دست رد هنرمند زنجانی به درخواست ترکیه، مالزی، کره جنوبی
گروه گزارش استانها_ سوسن رحمانی، «رضا تروان» اهل زنجان، یک انیمیشنساز جوان و پرانرژی، از سال ۱۳۸۵ فعالیتهایش را در زمینه ساخت انیمیشن آغاز کرده است، این انیمیشنساز شهرمان شکست زیاد خورده ولی هیچ زمانی تن به ناامیدی نداده است، میگوید هر موقع که شکست خوردم تلاشم را دو برابر کردهام.
تروان تقلای زیادی کرده است که از کارهایش کسی حمایت کند اما به نظر میرسد که کار انیمیشن متولی مشخصی ندارد و از وی کسی تا به حال حمایت نکرده است.
ترکیه، مالزی، کرهجنوبی خواهان تروان بودند اما عِرق خاصی به کشورش دارد و اعتقاد دارد که اگر جوانان با استعداد کشورش را کسی هم حمایت نکرد، باید بمانند و بسازند.
تروان هر چند تا به امروز حمایتی ندیده است اما عقب ننشسته و تواناییهای خودش را این بار با ساخت بازی عملیات کربلای ۵ به رخ همگان کشیده است.
بازی عملیات کربلای ۵ ساخته رضا تروان بهترین بازی از نظر طرح و هوش مصنوعی در بین ۱۰۰ اثر بازی در جشنواره ایثار مقاومت استارتاپ ویگند، مقاوم نخست را کسب کرده است.
تروان دغدغه فرهنگی زیادی دارد و میگوید برای دیدن شدن یک کار آن هم از نوع فرهنگی باید حمایت و هزینه کرد، وی این روزها قصد دارد انیمشینی با موضوع حجاب و عفاف طراحی و کارگردانی کند، گفتوگوی با رضا تروان انیمیشنساز جوان زنجانی ترتیب دادهایم که مشروح آن در ادامه میآید:
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
رضا تروان متولد ۱۳۷۰ و فارقالتحصیل کارشناسی انیمیشن از جهاد دانشگاه استان زنجان هستم.
از فعالیتهای که در زمینه انیمیشن انجام دادهاید بیشتر برایمان بگویید؟
من از سال ۱۳۸۵ در زمینه انیمیشن فعالیت میکنم، در حال حاضر نزدیک به چهار بازی انیمیشنی تولید کردهام، همچنین در راستای توسعه تولیدات انیمیشن، در بازیهای بسیج رقومی فعالیت داشتهام و میتوانم عنوان کنم که ۱۰ سال هم سابقه فعالیت در زمینه انیمیشن در صدا و سیمای مرکز زنجان را در کارنامه فعالیتهای خود دارم.
از چه سالی به طور جدی فعالیت بازیسازی را آغاز کردهاید و در این زمینه چه کارهای انجام دادهاید؟
من از سال ۹۷ بحث بازیسازی را به طور جدی آغاز و در حال حاضر هم در مرکز رشد جهاد دانشگاهی زنجان مستقر هستم، تا به الان دو بازی هایپرکژوال( بازی ویدویی) البته با همکاری دوستانم طراحی و اجرا کردهایم که این کارها، کارهای فکری و پیکسلی هستند.
اگر بخواهم در مورد این کارها بیشتر بگویم اینکه کره جنوبی این کار را میخواست، خودمان هم راضی بودیم که این کار را به کرهایها بفروشیم خب متاسفانه به دلیل هزینههای زیاد نشد، چرا که ۶۰۰ تا ۷۰۰ وون در همان سال هزینه میخواست که ارزش ریالی آن در حال حاضر حدود ۵ میلیارد تومان است، متاسفانه این اتفاق به دلیل هزینههای زیاد نیفتاد تا اینکه این کار در رنکینگ گوگل پلی از ۱۰۰ نمره ۷۵ را کسب کرد.
در کارهای پیکسلی و هایپرکژوال رنکینیگ دوم را کسب کردیم
قبل شما کسی بود که در بازهای فکری بتواند در رنکینگ از گوگل پلی نمره کسب کند؟
خیر، این کار ما برای نخستین بار در ایران در رنکینگ، نمره ۷۵ را از گوگل پلی کسب کرد، دو سه مورد کار فرانسوی و ایتالیایی بود که توانسته بودند چنین نمرهای را کسب کنند، منتهی در ایران اثر ما توانست این رتبه را کسب کند.
از کدام کشورها در این رنکینگ حضور داشتند؟
رنکینیگها ۳ یا ۴ مورد است، خب بیشتر بازیسازان در دو کشور فرانسه و ایتالیا هستند، ما در کارهای پیکسلی و هایپرکژوال توانستهایم رنکینیگ دوم را کسب کنیم، میتوانم بگویم که با این کار جهانی شدیم، حتی بهترین بازی گوگل پلی هم انتخاب شد، اما متاسفانه کار ما به چشم مسؤولان کشوری و استانی نیامد.
