فرایند تشخیص مازاد بودن داراییهای دولت چگونه است؟
مراحل نخستین اجرای طرح مولدسازی داراییهای دولت آغاز شده است و در این راستا چند معیار برای اینکه یک دارایی مازاد تلقی شود وجود دارد که از جمله آن میتوان به فضاهای اداری فاقد توجیه اقتصادی اشاره کرد. |
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، شناسایی اموال غیرمنقول دولت در فرآیند مولدسازی داراییها براساس ماده هشت آییننامه اجرایی با شش شرط صورت میگیرد. نخست آنکه شناسایی داراییهای دولت شامل کلیه اراضی، املاک و سایر اموال و داراییهای غیرمنقول در اختیار دستگاههای اجرایی است. دوم آنکه کلیه داراییهای مذکور که با مالکیت یا بهرهبرداری دستگاههای اجرایی باشد مشمول موضوع شناسایی هستند.
سوم آنکه داراییهای دارای سند مالکیت، فاقد سند مالکیت، اجارهای، وقفی و مانند آن مشمول موضوع شناسایی هستند چهارم آنکه دستگاههای اجرایی مکلف هستند که اطلاعات کلیه داراییهای مذکور را در سامانه سادا ثبت کرده یا نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کند. پنجم آنکه برای شناسایی مطلوب و مناسب داراییها تمامی دستگاههای اجرایی دارای سامانه املاک و اراضی مکانمحور از جمله سازمان نقشهبرداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی، شرکتها و سازمانهای تابعه وزارت نیرو، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداریها و شرکت پست جمهوری اسلامی مکلف به همکاری برای برقراری پیوند و تبادل الکترونیکی دادهها با سامانه سادا هستند. در نهایت جهت ارتقای ظرفیت سامانه سادا و همچنین امکان بهرهمندی مناسب از ظرفیت این سامانه برای شناسایی داراییها، وزارت اقتصاد نسبت به هوشمند سازی فرآیند مولد سازی به ویژه با بهرهگیری از ظرفیت سامانه سادا و ارتقاء آن اقدام خواهد کرد.
فرآیند تشخیص مازاد بودن داراییها
براساس مفاد ماده ۹ آییننامه اجرایی فرآیند تشخیص مازاد بودن داراییها به این صورت است که در اولین گام اعلام دستگاه (خود اظهاری) باید صورت بگیرد. در واقع دستگاه اجرایی با بررسی داراییهای در اختیار خود و پالایش نحوه استفاده از داراییها نسبت به معرفی داراییهای مازاد به دبیرخانه هیات اقدام خواهد کرد. در صورت عدم معرفی هر یک از داراییها توسط دستگاه اجرایی فرآیند بررسی مازاد بودن هر دارایی بر اساس موارد دیگر در کارگروه تخصصی مربوطه و با حضور نماینده دستگاه اجرایی انجام خواهد شد.
همچنین اماکن با کاربری یا بهرهبرداری اقامتی، رفاهی، تفریحی و مشابه آن به عنوان مازاد تلقی شده و در اولویت فروش و مولد سازی داراییهای دولت قرار میگیرد. از سوی دیگر هرگونه دارایی که در حال حاضر در راستای وظایف ذاتی دستگاه مشمول استفاده نمیشود مازاد تلقی میشود. همچنین فضاهای اداری فاقد توجیه اقتصادی از جنبه سرانه اقتصاد یا ارزش منطقهای و موقعیت جغرافیایی مازاد تلقی میشود. بر این اساس داراییهایی که راکد بوده یا در حال حاضر بلااستفاده هستند به عنوان دارایی مازاد تلقی میشوند. بر این اساس اراضی بایر و داراییهای با کاربری یا بهرهبرداری تجاری، مسکونی، اقامتی و مشابه آن به عنوان دارایی مازاد هستند.
طرح مولدسازی داراییهای دولت چیست؟
بر اساس این گزارش، آییننامه اجرایی مولدسازی داراییهای دولت هیأت عالی مولدســازی داراییهای دولت در جلســه ۲۱ دیماه سال قبل به پیشنهاد مشــترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء ۶ بند ۲ مصوبه شصت و هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تصویب شد.
طبق آییننامه مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصیسازی مسئولیت اجرای مصوبات هیات را بر عهده دارد. شناسایی داراییهای مازاد دستگاههای مشمول، پیشنهاد فهرست داراییهای مازاد به هیات، پیشنهاد روش مولدسازی دارایی های مازاد با اخذ نظرات از دستگاه های مشمول، تهیه فهرست و نحوه تعیین تکلیف طرحهای عمرانی نیمهتمام به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور با اخذ نظرات از دستگاههای مشمول و… از جمله وظایف مجری این آییننامه است. بر این اساس دستگاههای مشمول مکلف شدند حداکثر طی یک ماه از ابلاغ این آییننامه اطلاعات اراضی، املاک و سایر اموال و داراییهای غیرمنقول در اختیار خود را ثبت و تکمیل کنند.
از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون ۲۱۲۶ ملک مازاد دولتی شناسایی شده که ۱۴۳۹ ملک دولتی به عنوان اموال مازاد به تصویب رسیده است. بازدیدهایی از املاک بزرگ استانهای تهران، گیلان، زنجان، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان، مازندان، البرز و کرمان انجام شده است.
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا |