Get News Fast

 

سازمان محیط زیست هنوز برنامه‌ای برای حفاظت از یوز نداده‌ است/فنس‌کشی راهکار نیست/تصادفات با شتر را کاهش دادیم

مقام مسئول در سازمان راهداری درباره اقدامات و تدابیر موثر برای کاهش سوانح جاده‌ای یوز ایرانی و کنترل تردد یوز در سطح جاده‌ها گفت: بحث روشنایی و فنس‌کشی در محدوده‌های خاص مطرح است اما باید راهکارها و تصمیماتی اتخاذ شود که یوز خودش مجبور شود از نقاط و مسیر خاص حرکت کند.

سازمان محیط زیست هنوز برنامه‌ای برای حفاظت از یوز نداده‌ است/فنس‌کشی راهکار نیست/تصادفات با شتر را کاهش دادیم

مجید صباغ‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اقدامات سازمان راهداری برای حفاظت از حیات‌وحش به ویژه انجام اقداماتی از جمله نصب تجهیزات جاده‌ای برای کنترل تردد یوزپلنگ در محدوده آزادراه تهرانمشهد ( نقطه سبزه‌وار- میامی ) اظهار داشت: باید توجه داشت که وظیفه سازمان راهداری حفظ راه و جان انسان بوده و در واقع متولی ایمنی راه و جاده‌هاست، همچنین اقدامات این سازمان متوجه ترافیک عبوری می‌شود اما به دلیل اینکه برخی از موضوعات در ایمنی جاده‌ها و و مسیرها با حیات وحش تداخل پیدا کرده یکسری از اقدامات برای حفظ حیات وحش از سوی سازمان راهداری از جنس مسئولیت اجتماعی انجام می‌شود و برای این انجام و اجرای این اقدامات، برنامه‌ریزی‌هایی شده‌ است.

وی ادامه داد: مشخصات برای جلوگیری از برخورد یوزپلنگ با خودروهای عبوری در مسیر ذکر شده( سبزه‌وار – میامی) بحث انجام روشنایی، از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد شده که برای انجام این پیشنهاد برنامه‌ریزی‌‌هایی انجام شده تا رانندگان در این محدوده بتوانند دید بهتری داشته باشند و قدرت عکس‌العمل راننده در مواجهه با حیوانات به ویژه یوزپلنگ افزایش پیدا کند.

مدیرکل دفتر نگهداری علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه گفت: مسئولان و مدیران در سازمان حفاظت از محیط زیست شناخت کامل‌تری نسبت به این موضوع دارند و اینکه چه اقداماتی می‌تواند گزینه بهتری برای حفاظت از یوز باشد اما تا این لحظه برنامه مشخص و مدونی را ارائه ندادند و موضوع در حال بررسی است تا مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام نظر کنند.

صباغ‌زاده افزود: البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در راستای مسئولیت اجتماعی این اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد و بهتر است راهکارها از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست که در این زمینه تخصص دارد، ارائه شود.

وی با بیان اینکه راهکارها برای حفاظت از حیات وحش در سطح جاده‌ها درباره انواع حیوانات متفاوت است، گفت: وقتی موضوع شتر باشد، از آنجایی که کُندرو بودن از ویژگی‌های این حیوان است و نمی‌تواند از برخی از موانع عبور کند می‌توان با ایجاد خاکریزی تا حدی تردد این حیوان را کنترل کرد و سوانح برخورد خودرو با شتر را کاهش داد. 

صباغ‌زاده ادامه داد : اما شرایط حفاظت از یوز ایرانی متفاوت با حیوانی مانند شتر است، مشکلی شبیه با یوز  را در جاده‌های کویری مانند خور، سیستان و بلوچستان با شتر داریم  اما درباره جلوگیری از تصادفات با شتر که روش‌هایی دیگری را استفاده می‌کنیم  از جمله اینکه با گردنبندهای شبرنگ امکان دیدن شتر در جاده را برای راننده فراهم می‌کنیم و خاکریز‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که شتر از هر نقطه‌ای نتواند وارد جاده شود.

