نگاهی به ظرفیتهای همکاری تجاری ایران و آفریقا
حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بود که سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است، اما با توجه به ویژگیهای مشترک و جمعیت رو به رشد آفریقا، میتوان در راستای توسعه همکاریها گام برداشت. |
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، شب گذشته رئیس جمهوری عازم قاره آفریقا شد و در طی این سفر سه روزه از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بازدید خواهد کرد. طبق اعلام سخنگوی دولت، هدف اصلی سفر رئیسجمهوری به قاره آفریقا ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانشبنیان و صادرات خدمات فنی، مهندسی، کشاورزی و پزشکی است.
طبق اظهارات قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا، در سال قبل بیش از ۱۲۸.۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار، تجارت ایران با کنیا ، اوگاندا و زیمباوه بود که ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار، سهم صادرات ایران و ۴۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است .
صادرات ایران به کنیا ۵۳.۲ میلیون دلار، به اوگاندا ۱.۲ میلیون دلار و به زیمباوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده و بعد از آن روغن صنعتی با ۳.۷ میلیون دلار، سایر فراورده های نفتی با ۲.۳ میلیون دلار و رشتههای خوراکی با ۱.۹ میلیون دلار و پلی اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارند.
عسل، پسته، کشمش، میوه خشک، زعفران ، کنسرو ماهی، شیرینی و شکلات، بیسکوئیت، رب گوجه، مکمل غذایی، گچ و سیمان، دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی، اوره، محصولات آرایشی، کائوچو، چمدان، فرش و گلیم، کفش و کلاه، ظروف شیشهای، ماشین آلات صنعتی، سیم و کابل، تراکتور، مبل ، سایبان و شیرآلات از دیگر کالاهای صادراتی ایران به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه بودند که ۹۷ درصد صادرات انجام شده به مقصد کنیا بوده است.
به طور کلی حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، اما سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است.
ظرفیتهای همکاری ایران و آفریقا بیشتر از این ارقام است. آفریقا از ۵۴ کشور تشکیل شده و بر اساس پیشبینیهای موسسات معتبر بین المللی، جمعیت آفریقا، تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۵ میلیارد نفر میرسد و در آن زمان، حدود ۴۰ درصد از کل جمعیت زیر ۱۸ سال جهان، آفریقایی خواهند بود. بنابراین آفریقا در حال تبدیل شدن به بزرگترین بازار کالاها و خدمات مصرفی دنیاست.
بخش تکنولوژی دیجیتال آفریقا شامل نرمافزار، تکنولوژی ابری و خدمات اینترنت، از سال ۲۰۱۰ رشد قابل توجهی را تجربه کرده و نفوذ اینترنت در ۱۲ سال گذشته، ۱۰ برابر شده و اقتصاد اینترنتی در آفریقا تا سال ۲۰۵۰ به ۷۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید. بیش از۶۰۰ قطب دیجیتال در این قاره وجود دارد که همگی پیشرفتهای قابل توجهی در پرورش نوآوری داشتهاند.
همکاری در ارائه خدمات درمانی، فنی، آموزشی، رفاهی و توانمندسازی نسل جدید آفریقا، همکاری دانشگاههای ایرانی و آفریقایی و تبادل فناوری، به ویژه با استفاده از شرکتهای دانش بنیان از جمله راهکارهای توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی است.
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا |