Get News Fast

 

آمادگی کشتیرانی برای کاهش فواصل زمانی اعزام کشتی‌ به ونزوئلا

نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای حمل دریایی بار صادراتی به مقصد ونزوئلا وجود ندارد، از آمادگی گروه کشتیرانی برای کاهش فواصل زمانی اعزام کشتی‌ها به ونزوئلا خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با بیان اینکه اقتصاد ونزوئلا طی سال‌های اخیر در حال بهبود مستمر بوده، تصریح کرد: ونزوئلا از وضعیت بحرانی سابق در حوزه اقتصاد، فاصله زیادی گرفته و بازار آن مهیای بهره‌برداری بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی است.

وی به ایجاد ظرفیت دو سویه حمل‌و‌نقل دریایی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای صاحبان کالا به منظور ارسال کالا به ونزوئلا اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با به‌کارگیری شناور‌های مناسب، می‌توان از عمدۀ محصولات فله تولید ونزوئلا که بیشتر به صورت شیمیایی، معدنی و پترولیوم کُک هستند، برای تأمین نیاز‌های کشور بهره برد.

وی با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم در توسعه مراودات تجاری بین‌المللی، خاطرنشان کرد: از سال گذشته با تشکیل کمیته‌های مشترک میان ایران و ونزوئلا، سرویس مستقیم کشتیرانی بین دو کشور از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آذرماه 1401 برقرار شده، همچنین سندها، توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم همکاری بین ایران و ونزوئلا در این راستا نیز رد و بدل شد.

وی با با اشاره به تأکید مدیریت ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد و توسعه خط دریایی در حوزه آمریکای لاتین، گفت: در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هر سه ماه یکبار یک کشتی را به مقصد ونزوئلا اعزام می‌کند و البته این زمان‌بندی صرفاً با توجه به تقاضای کارخانجات و فعالان اقتصادی است و کشتیرانی آمادگی دارد مدت زمان فاصله میان اعزام کشتی‌ها را کوتاهتر نماید و به فواصل نزدیکتری صورت دهد.

این مقام مسئول با اشاره به حضور کشتی‌های پتونیا و کِلاول در مأموریت صادرات سوخت ایران به ونزوئلا و یادآوری صدور پیام رهبر معظم انقلاب در قدردانی از کاپیتان‌ها و دریانوردان این کشتی‌ها، گفت: نخستین شناور در قالب خط منظم در آذرماه 1401 با ظرفیت 760 TEU از مبداء «بندر‌عباس» به مقصد ونزوئلا اعزام شد و کشتی اعزامی بعدی در بهمن‌ماه 1401 با ظرفیت حدود 1400 TEU کانتینر به مقصد ونزوئلا حرکت نمود؛ ضمن اینکه اخیراً نیز یک فروند کشتی دیگر با ظرفیت 650 TEU برای حمل محمولات در خردادماه 1402 به ونزوئلا اعزام گردیده؛ این در حالی است که حمل بار صادراتی از سوی کشتی‌های گروه کشتیرانی به ونزوئلا از سال 99 کلید خورده، ولی خط کشتیرانی به صورت منظم از سال 1400 برقرار شده و کشتی‌های این ناوگان به صورت مرتب در حال تردد هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک شناور دیگر پس از تخلیه بار، در یکی از بنادر ونزوئلا پهلودهی شده و در صدد بارگیری محموله 18 هزار تُنی پت کُک (کُک نفتی) به مقصد ایران است.

نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا هدف این گروه را به‌کارگیری شناور‌های مناسب در راستای توسعه حمل محمولات فله از مبدأ ونزوئلا که بیشتر به صورت شیمیایی، معدنی و پترولیم کُک هستند اعلام کرد و ضمن اشاره به ظرفیت‌های عمده کشاورزی، مواد معدنی و استخراج، توسعه و احیاء ظرفیت‌های نفتی ونزوئلا افزود: در جهت تثبیت تجارت مستمر با ونزوئلا باید ظرفیتی فراهم شود که صاحبان کالا ضمن آشنایی با پتانسیل‌های موجود بتوانند با همکاری نهاد‌های بالادستی و تصمیم‌گیر همچون سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، سازمان بنادر و دریانوردی و اتاق بازرگانی نسبت به توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سرویس بعدی اعزامی به ونزوئلا در اواخر شهریورماه سال جاری خواهد بود؛ اما سرویس ونزوئلا محدود به دوره‌های زمانی هر سه ماه یکبار اعلام شده نیست و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد هر زمانی که محصولات برای صادرات فراهم باشد با توجه به سرویس‌های متنوع و مختلفی که در حوزه دریای مدیترانه و حوزه‌ اروپا به صورت 20 روز یکبار دارد، زمان اعزام شناور به ونزوئلا از سه ماه یکبار به زمان نزدیکتری تغییر دهد.