چطور مگه؟
واقعیت حمایت نکردند هیچ، اثر را هم ندیدن.
حمایتی ندید عقب نشستید؟
خب با خومان گفتیم شاید مسؤولان از این مورد کارها خوششان نمیآید، حمایت نمیکنند، مشورتهای که با دوستان انجام شد به کارهای دفاع مقدسی ورود کردیم.
مقام نخست بازی عملیلات کربلای ۵ در جشنواره ایثار مقاومت استارتاپ ویگند
چند مورد کار دفاع مقدسی در قالب انیمیشن ساختید؟
ما به دو مورد کار دفاع مقدسی ورود کردیم، یکی با عنوان مدافعان حرم که یک کار کلی از اقدامات مدافعان حرم در سوریه بود که متاسفانه این کار هم به خاطر بهانههای برخی مسؤولان به بازار نیامد و خودمان فقط نظارهگر این کار شدیم.
اما در مقابل کار دیگری که در حوزه دفاع مقدس انجام دادیم، بازی عملیلات کربلای ۵ را ساختیم که این کار بهترین بازی از نظر طرح و هوش مصنوعی در بین ۱۰۰ اثر بازی در جشنواره ایثار مقاومت استارتاپ ویگند، مقاوم نخست را کسب کرده است.
شهید «حاج قاسم سلیمانی» از فرماندهان عملیلات کربلای ۵ بود
بیشتر در مورد انیمیشن بازی عملیلات کربلای ۵ برایمان توضیح بدهید ایده این کار از کجا آمد؟
خب زمانی که مراسم گنگره ۳۵۳۵ شهید برگزار میشد، در این مراسم حضور داشتم، کتابهای مختلفی از زندگی نامه شهدا برای استفاده گذاشته بودند که چشمم به کتاب زندگی نامه شهید رستمخانی افتاد.
گاها با خودم میگویم که ای کاش نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس قلم زدند و میزنند حمایتی شود تا روایتگری آنها را در قالب انیمیشن هم کار کرد مطمئنا تاثیرش به مراتب بیشتر خواهد بود.
اگر اشتباه نکنم شهید رستمخانی در عملیات بدر به شهادت رسیده است ولی در عملیات کربلای ۵ هم جان فشانیهای زیادی از خود نشان داده است،۳۲۰ شهید از استان زنجان در این عملیات به شهادت رسیدند، از جمله شهید «مجید خالق لویی»، شهید «قامت بیات»، شهید «مهدی زین الدین»، حتی شهید «قاسم سلیمانی» (سرداردلها) که وی یکی از فرماندهان این عملیات بود و همین طور سردار «سلامی» و … که نقش همه آنها در این عملیات بازیسازی شده است.
این اطلاعات را از کجا میآوردید؟
خب از حفظ آثار زنجان و تهران. حتی با چند نفر از فرماندهان این عملیات صحبت کردیم، نزدیک یک ماه طول کشید تا مستندات را جمعآوری کنیم.
البته منبع اصلیمان کتاب اطلس به نویسندگی آقایان «محمد پرگلهر»،«علیاکبرافخم» و«هوشنگ صمدی» است که کتاب کامل و در عین حال قدیمی است که برای این طرح به امانت گرفتیم.
شش ماه روی این کار کردیم، نزدیک ۱۲۰ صفحه بازی نامهاش است که چه اتفاقهای در این عملیلات میافتد، شبانهروزی روی این طرح کار کردم، به شخصه اعتقاد دارم هر چقدر از شهدا بگویم و جهاد تبیین کنیم باز هم کم است، شهدا باید به هر روشی دیده شوند چرا که ارزشمند هستند، ولی در مقابل باز هم کسی نیامد و در قبال این کار حتی با وجود نامه نگاریهای تکراری، مسؤولی حاضر نشد از اثر ما حمایت کند.
برای دیدن شدن یک کار فرهنگی باید حمایت و هزینه کرد
این کار چقدر هزینه برداشت؟
برای این کار نزدیک ۸۰۰ میلیون هزینه کردیم، شورا، شهرداری، سازمان فرهنگی شهرداری، حفظ آثار و دستگاههای فرهنگی استان، به هر دری زدیم که از ما حمایت کنند، اما متاسفانه حمایت ندیدیم.
این کار با کارهای قبلی فرق داشت، ما میخواستیم در هزینه این کار مشارکت کنند، هر چقدر وارد جزئیات بیشتر میشدیم، زیر بار هزینهها میرفتیم، خب یک کار فرهنگی است و ارزشمند است، اگر میگوییم در حوزه فرهنگ مشکلاتی است، این حرکت درست نیست، برای دیده شدن یک کار آن هم از نوع فرهنگی باید حمایت و هزینه کرد.