مدیر کل دفتر نگهداری علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه افزود: به طور قطع این اقدامات را درباره حیوانی مانند یوز ایرانی نمی‌توان اجرا کرد چراکه یوز ایرانی متفاوت از این موضوع است، اگر مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست راهکارهای کنترل یوز ایرانی و راهکارهای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای با یوز ایرانی را ارائه دهند راحت‌تر می‌توانیم درباره اقدامات موثر تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره فنس‌کشی در محدوده سبزه ‌وار- میامی گفت: قاعدتا درباره فنس‌کشی هم مباحثی مطرح شد اما مگر چه مسافتی را می‌توان فنس‌کشی کرد؟ آیا یوز این قابلیت را ندارد که از فنس هم عبور کند؟ در واقع فنس‌کشی فقط نقطه برخورد را جابه‌جا خواهد کرد چراکه یوز می‌تواند از محدوده خارج از فنس عبور کند و وارد جاده شود بنابراین فنس‌کشی باعث حبس یوز در منطقه محافظت شده نمی‌شود .

صباغ‌زاده با بیان اینکه قابلیت یوز ایرانی باید دقیق‌تر بررسی شود، اظهار داشت: باید راهکارها و تصمیماتی اتخاذ شود که یوز خودش مجبور شود از نقاط و مسیر خاص حرکت کند و بر روی نقاط خاص برنامه‌ریزی شود که این موضوعات در حوزه تخصصی سازمان راهداری نیست.

مدیر کل دفتر نگهداری علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه درباره سانحه اخیر که فردی نسبت به بردین دُم یک یوز پس از سانحه اقدام کرده و گفته می‌شود که آیا امکان استفاده از تصاویر دوربین‌های جاده‌ای برای شناسایی این فرد حیوان آزار وجود ندارد، گفت: سازمان راهداری موظف نیست تمام مسیرها و نقاط جاده‌ای را مجهز به دوربین کند و دوربین‌های نصب شده در واقع دوربین‌های کنترل سرعت هستند ، مگر اینکه در نقاط خاص دوربین‌های نظارتی نصب شود که آن هم هزینه بسیار بالایی دارد و سازمان راهداری طبق قانون وظیفه‌ای برای نصب دوربین نظارتی در تمام نقاط مسیر و جاده‌ای ندارد.

صباغ‌زاده ادامه داد: وظیفه سازمان راهداری حفظ راه‌های کشور است و متولی امر حمل و نقل هسیتم و اگر حرکتی انجام می‌دهیم در راستای ایمنی رانندگان و استفاده‌کنندگان از راه است اما گاهی با حیوانی مانند شتر مواجه می‌شویم که به صورت عرضی از جاده عبور می‌کند و این عبور عرضی برای رانندگان مخاطراتی ایجاد می‌کند از اینر و برای ارتقای ایمنی استفاده‌کننده از راه اقداماتی برای کنترل عبور حیواناتی مانند شتر انجام می‌دهیم، اما اگر موضوع حفاظت از حیات وحش و حیوانات باشد؛ متولی دیگری دارد  و دستگاه مرتبط با تجارب و تخصص خود اقداماتی باید انجام یا پیشنهاد دهد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات جاده‌ای با شتر اظهار داشت: اقداماتی که درباره شتر انجام دادیم باعث کاهش برخورد این حیوان با خودرو و تصادفات جاده‌ای در مناطق پرتردد شده‌ است. البته در برخی از مناطق امکان کنترل تردد شتر هم وجود ندارد و در بسیاری از مناطق شتر مالک دارد و مالکان باید شترها را کنترل کنند، با آویزان کردن گردنبند شبرنگ بر شترها، امکان دید را به رانندگان می‌دهند و راننده هوشیار می‌شود.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری ایلنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 4 =

دکمه بازگشت به بالا