Get News Fast

 

فاسد شدن محصولات لبنی تاریخ‌دار؛ تولیدکننده یا توزیع‌کننده مقصر کیست؟

در تابستان و با افزایش دما احتمال فساد مواد غذایی نیز بیشتر می‌شود و این فاسدن شدن‌ها در محصولات لبنی بیشتر از سایر کالاها به چشم می‌خورد. حال سوال اینجاست مصرف کننده در مواجهه با چنین مواردی باید چه اقدامی انجام داده و در این زمان مشکل از تولیدکننده است یا توزیع کننده؟

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، احتمالا برای شما هم پیش آمده که از مغازه یا فروشگاهی لبنیات خریداری کنید و در حالی که شکل ظاهری آن محصولات سالم بوده و تاریخ انقضای طولانی نیز دارد اما به هنگام مصرف متوجه شوید تغییر طعم و رنگ داده اند یا اصطلاحا فاسد شده‌اند. که البته به نظر می‌رسد این اتفاق در تابستان به دلیل گرمی هوا بیشتر از زمستان رخ دهد.

در این راستا و در پاسخ به اینکه چرا برخی از محصولات لبنی با وجود سلامت ظاهری و داشتن تاریخ انقضا اما به هنگام مصرف، تغییر مزه داده و فاسد شده‌اند، سخنگوی صنایع لبنی به ایسنا گفت: به طور کلی احتمال بروز خطا در هر بخش از حمل سرد وجود دارد و این موضوع قابل کتمان نیست. ولی احتمال اینکه مثلا شیری که از کارخانه خارج می‌شود فاسد باشد بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: ممکن است محصولات در ماشین حمل به دلیل عدم تامین سرمای کافی فاسد شوند یا به طور خاص فرآیند فساد در مغازه‌ها اتفاق بیفتد.

بنی‌طبا اضافه کرد: یعنی ممکن است مغازه‌دار شیر را از ویزیتور تحویل گرفته باشد و آن را  بلافاصله به یخچال مغازه منتقل نکرده باشد یا در اثر غفلت مدت زیادی در گرما یا آفتاب قرار دهد که همین امر موجب خراب شدن آن محصول شود.

وی تصریح کرد: این حق مصرف کننده است که به محض مواجه شدن با محصولاتی که خراب شده‌اند آنها را به مغازه‌دار عودت دهد و وجه را به صورت نقدی یا به ازای کالای دیگر دریافت کند. مغازه‌دار نیز باید آن کالا را به عنوان مرجوعی تحویل ویزیتور حمل بار دهد. همه محصولات فاسد نیز پس از تحویل به کارخانه امحا می‌شوند.

سخنگوی صنایع لبنی در پاسخ به اینکه چرا بسته‌بندی همه محصولات به نحوی نیست که از فساد محصولات لبنی جلوگیری کند؟ گفت: نوع محصولات متفاوت و بسته‌بندی نیز بسته به نوع محصول متفاوت است. برای مثال شیر پاستوریزه در بطری ریخته می‌شود و یک قیمتی دارد و شیر استریل یا فرادما در پاکت ضد نور و گرما بسته‌بندی می شود و قیمت آن نیز متفاوت است.

وی  در پاسخ به اینکه چرا شرکت‌های لبنی بر بازار توزیع نظارت ندارند تا محصولات لبنی سالم به دست مصرف کنندگان برسد، گفت: در بخش توزیع نظارت بر حمل سرد وجود دارد، اما در بخش عرضه ضعف‌ها بیش از بخش توزیع است. اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوط به عرضه فروشگاهی باید آموزش‌های لازم را به صنف فروشندگان بدهد. ما هم آمادگی این را داریم که با اصناف و اتحادیه‌های مرتبط طی همکاری مشترک دوره های آموزش نگهداری از محصولات لبنی و اطلاعات محصولات لبنی را برگزار کنیم.

انتهای پیام

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری ایسنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا