بذرپاش: پایانه مرزی جدید برای حملونقل کامیونهای ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهرداد بذرپاش امروز در حاشیه نشست روسای کمیسیون همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفتوگو با خبرنگاران در خصوص مهمترین دستاوردهای این نشست اظهار کرد: بعد از یک وقفهای که در فعالیتهای ارتباطی بین ۲ کشور به دلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داده بود، ایجاد شده بود امروز با برگزاری این نشست و حضور هیئت بلندپایه کشور آذربایجان هم اکنون این مشکل مرتفع شده است.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گستردهای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حمل و نقلی ۲ کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامههای فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار دادهایم.
به گفته بذرپاش، تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهور، تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه در خصوص پل مرزی آستاراچای، مذاکرات خوبی انجام شد، گفت: هم اینک پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده که مقرر شد تا پایانه موقت مرزی ایران در آستارا چای هرچه سریعتر با سامانههای گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند.
وی با بیان اینکه توافق شد تا در چهار ماه آینده پایانه مرزی جدید را به بهرهبرداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حمل ونقل کامیونهای ۲ کشور فراهم میکند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که پیشتر وجود داشت پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان میشد، در عین حال سخت گیریهایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صفهای طولانی را ایجاد میکرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توافقی که پیشتر انجام شدعملیات مقاومسازی و تعریض پل موجود در حال انجام است، افزود: در این نشست نیز توافق شد تا طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاومسازی و تعریض شود تا کامیونهای بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.
افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان
وی دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت را افزایش ظرفیت ترددها عنوان کرد و گفت: در مرز بیله سوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان میشود.
بذرپاش با بیان اینکه محور دیگر گفتگوهای انجام شده در این نشست، مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران میشود، تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد تا این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود، همچنین تواق شد تا عملیات اجرایی پل آق بند هرچه سریعتر انجام شود که ساخت این پل برعهده کشور آذربایجان است.
فعالسازی بازارچههای مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امورخارجه تعیین میشود عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد، افزود: همچنین فعالسازی بازارچههای مرزی مشترک که یکی از اصلیترین ظرفیتهای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود.
به گفته بذرپاش، در خصوص سدهای خداآفرین و سد اردوباد قرار شد تا در ۲ ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شوند و تلاش خواهیم کرد تا موانع پیشرو برداشته شود.
وی موضوع دیگر گفتوگوهای ۲ کشور را حل مشکلات کامیون داران ایران و آذربایجان دانست و بیان کرد: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و ظرف ۲ ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی شد، گفت: در حوزه دفاعی نیز توافقات مناسبی بین ۲ کشور صورت گرفت و مقرر شد سطح همکاریهای دفاعی به سطح مناسبی برسد.
وی با تأکید بر گسترش روابط با کشور آذربایجان تصریح کرد: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است و بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است، شبکه حمل و نقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا میتواند از این مسیر باشد.
به گفته بذرپاش، مقرر شد تا از پارس آباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی پنج کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارس آباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حمل و نقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بارانداز ریلی توافق ۲ کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایهگذاری بیشتری وجود دارد، افزود: قرار شد سرمایهگذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد، همچنین کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود تا میزان بهرهبرداری نیز افزایش یابد که مقرر شد تا در کمیته مشترک طی ۲ ماه هم افزایش سرمایهگذاری و هم افزایش زمان بهرهبرداری را مورد بررسی قرار بدهد.
پایان پیام/۸۴۰۰۸
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است