سند تحول تبلیغی، نقشه راه تعالی خراسان جنوبی
خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ مقام معظم رهبری خراسان جنوبی را دیار علم و ایمان نامیدهاند که این کاملترین تعبیر برای مردم این است. پس همین بس برای خراسان جنوبیها که رهبرشان اینگونه در مورد آنها سخن به میان میآورد.
اینجا دیار فقها، علما، مشاهیر، پدران علم، هنرمندان، تاریخ نگاران، جغرافیدانان و هر آنچه دنیای علم به آن نیاز دارد است در کنار این ایمان وافر همه این فقها، علما، فضلا و… این خطه را به دیار علم و فرهنگ مبدل کرده است.
حال برای اینکه این دیار علم و ایمان به تعبیر رهبری نظام، راه رسیدن به تعالی بیشتر را طی کند به طور حتم باید نقشه راهی داشته باشد و این نقشه در سند تحول تبلیغی خراسان جنوبی که در دست تدوین است و با سرلوحه قرار دادن سهراهبرد اساسی یعنی فعالیتهای خلاقانه، به هنگام و موثر به طور حتم عملیاتی خواهد شد.
برای اینکه در جریان نقشه راه سند تحول تبلیغی خراسان جنوبی و دیگر اولویتها و برنامههای اداره کل تبلیغات اسلامی استان قرار بگیریم با حجتالاسلام حجت سالاریمکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی همکلام میشویم.
پای کار غدیر با دست خالی
فارس: ابتدا می رویم سراغ آخرین فعالیت خاص و ویژه این اداره کل در عید غدیر امسال، لطفا در این زمینه توضیح دهید؟
سالاریمکی: در عملیات غدیر با دست خالی پای کار آمدیم و ۹ جلسه با هیئتها و گروههای جهادی و… در راستای همافزایی کارها برگزار کردیم که در نوع خود یک اقدام بینظیر بود اما آنچه تصور ما بود برای سال اول نشد و ما خیلی قویتر میتوانستیم انجام دهیم.
مطمئن هستیم سال دیگر چند برابر امسال کار انجام خواهد شد.
تمام تلاشمان را خواهیم کرد در هر عرصهای بهصورت جبههای وارد کار شویم و بهدنبال تحقق آرمان خودمان باشیم تا هدف و عملیات مدنظرمان شکل بگیرد و کار توسعه پیدا کند.
تکیه بر ۳ راهبرد اساسی
فارس: اولویتهای سازمان را در استان تشریح بفرمائید؟
سالاریمکی: مبنای کار فعالیتی خلاقانه، بههنگام و موثر است، کار باید خلاق و نو باشد و مخاطب پسند باشد. بهعنوان مثال میتوانیم در مناسبتهای مختلف از جمله ذیالحجه روزهای شادی را برای مردم رقم بزنیم.
برنامهها باید بههنگام باشد اما گاهی مشاهده میشود که در برنامهها احساس ضعف زیادی است و در مجموعه بازتاب و انعکاس در لحظه از آن را شاهد نیستیم.
کار باید آنقدر تخصصی و دانشبنیان باشد که موثر به واقع شود و باید بدانیم این برنامهای که اجرا شده بهعنوان نمونه جشن غدیر در نشاط اجتماعی مردم به چه میزان تاثیرگذار بوده است.
مردم، محور و اصل کار ما هستند چرا که باید برنامهها با مشارکت آنها به سرانجام برسد.
تدوین سند تحول تبلیغی خراسان جنوبی
یکی دیگر از اولویتها این است که سند ابلاغ تبلیغی تهیه میکنیم و به شهرستانها ابلاغ کردیم که ظرفیتها، توانمندیها، ضعفها و پیشنهادات خودشان را احصا و اعلام کنند.
در خراسان جنوبی برنامهریزی و عملیات باید بر مبنای این سند باشد.
تاکید شده به طور حتم هیئتهای اندیشهورز در شهرستانها با حضور نهادهای موثر شکل گیرد و در سند اقدام تحول تبلیغ استان در مباحث فرهنگی به طور حتم از آن استفاده شود.
