Get News Fast

 

اختلاف ایران و آذربایجان درباره بارانداز ریلی آستارا رفع شد

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به جزئیات توافق جدید ایران و آذربایجان، گفت:در بحث تغییرات ژئوپلیتیک منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران شود.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به نشست دیروز وزیر راه و شهرسازی با مقامات کشور آذربایجان در شهر آستارا،‌ اظهار کرد:‌ ما یک دوره پر تنش با آذربایجانی‌ها داشتیم که اکثر روابط سیاسی و اقتصادی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود.

وی با یادآوری این‌که طی ماه‌های گذشته بسیاری از مسائل بین ایران و آذربایجان معطل مانده بود، ادامه داد: پس از سفر وزیر امور خارجه کشورمان  به آذربایجان و ملاقات با مقامات آذری از جمله رئیس‌جمهوری این کشور، گشایش‌هایی خوبی اتفاق افتاد و سوء‌تفاهم‌های پیش‌آمده برطرف شد.

وی تصریح  کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته نیز آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با مقامات ارشد کشور آذربایجان نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را در آستارا برگزار کرد. در این نشست درباره موضوعات مختلفی از جمله، آب، انرژی، نفت و… مطرح شد.

وی با یادآوری این‌که در نشست مذکور توافقات گذشته دو کشور مرور و تصمیمات لازم برای ادامه و استمرار این توافقات اتخاذ شد، افزود:‌ در آستارا چندین سال است که زیرمجموعه‌‌های وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های مفصلی را برای توسعه زیرساخت‌ها در راستای افزایش تردد انجام داده‌اند و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری با اشاره به این‌که در رابطه با بارانداز ریلی آستار نیز ابهامات و اختلافات دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با توجه به توافق و قرارداد بین دو کشور، آذربایجانی‌ها متعهد شده‌اند برای راه‌اندازی باراندازی ریلی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند. این توافق برای حدود 8 سال قبل است و در قبال این سرمایه‌گذاری و تجهیز بارانداز، این مجموعه به مدت 25 سال در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت.

هدایتی بیان کرد:‌پس از ورود آذربایجان به بحث اجرای بارانداز تغییراتی در نرخ‌ها صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از برآوردهای اولیه برای تکمیل طرح بود. این تغییر بندهای قرارداد دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و لازم است با بررسی مجدد توافق تکمیل‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد:‌ این بارانداز با توجه به برنامه دولت برای اتصال ریلی رشت-آستارا از اهمیت بالایی برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و حذف حلقه‌های مفقوده دارد.

ساخت پل جدید آستاراچای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری در ادامه با اشاره به ساخت پل جدید آستاراچای،‌ اظهار کرد: کار ساخت این پل تقریباً تمام شده و یکی از مسائل مهم در این خصوص چگونگی بهره‌برداری است.

هدایتی با تاکید بر این‌که تمام تلاش‌ها این است که تا قبل از پیک صادرات ایران (آبان‌ماه) بتوانیم زیرساخت پل قدیم را در دو سوی مرز تقویت کنیم، اضافه کرد:‌ تا زمان بهره‌برداری کامل از پل جدید که ساخت تاسیسات تکمیلی (پایانه مرزی) حدود 2 سال برآورد می‌شود،‌پل قدیم از سمت ایران توسط پیمانکار در حال تقویت است.

وی بیان کرد:‌در طرف آذری هم نیازمند اقدام موازی برای بازسازی و تقویت پل هستیم  تا به‌طور همزمان امکان تردد 2 کامیون فراهم شود. پس از تکمیل نیز تمام ترددها را به پل جدید انتقال خواهیم داد. با توجه به توافق دیروز، مقرر شده طرف آذری نیز بازسازی را به‌زودی آغاز کند.

وی افزود: به طرف آذری توضیح داده‌ایم با توجه به اعمال محدودیت در فصل بار،‌از الان پیش‌بینی لازم برای تامین نیروی انسانی، تجهیزات و … داشته باشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی تردد حداقل 600 تا 700 کامیون در مرز آستارا و بیله‌سوار اظهار کرد: در نشست دیروز همچنین درباره پل آق بند و مسیری موازی از انتهای مناطق آزاد شده قفقاز به قره‌باغ صحبت شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌الملل سازمان راهداری با یادآوری این‌که یکی از اولویت دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان است،  تاکید کرد: در بحث تغییرات ژئوپولیتیکی منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران شود.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا