عبور دلهرهآور از گردنهای که قرار بود آرام جان باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، گردنه لای رز یا گردنه معروف به قاتل واقع در شهرستان نی ریز قسمت مهمی از محور مواصلاتی شهرستان نی ریز بخش قطرویه و شهر سیرجان میباشد.
این گردنه از قدیم الایام محل تصادفات و خسارات جانی و مالی فراوان بوده و لذا از طرف مردم همیشه مورد مطالبه جهت احداث باند دوم بود.
شهرت این گردنه از زمانی ملی شد که اتوبوس حامل سربازان در سال ۹۵ با سقوط در دره گردنه بیش از ۲۰ کشته داد، این حادثه منجر به این شد که مقام معظم رهبری در پیامی خطاب به مسئولین خواستار رسیدگی سریع به وضعیت این گردنه در جهت حفظ جان مردم شود.
با حضور وزیر و مسئولین ارشد نظام در آن مقطع و پس از سقوط اتوبوس به دره پروژه احداث باند دوم گردنه لای رز کلید خورد.
هرچند مسیر گردنه صعب العبور و کوهستانی بود اما بالاخره پس از استارت پروژه احداث باند دوم گردنه لای رز و تاخیر فراوان در روند احداث این گردنه ، در اواخر سال ۱۴۰۱ و پس از حدود ۶ سال پروژهای که قرار بود طی دو سال به بهرهبرداری برسد زیر بار ترافیکی رفت.
با آغاز بهرهبرداری باند دوم گردنه لای رز هرچند تصادفات جادهای در این محل به شدت کاهش یافت و ماشینهای عبوری خصوصا سبک مسیر امنی در حین عبور از گردنه قاتل طی میکننداما شیب نسبتاً تند این جاده در باند دوم جدید الاحداث و در برخی از نقاط آن به معضلی برای خودروهای سنگین و خصوصاً اتوبوسها تبدیل شده.
شهرستان نی ریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کارخانجات بزرگ صنعتی جنوب کشور مانند گل و گوهر سیرجان، فولاد نی ریز و… محل عبور و تردد کامیونهای سنگین و محمولههای ترافیکی میباشد همچنین به دلیل حضور در دروازه ورودی استان فارس از استان یزد، کرمان و هرمزگان، پذیرای ورود ناوگان حمل و نقل عمومی جهت انتقال مسافران و گردشگران و توریستها به استان فارس و شیراز میباشد و این مسئله موجب گردیده روزانه شاهد تردد اتوبوسهای مسافربری و کامیونهای باربری فراوانی از محور مواصلاتی نی ریز به سمت سایر نقاط استان فارس باشیم.
در وضعیت فوق الذکر همانطور که قبلاً گفته شد به دلیل شیب تند باند دوم جاده جدید الاحداث گردنه لای رز در برخی نقاط ، در صورتی که رانندگان خودروهای سنگین و اتوبوسها تجربه کافی را در تردد از این مسیر نداشته باشند ممکن است به دلیل عدم توجه به شیب جاده در برخی نقاط با افزایش سرعت ناگهانی خودرو خود مواجه گردند که اکثر اوقات قادر به کنترل آن نخواهند بود و منجر به بروز فاجعه های جبران ناپذیر میگردد.
در واقع باید گفت علی رغم اینکه یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان نی ریز با همت و تلاش مسئولین هرچند با تاخیر فراوان به نتیجه رسیده اما معضل قاتل بودن گردنه از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا کرده و با اتفاقاتی که اخیرا رخ داده باید گفت هنوز مشکل بطور کامل رفع نشده .
آنچه امروز بیشتر از همه در این جاده رخ نمایی میکند اتفاقاتی است که هر از چند گاهی خاطر مردم شهرستان را مکدر می نماید .
در چند ماه گذشته چندین خودرو سنگین به دلیل سرعت بیش از حد و عدم توانایی کنترل خودرو از مسیر منحرف شدهاند و دچار خسارات مادی و جانی گردیده اند و در یکی از موارد اتوبوس حامل 36 مسافر پس از عدم توانایی کنترل سرعت توانست با مهارت خاص راننده، خود را به راه فرار برساند و جان مسافرین خود را نجات دهد ، حال انکه اگر راننده موفق به رفتن به راه فرار نشده بود فاجعه ای بدتر از اتوبوس حامل سربازان رخ می داد .
در همین راستا برای پیگیری دلایل این وضعیت جاده جدید الاحدث با معاون عمرانی فرمانداری نی ریز ، پیمانکار پروژه و رئیس اداره راه و شهرسازی و رئیس راهداری شهرستان نی ریز گفتگو کوتاهی نموده ایم که در ادامه ملاحضه خواهید نمود .
میرزایی معاون عمرانی فرماندار نی ریز در این خصوص می گوید: راهها بر اساس توپوگرافی منطقه طرح، نوع راه، هزینه طرح و …. در چهارچوب ضوابط و ایین نامه های مورد تایید وزارت راه و شهرسازی طراحی می گردند و گردنه لای رز هم با در نظر گرفتن موارد فوق الذکر توسط مشاور طرح طراحی گردیده است.
دستگاه متولی ساخت گردنه لای رز اداره کل راه و شهرسازی می باشد که طی صورتجلسه مورخ 16/04/1401 با موضوع رفع و اصلاح برخی موارد ایمنی توسط پیمانکار با حضور کارشناسان ان اداره کل، مشاور طرح و اداره کل راهداری و حمل و نقل استان تحویل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گردیده است.