این سند کاربردیست چرا که مطالبهها و قابلیتها گفته میشود و بعد با ارائه راهکار در اولویت برای رفع و استفاده از آن توانمندیها قرار میگیرد.
مسئله هر شهر بررسی و به مقتضای همان مسایل و اتفاقات آن شهر سند تبلیغی آن طراحی میشود
و کاری که در شهرهای مختلف انجام میشود به لحاظ اولویت متفاوت خواهد بود ولی اولویت استان در حال حاضر، نشر خوبیها است و بازتاب و روایتگری خوبیها را دنبال میکنیم تا روایتهای خوب را منعکس کنیم.
تاکید داریم بر انتشار و انعکاس اخبار خوب تا حال خوبی را برای مردم رقم بزند بهویژه در زمینه روایتگری از قبل جبهه تبلیغ مورد تاکید است.
در نشر خوبیها در منبر، مبلغ و روحانی باید از عامل خوبی دعوت، تقدیر و تشکر کرده و آن را به دیگران معرفی کند.
مهارتهای برخورد در ماه محرم
مهارتهای برخورد در ماه محرم مهم است و باید مبلغ و هیئتی با تدبیر و مهربانی مردم را همراهی کنند، یکی از اولویتهای ویژه در زمینه تبلیغ نه در موضوع روحانیون در مورد کسانی که قرار است کار معروف انجام بدهند و در جبهه جهاد تبیین پای کار باشند مهارت تبیین و مهارتورزی است.
دیگر اولویت این است که به تمام کسانی که در داخل استان و خارج استان میتوانند مخاطب ما باشند باید دسترسی پیدا کنیم و پیش آنها برویم.
گستراندن چتر جهاد تبیین بر سر همه
رادیو جاده برای رانندگان را دنبال میکنیم و کنشگری و هدایتگری با زبان خود مخاطب را دنبال میکنیم، اینکه زنان خانهدار در جهاد تبیین چگونه میتوانند کمک کنند و ما میتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم با راننده به زبان خودش و با زن خانهدار و… و در بین اقشار مختلف کنشگر داشته باشیم.
باید در بحث جهاد تبیین چتر جهاد تبیین را روی سر همه بگسترانیم، مهارت تبیین مدنظر سازمان است و برای هر قشری بهدنبال این هستیم.
خراسان جنوبی؛ دیار علم ایمان به تعبیر رهبری
فارس: خراسان جنوبی را از بعد فرهنگی چگونه ارزیابی میکنید؟
سالاریمکی: آنچه که مقام معظم رهبری در خصوص این منطقه فرمودند که اینجا دیار علم و ایمان است این را کاملترین تعبیر نسبت به مردم خراسان جنوبی میدانم، ایمان نهفته در عمق بوم منطقه ذخیرهای بسیار ارزشمند است.
ذات استان دانستن و تولید علم و دنبال خلاقیت بودن است. باید مهارتی برای هر نقطه استان در زمینه کار فرهنگی باشد. موضوع دیگر اینکه شمال و جنوب استان را نمیتوان با هم یکی دید چرا که نیاز به مهندسی فرهنگی است و در بحث تعامل فرهنگی به طور قطع باید این موضوع لحاظ شود.
در کل کار فرهنگی کردن به عمق بهتری نیاز دارد اما در عینحال انجام کار فرهنگی در استان راحت و لذتبخش است.
فارس: وضعیت خانههای عالم و برنامههای سازمان را در خصوص توسعه این خانهها در استان تشریح بفرمائید؟
سالاریمکی: متأسفانه در بحث خانههای عالم در حال حاضر ۵۶ خانه عالم خالی داریم. رویکرد استان رویکرد مثبتی است و دغدغه ما این است که خانههای خالی عالم در استان را پوشش دهیم. این یک ضعف است که نتوانستیم روحانی در آن مستقر کنیم.
دنبال کردن رویدادهای فرهنگی در مرزها
فارس: نگاه سازمان به مناطق مرزی استان چگونه است و آیا برنامهای برای این مناطق دارید؟
سالاریمکی: باید بوم منطقه را در استان لحاظ کنیم و حساسیتی که در این بحث داریم این است که کدام نیروی متخصص و مدبر باید در این مناطق مستقر شود.
