Get News Fast

«روضه‌خوانی» اصیل‌ترین سبک عزاداری در ابرکوه است+ فیلم

قبل از ورود سبک عزاداری زنجیرزنی جفتی به ابرکوه، اصیل‌ترین نوع سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) روضه‌خوانی در خانه‌ها و تنها حسینیه شهر بود که فرهنگ و آداب‌ورسوم و همچنین قواعد خاصی داشته و همچنان به عنوان میراثی گرانبها حراست می شود.

حامد اکرمی، پژوهشگر میراث فرهنگی ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اهمیت بزرگداشت آئین‌های قدیمی در عزاداری مردم ابرکوه، اظهار کرد: پس از برپایی آیین ماتم چهار مناره و مشکی پوش شدن شهر از تقریباً یک هفته مانده به ماه محرم، مراسم روضه‌خوانی سنتی (که تنها نوع عزاداری قبل از ورود سبک زنجیرزنی جفتی به این شهر بود)، در خانه برخی خوانین و همچنین بزرگان شهر برگزار می‌شد که بعدها با ساخت حسینیه‌ها و تکایا این روضه‌خوانی‌ها نیز به این اماکن انتقال یافت و هر روز در سه نوبت صبح، عصر و شب دایر می‌شود.

وی افزود: مجالس روضه‌خوانی آداب‌ورسوم خاص از جمله آداب میزبانی و خوش آمدگویی، پذیرایی از میهمانان با چای و قلیان، جایگاه ویژه صنوف مختلف (رعایا، روحانیون، بزرگان و …)، جایگاه بانوان و عزاداری ایشان، آب سبیل، ترتیب واعظان و ذاکران و … داشته است که رعایت آن برای همگان مهم و انجام آن نیز لازم‌الاجرا و نشانه حفظ حرمت و شأن مجلس امام حسین (ع) بوده است.

«روضه‌خوانی» اصیل‌ترین سبک عزاداری در ابرکوه است+ فیلم

پژوهشگر میراث فرهنگی ابرکوه ادامه داد: در مجالس روضه قدیمی، عده‌ای روضه‌خوان (منبری) که از طبقه روحانیون و علما بودند سخنرانی می‌کرده و معمولاً آخرین منبر مجلس متعلق به عالم‌ترین روضه‌خوان بوده که به وی «آخوند خاتم» ( یعنی فردی که مجلس با منبر ایشان به پایان می‌رسد) گفته می‌شد.

وی به گروه ذاکران در روضه‌های قدیمی نیز اشاره کرد و گفت: ذاکر در جلو منبر ایستاده و به نوحه‌خوانی و شعرخوانی می‌پرداخته و عده‌ای نیز برخی از اشعار را به صورت دسته‌جمعی و در حالت نشسته در کنار منبر اجرا می‌کردند که این سنت در اصطلاح به «پامنبری» معروف بود.

«روضه‌خوانی» اصیل‌ترین سبک عزاداری در ابرکوه است+ فیلم

این محقق ابرکوهی از گروه دیگری تحت عنوان «چاووشی خوانان» یاد و اذعان کرد: چاووشی خوانان در بین منبرها و به صورت انفرادی از هر جای مجلس که نشسته بودند، چند بیت شعر مختصر که معمولاً موضوعی عاشورایی دارد را با آوازی مخصوص اجرا می‌کردند.

اکرمی تصریح کرد: موقوفات یکی از منابع تأمین مخارج روضه‌خوانی‌های قدیمی بود به‌این‌ترتیب که افراد متمول بخشی از دارایی‌های خود را در قالب آب یا زمین کشاورزی برای روضه‌خوانی در ایام محرم و یا دیگر اوقات عزا، وقف کرده و از عواید آن برای روضه‌خوانی استفاده می‌شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: امر وقف کردن در میان بسیاری از متمولین و به ویژه خوانین رایج بوده و به همین دلیل روضه‌خوانی از محل موقوفات در محله دروازه میدان (که محله خان‌نشین شهر بوده است) همیشه جریان داشت. به طور ویژه، مجالس روضه‌خوانی در محله نبادان نیز در بسیاری از ایام سال رونق و رواج داشته است.

پژوهشگر میراث فرهنگی ابرکوه ابراز کرد: نقل است در سال‌های تعطیلی روضه‌خوانی در دوره پهلوی اول مراسم روضه‌خوانی به صورت مخفیانه و خصوصی در خیلی از مکان‌ها از جمله منزل حاج ابوطالبی برپا شده است.

از روضه‌های معروف و قدیمی در ابرکوه که سابقه آن‌ها به عهد قاجار و یا شاید بعضاً به دوران قبل از آن می‌رسد می‌توان به روضه معروف به نایب زینلی و بصیری‌ها در محله گلکاران، روضه حاج میرزا آقا و روضه منزل سالار در محله دروازه میدان، روضه‌خوانی حاج محمدتقی در نبادان و روضه حاج عبدالعزیز و حاج ابوطالبی در درب قلعه اشاره کرد.

پایان پیام/ف


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + بیست =

دکمه بازگشت به بالا