فرهنگی به نام توجه به هشدارهای هواشناسی
سامیه طهورنیان ، ظهر دوشنبه هفته گذشته، خبر مفقود شدن سه دختر نوجوان در رودخانههای سیخوران از توابع سیاهو در شبکههای اجتماعی بسیار موردتوجه قرار گرفت که درنهایت پس از ۲۴ ساعت تلاش و جستجوی بیوقفه، پیکرهای بیجان این سه دختر در انتهای رودخانه ماشاری کشف شد. حادثه تلخی که قرار بود یک بعد از ظهر دلچسب در هوای ابری باشد؛ اما به غمی سیاه و رنج ابدی تبدیل شد. در این حادثه علتهای زیادی مطرح شد که اصلیترین آن بیتوجهی به هشدارهای جوی و خودداری نکردن از توقف در مسیر رودخانهها بوده است.
در پی این حادثه به نظر میرسد هنوز پیام «خودداری از توقف در مسیر رودخانهها» به یک هشدار جدی در حد و اندازه دیگر هشدارهای هواشناسی تبدیل نشده است و همه ساله این موضوع حوادث دلخراش جانی و مالی بسیاری را بر جا میگذارد.این حادثه ضمن آنکه به مردم، اهمیت به پیشبینیهای هواشناسی و توجه به هشدارهای جوی را نشان میدهد، برای مسئولان کشور و مسئولان هواشناسی درسهایی دارد؛ اینکه لزوم توجه به فرهنگسازی در میان آحاد جامعه یگ ضرورت است.از راهکارهای فرهنگسازی که در زمینه هشدارهای هواشناسی پیشنهاد میشود، بهرهمندی از محتوای هنری، ساخت فیلم و سریال درباره اهمیت هشدارها و پیشبینیهای هواشناسی است. حوادثی از قبیل گیر افتادن در سیلاب، محسوسترین و ملموسترین حادثه درنتیجه بیتوجهی به هشدارهای هواشناسی است و این موضوع میتواند دستمایه ساخت فیلم در همین حوزه باشد. این اقدام فرهنگی، توجه برنامهسازان و هنرمندان خردمند و پیگیری مسئولان هواشناسی کشور را میطلبد.از سویی مردم بایستی مطلع شوند که کارشناسان بخش پیشبینی سازمان هواشناسی حضوری قوی در رادیو، تلویزیون و دیگر رسانهها دارند. طبق آمار سازمان هواشناسی روزانه ۸۱ گزارش رادیویی از ستاد سازمان پخش میشود. علاوه بر این در همه استانها اجرای تلویزیونی هواشناسی یا گزارشهای محلی رادیویی وجود دارد. همچنین در شبکههای اجتماعی و گفتوگو با دیگر رسانهها، اطلاعات عمومی به جامعه داده میشود؛ زیرابه هر مقدار که اطلاعات عمومی افراد در این زمینه بالا برود به پیادهسازی رسالت هواشناسی در جامعه کمک میکند که هدف آن خدمترسانی است. از طرفی صدور بولتنهای هواشناسی بهطور منظم، اطلاعرسانی از سازمان صداوسیما، وبسایت اداره کل، پیامرسان بله، ایتا و سایر اپلیکیشنها و همچنین اطلاعرسانی توسط تلفن گویا با شمارهگیری ۱۳۴ نیز از سرویسهای اطلاعرسانی سازمان هواشناسی کشور است که لزوم استفاده آن بایستی بهطورجدی از مدارس و نهادهای فرهنگی شروع شود. رسانهها نیز باید به این موضوع بهطور مستمر بپردازند. درواقع رسانهها در اینجا وظیفه مهمی دارد اینکه بازوی سازمان هواشناسی باشند و به لزوم توجه و پیگیری هشدارهای هواشناسی را بهعنوان یک روتین روزمره بین مردم فرهنگسازی کنند.
46
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است