دغدغه است و برنامه داریم که رویدادهای فرهنگی را در مناطق مرزی دنبال کنیم.
نیروی متخصص بیشترین نیاز استان
فارس: بفرمائید از نگاه تبلیغات اسلامی ضعف فرهنگی استان را در چه مواردی میبینید؟
سالاریمکی: من فکر میکنم نیروی متخصص، توانمند و اثرگذار بیشترین نیاز استان است، ضمن اینکه الان این ضعف در دیگر استانها هم احساس میشود و مختص خراسان جنوبی نیست.
ما مجموعهای هستیم که مبلغ را استفاده میکنیم و مبلغ در حوزه تربیت میشود و شکل میگیرد، دورههای تبلیغی راهاندازی کردیم ما باید پای کار حوزه برویم و نیازها را مختص عرصههای مختلف اعلام کنیم.
این موضوع نفی وظایف سازمان را نمیکند و ما در بحث تبلیغ ساماندهی و نیازشناسی و تعامل و همافزایی که یک کار جبههای است هم ضعفهایی داریم و خلاقیتهایی که باید در یک مجموعه با کار تبلیغ باشد را نداریم.
ما هم کمکاری داریم در حوزه تبلیغ بهعنوان مثال در پارکها تاکید داریم که باید پاتوق تبلیغ فرهنگی باشد و تاکنون اولویت نداشتهایم.
ذات هیئتها مردمی بودن آنهاست
فارس: وضعیت هیئتهای مذهبی را در استان تشریح بفرمائید و اینکه چه اقدامات حمایتی از آنها انجام میشود؟
سالاریمکی: ذات کار هیئت، مردمی است و در زمینه ساماندهی، کار هیئتها را راه میاندازیم و ساماندهی میکنیم با همکاری استانداری و جهاد کشاورزی خیلی از مسائل و مشکلات آنها حل شده است، ولی در بحث پشتیبانی خلاف و جای اشکال است که به هیئت کمک کنیم چون هنر و ذات کار هیئت، مردمی محور بودن آن است.
مشکلی که در حوزه هیئتها وجود داشت موضوع شناسه ملی بود که در این زمینه با مشکلاتی روبهرو بودند و بعد از چندین سال این موضوع حل شد.
مثلث تعالی هیئت
در نقشه راهبردی که خودمان تدوین میکنیم مدنظر ما مثلث تعالی هیئت است و هر هیئت یک گروه جهادی است و این با ظرفیت خدمات اجتماعی که میتواند داشته باشند نمود مییابد و این را در بحث کرونا ثابت کردند.
موضوع دیگر این است که هیئت را ببریم به سمتی که از ماه محرم و صفر تا سال بعد بسته نباشد و هر هیئت متولی برنامه و مناسبت ملی و مذهبی در طول سال و کانون جهاد تبیین باشند.
هیئتهای موفق و عالی و در تراز اول داریم که در طول سال برنامه دارند، ۱۸ هیئت شاخص داریم که در کشور خدمات اجتماعی حتی در واسطهگری ازدواج، رسانهای، اقتصاد مقاومتی و… دارند.
در حوزه مثلث تعالی هیئت در زمینه بصیرتمندی باید به سمتوسویی برود که روحانی در تراز اول سنگر هدایت بودن مدنظر باشد.
ما خواهش کردیم که هر هیئت یک هیئت نوجوانان و بانوان مستمر داشته باشد. این هیئت هر هفته فعال و جلسات اختصاصی داشته باشند و به این سمت حرکت میکنیم تا گفتمانسازی شود.
فارس: صحبت پایانی دارین بفرمائید؟
سالاریمکی: در بحث هیئتها و خدماتی که انجام میدهند مسئله مهم، نشر و انعکاس خوبیها و خدمات اجتماعی است که ارائه میدهند، این خدمات تاثیرات زیادی دارد در اینکه خیلیها خود را مدیون هیئتها میدانند و در کنار آن خدمات موثری در تمام عرصهها میتواند ارائه کند.
کار فرهنگی دانشبنیان، کارگشا است و همه باید پای این کار بیایند.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است