.
جاده قزوین_ الموت_ تنکابن جزو پروژههای شاخص وزارت راه و شهرسازی است
مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به بازدید استانداران قزوین، گیلان و مازندران و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از محور قزوین_ رحیم آباد_کلاچای اظهار کرد: پروژه قزوین_الموت_ تنکابن تا روستای شهرک الموت به طول ۷۰ کیلومتر در دست اجرا است که منابع مالی آن تامین شده و امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: از روستای شهرک به سمت تنکابن عملیات اجرایی در حال انجام است که احداث چند تونل بزرگ به طول ۱۸ کیلومتر نیاز است. ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر آن هنوز احداث نشده و نیازمند منابع مالی سنگینی است که مسوولان درصدد تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه هستند که برای اتصال به تنکابن برای سه سال آینده برنامهریزی شده است.
این مسوول با اشاره به اجرای پروژه قزوین_ رحیم آباد_کلاچای شامل بخشی از آن در قزوین، بخشی در گیلان و بخش کوچکی در مازندران تصریح کرد: معضل محیط زیستی مهمترین معضل این پروژه است که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده برای کل مسیر به طور یکپارچه از قزوین تا گیلان مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام شود. در بازدید دیروز استانداران تاکید و تصمیم گیری شد از سوی شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور، مشاور محیط زیست اخذ و مطالعات یکپارچه محیط زیستی انجام شود تا اجرای پروژه امکانپذیر شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به محور موجود بیان کرد: بخشی از محور از نظر کیفیت، به عنوان راه روستایی در گیلان به عنوان راه قابل قبول و بخشی هم در قزوین به عنوان راه نسبتاً قابل قبول محسوب می شود که بین این دو راه روستایی قابل قبول، ۲۶ کیلومتر راه خاکی و صعب العبور قرار دارد و مقرر شده اقدام فوری و سریع برای اصلاح و بهسازی این راه صورت گیرد و اندکی دسترسی با کیفیت راههای روستایی موجود ارتقاء یابد.
رجحانی افزود: احداث دو محور مواصلاتی مذکور با توجه به اینکه بخشی از جاذبههای طبیعی و تاریخی در الموت قرار دارد و دسترسی به قلعهها و طبیعت منطقه را آسان می کند، به رونق گردشگری کمک میکند. در محور قزوین _الموت_تنکابن بخش بیشتر در مازندران و محور قزوین_رحیم آباد_کلاچای در گیلان واقع شده و این دو استان ذی نفع هستند اما قزوین متولی هر دو محور است.
این مسوول اضافه کرد: با توجه محدودیت مالی، توان مان را بین دو محور توزیع نمی کنیم بلکه باید یک محور تکمیل و به بهرهبرداری برسد و سپس محور دیگر آغاز شود. هدفگذاری ما تکمیل ۷۰ کیلومتر از محور قزوین_الموت_تنکابن است که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و حدود ۳۵۰ میلیارد تومان آن از سفر رئیس جمهور تحقق یافته و مابقی هم امید داریم از سایر منابع تامین شود.
وی ادامه داد: نظام اولویتبندی برای ما مهم است و اینکه همه کارها را با هم به پیش ببریم و کارها زخمی شود، حالت خوبی نیست و همه سرخورده و متوقع شده و شیرینی کار به ذائقه مخاطب نمی رسد که باید گفت جاده قزوین_ الموت_ تنکابن امسال جزو پروژههای شاخص ملی وزارت راه و شهرسازی و مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته و ۷۰ کیلومتر این راه امسال به بهرهبرداری میرسد.
ضرورت احداث ایستگاه های سنجش و پایش آلودگی رودخانه ها در جاده قزوین_ الموت_تنکابن
سعیده خضیر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه در خصوص جاده قزوین_الموت_ تنکابن مشکل زیست محیطی در زمینه پیوست زیست محیطی و گزارش ارزیابی وجود ندارد، اظهار کرد: جاده در حال احداث این محور ریزش و تخریب بسیار دارد که مسوولان استان قزوین باید برای اتمام این پروژه، اعتبار ملی اخذ کنند.
وی با اشاره به تعریف تعهداتی برای اداره کل راه و شهرسازی در قالب تعهدات محیط زیست در جاده قزوین_ الموت_ تنکابن افزود: این تعهدات شامل ۱۶ بند است که کوتاهی بنده و همکاران بنده در محیط زیست باعث شده طی۴ سال اخیر هیچ کدام از این تعهدات انجام نشود. از بهمن ماه سال گذشته پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفته و مستندات آن موجود است. در صورتی که اداره کل راه و شهرسازی استان به تعهدات خود عمل نکند به دستگاه قضایی معرفی میشوند که این مهم به مسوولان این اداره کل اعلام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: با احداث این جاده، تردد و دسترسی عمومی بیشتر میشود و امکان پایش بیشتر منطقه برای محیط بانان لازم است که نیازمند احداث دو پاسگاه، نصب دوربینها در مسیر برای کنترل، ایستگاه سنجش و ایستگاههای سیار پایش و اندازهگیری آلودگی رودخانهها هستیم که به اتفاق نظر مقامات بلند مرتبه از جمله سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه بودجه و… رسیده و تصمیمات لازم اخذ و مکاتبات آن موجود است.