وی همچنین تاکید کرد: گروه کشتیرانی به هیچ وجه حمل محموله از ایران، از مبادی مختلف به مقصد ونزوئلا را رد نمی‌کند و این آمادگی را دارد که در صورت وجود حجم بیشتری از محصولات صادراتی، کشتی‌های بیشتر و در فاصله زمانی کوتاه تری به مقصد ونزوئلا تخصیص دهد.

نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با یادآوری اینکه اقتصاد ونزوئلا به سوی شکوفایی بیشتر در حرکت است آن را فرصت مناسبی برای بازرگانان ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا و سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه، زمینه امضاء توافقنامه‌های پایه‌ای در حوزه حذف روادید، تجارت آزاد و کاهش تعرفه‌ها را فراهم ساخته تا بستر مناسبی را برای ورود صاحبان کالا، تجار و سازمان‌ها و شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه تجارت با ونزوئلا هر چه بیشتر ایجاد شود.

آمادگی گروه کشتیرانی برای کاهش فواصل زمانی اعزام کشتی‌ها به ونزوئلا

وی همچنین با اشاره به احیای خط تولید دو خودروسازی ایرانی «تراکتورسازی» و «سایپا» پس از سال‌ها در ونزوئلا افزود: احیای این خطوط تولید در ونزوئلا می‌تواند به مونتاژ، رونق و صادرات بیشتر در ونزوئلا بیانجامد. علاوه بر این در حوزه‌ها و زمین‌های مختلف دیگر نیز همچون چوب، ارتباطات و فنّاوری، انرژی، کشاورزی، همکار‌های معدنی بستر مناسب برای صادرات و توسعه بیشتر وجود دارد که در صورت همکاری و استقبال شرکت‌های خصوصی می‌توان به رونق همکاری‌های اقتصادی دو‌جانبه منجر شود.

به گفته این مقام مسئول در گروه کشتیرانی؛ کشور‌های چین، روسیه، ترکیه در صدد توسعه روابط خود با کشور ونزوئلا و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین هستند، جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از ونزوئلا به عنوان دروازه ورود به بازار‌های آمریکای لاتین استفاده کند.

وی زمینه صادراتی ایران به ونزوئلا و آمریکای لاتین را در روغن موتور، محصولات شیلاتی، کاشی و سرامیک، مواد شیمیایی، خدمات فنی‌مهندسی، مواد غذایی و مواد شوینده بهداشتی دانست و گفت: این زمینه‌ها می‌تواند برای بازرگانان ما امتیاز باشد به گونه‌ای که با معرفی محصولات خود سهم بازار خوبی را در ونزوئلا به دست آورند.

نماینده گروه کشتیرانی در ونزوئلا با تأکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه بلندمدتی برای مسیر ونزوئلا و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین در دستور کار دارد؛ تصریح کرد: بر‌اساس یادداشت تفاهم‌های بین دو کشور، گروه کشتیرانی در صدد تشکیل شرکت مشترک در حوزۀ حمل‌و‌نقل دریایی کشتیرانی فی‌ما‌بین ایران و ونزوئلا است؛ همچنین تقویت خطوط کشتیرانی و کاهش فاصله‌های زمانی را در دستور کار دارد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه خرید کشتی و استفاده از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با طرف ونزوئلایی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌های بندری و کاهش هزینه‌های تخلیه بارگیری شناور‌ها گفت: یکی از چالش‌ها در حوزه ونزوئلا و بنادر ونزوئلا هزینه‌های بالای تعرفه‌های بندری برای پهلوگیری، تخلیه و بارگیری شناور‌ها و خدمات کانتینری است از طرف دیگر هزینه‌های تمام شده برای صاحبان کالا نیز می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های بلندمدتی را برای مسیر ونزوئلا و کشور‌های حوزه آمریکای لاتین در دستور کار دارد. همچنین بر‌اساس یادداشت‌های تفاهم و همکاری، کشتیرانی در صدد تشکیل شرکت مشترک در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی فی‌ما‌بین ایران و ونزولا است، همچنین تقویت خطوط کشتیرانی، کاهش فاصله‌های زمانی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه خرید کشتی و استفاده از خدمات فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری کشتی‌ها با طرف ونزوئلایی در دستور کار است.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا