سلاجقه: مسیر تردد یوزها فنسکشی میشود/ بر سرعت ۸۰ کیلومتری خودروها اصرار داریم
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از میامی، علی سلاجقه امروز با حضور در محور میامی به سبزوار به صورت میدانی و از نزدیک در جریان مراحل ایمن سازی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی شامل فنس کشی دو طرف جاده، نصب روشنایی در جاده، نصب تابلوهای هشدار دهنده محل عبور یوزپلنگ، و تابلوهای کاهش سرعت خودروها و نصب دوربین های کنترل سرعت قرار گرفت.
وی در جمع با خبرنگاران ضمن تشریح موقعیت جغرافیایی و جایگاه ویژه استان سمنان در محیط زیست کشور، گفت: استان سمنان از تنوع زیستی بالایی برخوردار بوده و در زمینه گونههای در معرض خطر انقراض از جمله یوزپلنگ آسیایی نیز قابلیت دارد.
وی به اقداماتی که در زمینه حفاظت از این گونه ارزشمند جانوری انجام شد اشاره کرد و گفت: برای صیانت از این گونهها، در سطح ملی و بینالمللی اقدامات مطلوبی صورت گرفته و طرح جامع محیط زیست نیز در این راستا در حال تهیه و تدوین است که خروجی این اقدامات، افزایش جمعیت این گونهها و رؤیت هفت قلاده یوز ماده زادآور در منطقه توران بوده است.
سلاجقه گفت: کاهش سرعت به میزان 90 کیلومتر در ساعت در این منطقه از مصوبات اداره راه و شهرسازی بوده و در سالهای قبل در این منطقه تابلوهای کاهش سرعت به میزان 80 کیلومتر در ساعت نصب شده و رانندگان در این مسیر به این موضوع توجه دارند.
وی با بیان اینکه این سازمان مصرانه بر روی کاهش میزان سرعت 80 کیلومتر در ساعت تأکید دارد، ادامه داد: با توجه به افزایش تردد یوزپلنگ به منطقه خراسان شمالی در اواخر تابستان و احتمال بروز تصادفات جادهای، افزایش سرعت از 80 کیلومتر مورد درخواست ما به 90 کیلومتر در ساعت برای سازمان حفاظت محیطزیست پذیرفتنی نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، جانمایی و حفر چاله برای نصب روشنایی در محدوده 10 کیلومتری این جاده را از اقدامات دیگر برای حراست از این گونههای نادر عنوان کرد و یادآور شد: در بحث فنسکشی هم سازمان محیط زیست از ظرفیتهای بخش خصوصی و دولتی بهره خواهد گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست همچنین درباره فعالیت معدن بوکسیت تاش، گفت: بوکسیت ماده معدنی ارزشمندی است که به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع از جمله صنایع آلومینیوم کشور کاربرد دارد.
وی افزود: در جریان سفر قبلی به استان سمنان و در بازدید کامل از این معدن، شاهد وضعیت نامطلوب ناشی از فعالیت این معدن و مراحل استحصال و انتقال آن بودهایم که با توجه به ضرورت تأمین آب مردم منطقه، شاید در ابتدا با طراحی یک تلکابین برای انتقال ماده مدنی و انبارداری مناسب در پایین دست، این مشکلات زیستمحیطی پیش نمیآمد از این رو مجموعه محیطزیست زمانی با استقرار و بهرهبرداری این معدن موافق خواهد بود که با رعایت تمهیدات زیست محیطی باشد.
انتهای پیام/363/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است