برخی از مسؤولان در ظاهر دغدغه فرهنگی دارند
فکر میکنید مشکل کجای کار است که ما در حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی با مشکلات ریز و درشتی در جامعه دسته و پنجه نرم میکنیم؟
ببینید برخی از مسؤولان ما در ظاهر دغدغه فرهنگی دارند، ولی عملا این کاره نیستند، مدیرانی که در عرصه فرهنگی نشستند هیچ کاری نمیکنند، چون سواد رسانهای ندارند. در حال حاضر ما با جنگ نرم مواجه هستیم و کسی وارد جنگ سخت نمیشود، باید درستتر گام برداریم، اگر برنامهای داریم عملا به صورت عملی نشان بدهیم، ببینید الان موضوع حجاب و عفاف مطرح است، خب با تذکر لسانی و بنر زدن این مسئله حل نخواهد شد.
ولی میشود برنامهای که برای حجاب تدوین میکنیم با تصویرسازی مسیر را درستتر رفت، والا مسوولان ما هر چقدر هم در جلسات داخلی و عمومی اذعان کنند که این اقدامات در موضوع حجاب ضرورت دارد، به نظر من کفاف نمیکند، چرا که باید در عمل ویژهتر در تصویر نشان داد.
ساخت انیمیشن حجاب و عفاف به زودی
شما طرحی دارید که در این رابطه به صورت انیمیشنی ورود کرد؟
بله، پشنهادات زیادی در خصوص ساخت انیمیشن با موضوع حجاب و عفاف شده است و حتی از مسوولان استانی هم این موضوع را پیشنهاد دادهاند، البته قرار است طرحی با عنوان ازدواج آسان کار کنیم که موضوع حجاب و عفاف هم در این طرح آورده شود، تصمیمات اولیه گرفته شده و قرار است ۶ نفره کار را آغاز کنیم.
خیلی دور نشویم از سوژه اصلی، چند نفر در جشنواره ایثار مقاومت استارتاپ ویگند حضور داشتند؟
این جشنواره یک جشنواره ملی بود که اختتامیهاش آن سال گذشته در استان زنجان برگزار شد و ۱۰۰ نفر در این جشنواره حضور داشتند.
رنج سنی برای کارهایتان در نظر میگیرد؟
بله. ما نخست مخاطب را شناسایی میکنیم که به فرض کار را برای چه گروهی میسازیم، بازی عملیات کربلای۵ برای سنین ۱۵ تا ۳۰ سال است.
بازی عملیات کربلای ۵ کی به بازار میرسد؟
آماده است و امیدوارم تا آخر شهریور وارد بازار شود.
صحبتی با مسؤولان استان دارید؟
برخی از مسوولان با بی توجهیشان آدم را مجبور به عقبنشینی میکنند، خیلی از نخبههای شهرمان به خاطر حمایت نشدن در شرکتهای خصوصی مشغول هستند به نوعی روی استعدادهای خودشان به اجبار سرپوش گذاشتند، منتهی من فعالیتهایم را انجام میدهم، حتی اگر حمایتی نبینم.
ببینید اکثر کشورها در بحث بازی با هوش مصنوعی خیلی وقت است که ورود کردهاند، میلیاردها دلار هزینه میکنند، ولی متاسفانه در کشور ما کسی دغدغهاش این نیست.
در طرح عملیات کربلای ۵ من به هر ارگان فرهنگی که شما فکرش را کنید نامه زدم ولی کسی فعلا برای حمایت پاپیش نگذاشته است.
حرف آخر…
من کار بازی سازی عملیات کربلای ۵ را با دو نفر از همکارانم انجام دادهایم، همکارانم بیخیال کارهایشان شدند، حتی یکی از همکارانم بورسیه دکتری شد در دانشگاه دوک آمریکا ولی نرفت، پای این طرح نشست و ماند و گفت میخواهم به نوعی ذرهای از دینم را به شهدای عملیات کربلای ۵ ادا کنم.
ما طرح عملیات کربلای ۵ را در ۱۰ مرحله انجام دادیم، هر مرحله را که خروجی میگرفتم خوشحال میشدیم، مهم نیست کسی حمایت نمیکند، ولی به این اعتقاد دارم که خودمان باید کشورمان را بسازیم، اگر اجازه بدهید دو نفر از همکارانم که در این طرح کنار من بودند از آنها هم یاد کنم،دکتر «محمد امین سهرابی» که بحث هوش مصنوعی و کد نویسی این طرح را برعهده داشت و «داوود مصطفوی» مدل سازی دوم این طرح بودند و خودم هم بحث مدل سازی و بازی نامه این طرح را انجام دادهام.
پایان پیام/۷۳۰۲۱
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است