خضیر با تاکید بر اینکه خسارت جبران برداشتهایی که از منطقه حفاظت شده صورت گرفته باید انجام شود، بیان کرد: زمانی که راهی احداث میشود جدایی بین جغرافیای زیستگاه گونههای جانوری ایجاد و در معرض تهدید و خطر قرار میگیرند که خدمات متقابل باید برای آنها ارائه کنیم. برای محیط زیست استان، ثبات و حفظ منطقه حفاظت شده محیط زیست به دلیل وجود حیات وحش و گونههای گیاهی و غیره از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تمام تبعات منفی جاده قزوین _رحیم آباد متوجه قزوین است
وی تمام تبعات منفی احداث محور قزوین_ رحیم آباد_ کلاچای را متوجه استان قزوین دانست و افزود: بخش زیادی از این مسیر تحت مدیریت و مناطق حفاظت شده استان قزوین قرار دارد که اصول، قوانین و ضابطه خود را دارد و در سال های گذشته حدود ۱۲ کیلومتر تا میزوج اجازه داده شده کار اجرایی شود.
این مسوول ادامه داد: در سال ۹۹ سازمان حفاظت محیط زیست کشور اذعان کرد این پروژه ملی است و برای سه منطقه پیوست زیست محیطی و گزارش ارزیابی باید در نظر گرفته شود. در گزارش ارزیابی باید اثرات محیط زیستی آن را سنجید، اثرات مخرب و پیامدهایی آن مشخص و سبک و سنگین شود. حال که با هزار و یک دلیل این جاده قرار است احداث شود تعهدات باید اجرا شود یعنی اثرات زیست محیطی با تمهیدات لازم باید جبران شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: زمانی که پیوست زیست محیطی قزوین به تایید سازمان محیط زیست نرسد نباید پروژه ادامه داده شود.
خضیر با بیان اینکه فعلاً پروژه محور قزوین_ رحیم آباد_کلاچای متوقف است، گفت: تا پیوست زیست محیطی و گزارش ارزیابی این پروژه به تایید سازمان حفاظت محیط زیست کشور نرسد توقف پروژه ادامه دارد و نباید ماجرای پروژه قزوین_ الموت_ تنکابن برای قزوین_رحیم آباد_کلاچای تکرار شود.
اجرای جاده قزوین_ رحیم آباد_ کلاچای، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید از جاده کلاچای ـ رحیم آباد ـ قزوین با اشاره به اینکه محور قزوین به رحیم آباد و کلاچای مسیر جدیدی است که به تقاضای مردم احداث میشود، اظهار کرد: احداث این جاده به توسعه اقتصادی سه استان قزوین، گیلان و مازندران کمک میکند.
وی با اشاره به جزئیات مسیر ترانزیتی قزوین به رحیم آباد و کلاچای تصریح کرد: بخشی از راه، قزوین به رحیم آباد و کلاچای بخشی به صورت روستایی و بخشی به صورت فرعی در سه استان استفاده میکنند و آنچه در قانون بودجه پیشبینی شده این است که جاده به طول تقریبی ۱۵۶ کیلونتر به صورت جاده اصلی احداث میشود.
این مسوول با اشاره به اینکه هر جادهای که بخواهد از رشته کوه البرز عبور کند نیازمند اعتبارات زیادی است،گفت: برای اجرای جاده قزوین، رحیم آباد به کلاچای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوان به عنوان یک جاده اصلی ارتباط بین شمال و جنوب برقرار کنیم.
«راه» یکی از محورهای اصلی توسعه است
محمدمهدی اعلایی در حاشیه بازدید از پروژه های راه های ارتباط استان قزوین با استان های گیلان و مازندران اظهار کرد: موضوع راه یکی از محورهای اصلی توسعه است و هرچقدر زمینه ارتباطات بین مجموعه های جمعیتی و اقتصادی ارتقاء پیدا کند، مقدمه ای برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی افزود: خوشبختانه در ایام اخیر اتفاقات خوبی افتاده و در مسیرهای مواصلاتی استان قزوین بین استان های البرز و تهران با شمال کشور شاهد توسعه هستیم و در همین هفته گذشته فاز جدید محور چالوس با حضور رئیس جمهور بازگشایی شد.
استاندار قزوین اضافه کرد: در حوزه ارتباطات بین استان قزوین و گیلان اتفاقات خوبی در حوزه ریلی و جاده ای افتاده و دو محور اساسی که مجددا ارتباطات مناسبی را بین استان قزوین با گیلان و مازندران فراهم می کند، در دستور کار دولت و سه استان قرار دارد.
جاده کلاچای ـ رحیم آباد ـ قزوین می تواند یک جاده ترانزیتی مهم در منطقه باشد
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در حاشیه بازدید از جاده کلاچای ـ رحیم آباد ـ قزوین با بیان اینکه بهرهبرداری از این جاده دسترسی و سفر مردم به مازندران و استان قزوین را راحتتر میکند، اظهار کرد: در گذشته و در سال ۸۹ برای احداث این جاده اقداماتی انجام و ردیف بودجه مشخصی در این خصوص در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این جاده میتواند یک جاده ترانزیتی مهم در منطقه باشد از این رو مردم انتظار نوسازی، تجهیز و راهاندازی آن را در اسرع وقت دارند که تلاشهایی در این مورد در حال انجام است.
این مسوول با تاکید بر نگاه ویژه دولت سیزدهم در توسعه مناطق دورافتاده کشور در حوزههای مختلف، بیان کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژهای در احداث و نوسازی این جاده دارد زیرا در این صورت اقتصاد کشاورزی، گردشگری و دامی مردم منطقه شکوفا میشود.
هرچه هست به نظر می رسد با توجه به نیاز منطقه به توسعه زیرساخت های جاده ای و همچنین اهمیت آن در افزایش اشتغال و درآمدزایی، هموارسازی و سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه های مذکور ضرورتی مضاعف پیدا کرده و می طلبد دستگاه های اجرایی در سطح ملی و استانی بیش از پیش برای تکمیل این دو جاده مهم تلاش و مساعدت داشته باشند.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است