Get News Fast

 

خودکفایی ایران در بازسازی قطعات داغ توربین‌های گازی/ فعالیت شرکت‌های متفرقه “آفت صنعت برق” است

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار گفت: هیچ توربین گازی وجود ندارد که امروز برای بازسازی آن نیازمند متخصصان خارجی باشیم؛ دانش متخصصان ایرانی به اندازه‌ای است که قطعات داغ هر نوع توربین گازی با هر تکنولوژی و ظرفیت را در داخل کشور بازسازی می‌کنیم.

علی سارانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: شرکت قطعات توربین شهریار که درحال حاضر یک شرکت دانش بنیان است، قبلا یکی از معاونت‌های مهندس شرکت توسعه صنایع نیروگاهی ایران بوده است.

وی افزود: 25 سال پیش وزارت نیرو تصمیم می‌گیرد جهت بازسازی قطعات مسیر گاز داغ واحدهای گازی که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند، وابستگی به کشورهای خارجی را محدود و سپس قطع کند.

سارانی‌نژاد خاطرنشان کرد: یک قرارداد با یک شرکت معتبر اروپایی در زمینه بازسازی قطعات داغ منعقد و تکنولوژی در آن زمان خریداری شد و پس از آن، شرکت قطعات توربین شهریار به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: تکنولوژی که روز اول خریداری شد برای چند تیپ واحد نیروگاهی خاص بود ولی در طی سالها تلاش و فعالیت شبانه‌روزی متخصصین این شرکت، این دانش فنی توسعه یافت و به دانشی بومی جهت کلیه واحدهای نیروگاهی گازی تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار با بیان اینکه واحدهای گازی موجود در صنعت نیروگاهی ایران از تیپ‌ها و برندهای مختلفی است، گفت: با توسعه دانش بنیان تکنولوژی بازسازی این قطعات در ایران، درحال حاضر توانمندی بازسازی تمامی توربین‌های گازی که در کشور وجود دارد با تمامی برندها و با تمامی ظرفیت‌ها را دارا هستیم.

وی افزود: بیش از 90 درصد تولید برق کشور مربوط به فعالیت نیروگاه های حرارتی است و نیروگاه‌های حرارتی در سه نوع نیروگاه های گازی، بخاری و سیکل ترکیبی در مدار بهره برداری هستند.

سارانی‌نژاد با بیان اینکه در نیروگاه های سیکل ترکیبی به ازای هر دو واحد گازی، یک واحد بخاری در مدار است، گفت: درواقع در سبد تولید برق حرارتی کشور، دو سوم تولید برق متکی به واحدهای گازی است.

وی در خصوص ظرفیت کاری ادامه داد: وزن و حجم کاری واحدهای گازی با تکنولوژی و سایزهای ‌های مختلف، متفاوت است؛ یکی از رایج ترین واحدهای تولید برق در کشور، واحدهای V94.2 است که می توانیم به طور معادل ماهانه قطعات مسیر گاز داغ 5 توربین V94 کرافت همچون چهار ردیف پره ثابت و متحرک آن را بازسازی و تعمیر کنیم؛ به عبارتی سالانه ظرفیت بازسازی کامل 60 توربین 160 مگاواتی را داریم که اگر واحدهای با ظرفیت پایین‌تر را درنظر بگیریم، این ظرفیت از این هم بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار تصریح کرد: درحال حاضر ایران در بحث بازسازی قطعات گاز داغ توربین‌های گازی از نظر دانش فنی و توان مهندسی و اجرا، خودکفایی کامل دارد و تنها وابستگی که به خارج از کشور در این زمینه وجود دارد، تأمین برخی مواد اولیه است.

وی افزود: هیچ توربین گازی وجود ندارد که امروز برای بازسازی آن، نیازمند متخصصان خارجی باشیم؛ میزان توان و دانش متخصصان ایرانی به اندازه‌ای است که قطعات داغ هر نوع توربین گازی با هر تکنولوژی و هر میزان ظرفیت را در داخل کشور بازسازی و تعمیر می‌کنیم.

سارانی‌نژاد با بیان اینکه “شرکت های دیگری نیز در چندسال اخیر در خصوص بازسازی قطعات داخل توربین گازی شروع به فعالیت کرده‌اند”، گفت: کمتر از انگشتان یک دست، تعداد شرکت هایی است که توانمندی و صلاحیت کاری در این حوزه را دارند، اما ظرفیت کاری این شرکت‌ها و تجربه آنها به مراتب از ما کمتر است.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های تازه‌کار و فاقد صلاحیت فنی در این عرصه، گفت: بازسازی اصولی قطعات مسیر داغ توربین‌های گازی، به کاهش حوادث و افزایش پایداری واحدها و کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد؛ اما متأسفانه شرکت‌های متفرقه‌ای در کشور تأسیس شده‌اند که به صورت اصولی کار نمی‌کنند و قطعاتی که معمولا این شرکت‌ها تعمیر و بازسازی می‌کنند، بارها و بارها نیاز به بازسازی مجدد پیدا می‌کند و این برای صنعت برق کشور یک آفت محسوب می شود.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد بازار کشور مربوط به فعالیت شرکت قطعات توربین شهریار است و نه‌تنها بازار داخلی، بلکه بخش عمده ای از بازار کشورهای اطراف از جمله عراق، سوریه و همسایگان شمالی ایران را نیز توانمندی و ظرفیت پاسخگویی به نیاز آنها را داریم.

مدیرعامل شرکت قطعات توربین شهریار از صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه بازسازی قطعات داغ توربین های گازی به کشورهای منطقه خبر داد و گفت: ما سال گذشته حدود یک میلیون دلار در این عرصه صادرات داشتیم؛ اما این ظرفیت وجود دارد که میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه، 2 تا چند برابر شود.

سارانی‌نژاد با تأکید بر اینکه تمرکز شرکت بر رفع نیازهای داخلی است، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت شرکت قطعات توربین شهریار در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: قطعات مسیر داغ، با وجود آنکه کمتر از 5درصد وزن توربین را تشکیل می‌دهند، اما قلب یک توربین گازی محسوب شده و از لحاظ ارزشی، بیش از 25 درصد ارزش یک توربین گازی مربوط به قطعات مسیر داغ توربین است.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا