افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان اندر خم قطعه هفتم
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آزادراه شیراز – اصفهان، یکی از کلیدی ترین محورهای مواصلاتی جنوب کشور است که ۱۲ سال پیش در دولت نهم، کلنگ آغاز احداث آن به زمین خورد اما با گذشت این سالها، همچنان تکمیل نشده است.
از این منظر آزادراه شیراز _ اصفهان، یک کلان پروژه است که فواید متعددی دارد اما به یک پروژه مسن تبدیل شده که تکمیل و بهرهبرداری از آن را منوط به تامین اعتبار دانستهاند.
آزاد راه شیراز – اصفهان، به طول ۳۵۱ کیلومتر است که ۱۱۶ کیلومتر آن در استان اصفهان و ۲۳۵ کیلومتر این طرح در استان فارس قرار دارد.
آزادراه شیراز اصفهان یکی از پروژههای بزرگ آزادراهی کشور در هفت قطعه است که هم اکنون 6 قطعه از این آزادراه تکمیل شده و قطعه هفت آن همچنان ناقص است و عدهای نیز بر افتتاح آن در سفر آتی رئیس جمهور به استان فارس تاکید دارند.
اکنون تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم خواستار نتیجه کار این آزادراه هستند.
کاهش 130 کیلومتر مسافت بین شیراز و اصفهان
یکی از مزایای این پروژه، کاهش 130 کیلومتر مسافت بین استان فارس و اصفهان است. همچنین در این طرح، برای اولین بار در کشور از فناوری روسازی بتنی استفاده شده است.
طی سال جاری، نوید بهرهبرداری از تنها آزادراه استان فارس از زبان مسئولان مرتبط شنیده میشود هرچند اما و اگرهایی وجود دارد که افتتاح عنقریب آزادراه را با چالش مواجه میکند.
در این زمینه، موضوعی که به تازگی مطرح شده تکمیل قطعه هفت آزادراه است که با اختلاف نظر دو نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مواجه است.
در حالی که جعفر قادری بر افتتاح این پروژه با تکمیل 6 قطعه تاکید دارد، ابراهیم عزیزی، تکمیل قطعه هفت را نیز از الزامات افتتاح آزادراه می داند.
قرارداد سرمایه گذاری قطعه هشت آزادراه ابلاغ شده است
نماینده مردم شیراز یک ماه پیش در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در گذشته تنها ۶ قطعه حد فاصل ایزدخواست تا بیضا برای این آزادراه پیشبینی شده بود، اظهار داشت: اما به مرور زمان احساس شد که این آزادراه باید به شیراز متصل شود، پس قطعه هفت از تنگ خیاره تا دوراهی قلات به آن اضافه شد و پس از آن نیز قطعه هشت به طول ۱۲ کیلومتر طراحی شد و تا حسینی الهاشمی و آزادراه شیراز بوشهر ملحق شد.
جعفر قادری با بیان اینکه ۸ کیلومتر درون شهری توسط شهرداری در حال ساخت است، گفت: در قطعه هشت از حسینی الهاشمی به آزادراه شیراز بوشهر خواهیم رسید و درواقع پایان قطعه ۸ آغاز آزادراه شیراز بوشهر خواهد بود.
نماینده مردم شیراز و زرقان ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که قطعات یک تا ۶ ، ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، قطعه هفت ۶۵ درصد پیشرفت دارد و قرارداد ترک تشریفات وزارت دفاع ابلاغ شده است.
قادری گفت: وزارت دفاع نیز بدون برخی تشریفات ۶۵ درصد کار را پیش برده است و تلاش دارد و هر چه سریعتر آن را به اتمام برساند.
وی با بیان اینکه قرارداد سرمایه گذاری قطعه ۸ آزادراه نیز ابلاغ شده گفت: هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است اما در تلاش هستیم تا با بهره برداری از قطعات ۱ تا ۶ و همچنین مسیر تنگ خیاره تا لپویی، بار ترافیک را از آزادراه وارد بزرگراه شیراز اصفهان کنیم تا ترافیک بخشی از خودروهای ورودی از مسیر فعلی بیضا به شیراز وارد این محور شود.
قادری: منتظر ماندن برای تکمیل قطعه هفت، سرمایهگذاری انجام شده را مستهلک میکند
جعفر قادری همچنین در جلسه بررسی تکمیل آزادراه شیراز اصفهان که با حضور معاون وزیر دفاع، استاندار و تعدادی از مدیران ملی و استانی برگزار شد، گفت که با اندک هزینه و اهتمامی میتوان قطعات یک تا 6 آزادراه را در یک فاصله کوتاه دو تا سه ماهه آینده به بهرهبرداری رساند.
وی بیان کرد: مردم انتظار دارند حداقل آن قطعات از آزادراه که آماده بهرهبرداری است، سریعا به بهره برداری برسد تا بیش از این سرمایه گذاری انجام شده، مستهلک نشود.
قادری با بیان اینکه در ابتدا آزادراه شیراز اصفهان صرفا متشکل از ۶ قطعه بوده و قطعه هفت بعدا به آزادراه اضافه شده و این قطعه هنوز دارای قراداد نیست افزود: بنابراین نباید بهره برداری از ۶ قطعه، منتظر تکمیل قطعه هفت بماند.
قادری با رد ضرورت همزمانی افتتاح قطعه هفت به همراه قطعات یک تا ۶ آزادراه اشاره کرد که اگر این استدلال درست باشد باید افتتاح آزادراه را به تکمیل قطعه شروع نشده ۸ موکول کرد که در اینصورت همزمان با افتتاح آزادراه باید برای بخشهای مستهلک شده آزادراه نیز چاره اندیشی کرد.
وی با اشاره به اینکه بهرهبرداری از این پروژه باعث صرفه جویی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در سال میشود، تاکید کرد که تدبیر ایجاب میکند تا پروژههای قابل تفکیک مثل آزادراهها و بزرگراهها، فازبندی شده و هر قطعهای از آن که آماده بهرهبرداری است، به بهره برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گیرد.
عزیزی: شتاب در افتتاح آزادراه بدون تکمیل قطعه هفت، خطرساز است
اما نماینده دیگر شیراز نظر متفاوتی دارد.
ابراهیم عزیزی، در روند بازدید سردار طلایی نیک معاون وزیر دفاع از آزادراه شیراز اصفهان، تعجیل در افتتاح این پروژه بدون تکمیل قطعه هفت را اشتباهی محرز برشمرد و گفت: ضمن تشکر از مسئولان وزارت دفاع که برای تکمیل آزادراه، عزمی جدی دارند، باید این واقعیت را بپذیریم که تعجیل در افتتاح این پروژه بدون رعایت استانداردهای لازم، خطرات بسیاری را متوجه مردم میکند.
او افزود: ما میتوانیم در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان فارس، آزادراه شیراز اصفهان را افتتاح کرده تا آن را به نام خود ثبت کنیم؛ اما به چه قیمتی؟ به قیمت جان مردم؟! به اعتقاد بنده این کار بی معنا است.
عزیزی تصریح کرد: قطعه هفت آزادراه شیراز اصفهان، حتما باید با رعایت استانداردهای آن همچون علائم راهنمایی و رانندگی، گاردریل ها، روشنایی و هر آنچه برای ایمنی یک جاده نیاز است، تکمیل شود تا بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیران استان نیز در افتتاح این پروژه نباید عجله کرده و فکر کنند این کار به سودمند است چراکه حفظ جان مردم در اولویت است نه یک افتتاح نمایشی برای دلخوشی.
قول وزیر به مردم فارس: آزادراه تا شهریور ماه جاری افتتاح میشود
از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته پس از سفر استانی هیئت دولت به استان کهکیلویه و بویراحمد، سفری نیز به استان فارس داشت و از آزادراه شیراز اصفهان بازدید کرد.
وی در حاشیه بازدید از آزادراه شیراز – اصفهان، به مردم استان فارس قول داد که تا شهریورماه امسال این پروژه را به بهره برداری رسانده و در اختیار مردم قرار دهد.
مهرداد بذرپاش با اشاره به کاهش 130 کیلومتری مسافت شیراز به اصفهان، ادامه داد: با یک محاسبه حداقلی، سالانه ١٣٠ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت در کشور خواهیم داشت که در مقیاس صرفه جویی سوخت عدد قابل توجهی است.
وی اظهار کرد: در قطعات یک تا ۶ پروژه کارها تقریبا پایان یافته و عملیات نصب علائم ترافیکی و ایمنی در حال انجام است.
بذرپاش افزود: تکمیل قطعه هفت این پروژه که پیشرفت خوبی دارد نیز در دستور کار است اما کار بزرگ تری که تعریف شده اینکه این قطعه در حقیقت ادامه آزادراه به سمت بوشهر است چرا که این زنجیره کریدوری شمال به جنوب ما در حوزه آزادراهی باید تکمیل شود و به سمت استان بوشهر ادامه یابد.
وی ادامه داد: این زنجیره آزادراهی عملا باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل میشود می توانیم بگوییم که اقتصاد دریا را هم ضمیمه کردهایم تا بتوانیم زیرساختهای کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخش های مختلف در مجاورت این آزادراه کمک کند و همه شهرها و استان های در مسیر بهره لازم را ببرند.
او اظهار کرد: همچنین در صدد هستیم تا سفر دوم دولت به استان فارس هم در همان ایام انجام شود و با هماهنگی مسئولان استان هدفگذاری کردهایم تا هفته آخر شهریور و همزمان با آغاز ماه ربیع الاول، آزادراه شیراز – اصفهان افتتاح شود.
او اظهار کرد: البته در همین مقطع هم امکان افتتاح پروژه وجود دارد اما از آنجا که بحث ایمنی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنا داریم که پروژه را پس از تکمیل بخشهای مرتبط با ایمنی مسیر از جمله خط کشی، روشنایی و علائم استاندارد و کیفیت بالا به بهره برداری برسانیم.
پیشرفت فیزیکی 97 درصدی قطعات یک تا 6 آزادراه
استاندار فارس نیز در این بازدید گفت: آزاد راه شیراز – اصفهان قرار است در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان فارس افتتاح شود.
محمد هادی ایمانیه افزود: این پروژه هم اینک در ۶ قطعه دارای بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی است که می کوشیم تا همزمان با حلول ماه ربیع الاول و در سفر دوم هیئت دولت به استان آنرا افتتاح کنیم.
وی ادامه داد: هم اینک نصب علائم از سمت ایزدخواست آباده و مراحل اجرای ۲۰ کیلومتر باقیمانده از نیوجرسی و همچنین روشنایی مسیر و ایستگاه های اورژانس و پلیس و مجتمع های بین راهی و جایگاه های سوخت نیز در حد مورد نیاز در حال انجام است که تا قبل از افتتاح پروژه اجرا و مستقر خواهند شد.
استاندار فارس اظهار کرد: با توجه به دغدغه ای که در ورودی شهر شیراز در منطقه گویم داشتیم هم اینک یک جاده در تنگ خیاره در دست آماده شدن است که همزمان با افتتاح پروژه آزادراه، بخشی از این جاده نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
گزارش از : سمیه انصاریفرد
پایان پیام/ س
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است