در خصوص اقدامات صورت گرفته با استانداری و اداره کل راه و شهرسازی مکاتبات لازم صورت پذیرفته است و جزو مصوبات شورای ترافیک شهرستان نیز می باشد و بطور مستمر موضوع از دستگاه مربوطه پیگیری می گردد.
وی راهکار رفع مشکل شیب تند باند جدید الاحداث گردنه لای رز میگوید : افزایش و نصب علایم ایمنی و هشدار دهنده ، اصلاح و تکمیل باند های فرار در طول مسیر،نصب دوربین های نظارتی در مسیر ،اطلاع رسانی و رعایت سرعت مطمنه توسط رانندگان ،نصب برج نوری و افزایش دید در برخی نقاط مسیر میتواند تا حد زیادی کمک نماید تا از حوادث ناشی از شیب تند جاده در برخی نقاط کاسته شود.
در همین راستا از اورنگی مدیر عامل شرکت سویل تونل پیمانکار احداث این مسیر ماجرا را جویا شدیم ، ایشان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت : تند بودن شیب جاده در قسمت های مختصری از گردنه به خاطر شکل خاص زمین (توپوگرافی خاص گردنه ) اجتناب ناپذیر میباشد.
نظر مدیر عامل شرکت سویل تونل در خصوص راهکارهای حل این معضل نزدیک به راهکارهای ارائه شده توسط میرزایی معاون فرماندار بود.
پس از شنیدن صحبت اورنگی به سراغ کارفرما اجرای پروژه رفتیم ، در این خصوص یار احمدی رئیس اداره اداره راه و شهرسازی شهرستان نی ریز گفت : باید بدانیم با توجه به کوهستانی بودن منطقه گردنه لای رز شیبها بر اساس آییننامه طرح هندسی راه ها احداث گردیدهاند و طبق اصول مهندسی پروژه اجرا گردیده .
وی عنوان داشت با رصد حوادث صورت گرفته در باند جدید گردنه و دلایل تصادفات باید بگوییم در این مورد نه کارفرما و نه پیمانکار پروژه مقصر است و اساسا ما کسی را مقصر نمیدانیم بجز آنها که رعایت ایمنی در رانندگی را نادیده گرفته و با سرعت غیر مجاز رانندگی میکنند.
این مدیر دولتی راهکار کاهش حوادث جاده ای گردنه لای رز را نصب دوربینهای کنترل سرعت در چند نقطه از محور اعلام نمود.
خبرنگار فارس در گفتگو تلفنی با شاهسوندی رئیس اداره راهداری شهرستان نیز نظر ایشان را در خصوص مطالب باند جدید گردنه لای رز جویا شد وی در پاسخ به خبرنگار ما گفت : درخصوص باند دوم گردنه لای رز با توجه به عدم دسترسی به مشخصات فنی و اسناد کارگاه امکان اظهار نظر قطعی درخصوص مشخصات پروژه امکان پذیر نمی باشد ولی معمولا اینگونه پروژه ها با طراحی و نظارت مهندسین مشاورو ناظرین عالی اداره کل راه و شهرسازی بر اساس ضوابط آئین نامه ها و نشریه های معتبر انجام می شود.
پیچ و شیب های متوالی که به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه ایجاد شده و نوع ترافیک عبوری ( ناوگان سنگین حامل مواد معدنی و اتوبوس ها و سواری ها با سرعت غیرمجازو ظرفیت بیش از حد مجاز از مبدا شرق کشور به مرکز استان فارس و…) زمینه را جهت بروز حوادث ترافیکی فراهم نموده است.
لذا می بایست اقدامات ایمنی تکمیلی از قبیل (نصب علائم و تجهیزات هشدار دهنده و بازدارنده جهت آرام سازی ترافیک ، ایجاد راههای خروج اضطراری و حفاظ های مناسب و ایجاد حاشیه ایمن در طول مسیر و …) جهت کاهش میزان و شدت حوادث و خسارات ناشی از آن در طول مسیر توسط مجری پروژه صورت پذیرد
هر چند در گفتگو های اخیر اساسا مسئولین تقریبا هرگونه ایراد فنی باند جدید گردنه لای رز را رد نمودند اما اکثر کارشناسان فن با مشاهده حوادث متعدد رخ داده در این مسیر عنوان می نمایند که با توجه به اتفاقات اخیر و اینکه بیشتر افرادی که از این جاده عبور میکنند ممکن است تجربه چند بار تردد را نداشته باشند و لذا فریب خورده و با عدم کنترل لازم دچار حادثه گردند لذا لازم است با اجرای دو روگذر در ابتدا و انتهای گردنه لاین رفت و برگشت گردنه لای رز را جابجا نمود تا با برعکس شدن مسیر تردد بتوان از جاده قدیم جهت جاده جدید در مسیر رفت استفاده نمود و از این طریق خودروهای سبک و سنگین با شیب ملایمتری ازگردنه عبور نمایند .
پذیرش این موضوع توسط مسئولان البته مستلزم بررسی های دقبق فنی و البته تقبل هزینه های اجرای این پیشنهاد است .
مطلبی که باید صبر کرد تا نتیجه مکاتبات فرمانداری با اداره کل راه وشهرسازی مشخص گردد و آنگاه به یک راه حل جامع در خصوص این معضل گردنه ای که قرار بود آرام جان مردم شود نه قاتل آنها رسید .
پایان پیام/خ
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است