اولویت قانونمند شدن پروازهای چارتر بر توقف ۵۰ روزه عرضه بلیت چارتری
1402-05-11
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چهارشنبه هفته گذشته بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران از توقف پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی در همه مسیرها خبر داد.
وی این تصمیم را در واکنش به تاخیرهای مکرر برخی پروازها عنوان کرده و گفته بود: بساط سوداگری در حمل و نقل هوایی باید برچیده شود. مجوزهای چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
پس از این موضوع دیروز ۱۰ مرداد بود که جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به شرکتهای هواپیمایی و سایتهای فروش بلیت بخشنامه صادر شده است، مبنی بر اینکه فروش بلیت چارتری بهصورت رسمی در همه مسیرها توسط سایتهای فروش بلیت از ۱۰ مرداد ممنوع است.
به گفته یازرلو این تصمیم برمبنای مقررات اتخاذ شده است، تا آرامش به بازار برگردد، ممکن است این تصمیم بعدا تغییر کند، اما تا برگشتن آرامش به بازار خرید و فروش بلیت هواپیما جاری خواهد بود.
حال امروز هم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توقف عرضه بلیت ها و پروازهای چارتری را تایید کرده و گفته است: عرضه پروازهای چارتری تا پایان شهریور سال جاری ممنوع است.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی این ممنوعیت با هدف آرامش بازار حملونقل هوایی اجرایی شده است و تا پایان شهریور امسال ادامه دارد.
محمدی بخش گفته است: با توجه به اینکه میخواهیم کنترل بازار را در دست بگیریم، بر اساس بررسیهای صورت گرفته فعلا تا پایان تابستان فروش چارتری بلیت هواپیما متوقف شده و ممنوع است، این ممنوعیت به شرکتها ابلاغ شده و آنها همراهی کردهاند.
* پرواز چارتر قوانین سفت و سخت میخواهد
برخی شرکتهای هواپیمایی در راستای جذب نقدینگی برای پرداختهای دستمزد، تامین هزینههای تعمیر و نگهداری هواپیماها و تامین موتور و غیره اقدام به فروش چارتری به چارترکنندگان اصلی میکنند و در واقع صندلیهای پروازی خود را پیش فروش میکنند.
در این مدل چارترکننده صندلیهای پروازی یک شرکت را برای روزها و ماههای آینده به صورت کامل خریداری میکند و خود با نرخهای مختلف و در قالب بسته سیاستی گردشگری عرضه میکند.
این شیوه در کشور ما به دلیل رعایت نکردن شرایط چارتری منفعتی کاملا یک سویه برای چارترکننده دارد و مسافر بهرهمندی خاصی از این شیوه عرضه ندارد.
قائده بلیت چارتر عرضه هتل، سرویس رفت و آمد و پکیج گردشگری است، در حالی که در کشور ما فقط بلیت به عنوان چارتر عرضه و در واقع گرانفروشی میشود.
با توجه به این موارد بهتر بود، سازمان هواپیمایی کشوری به جای تعیین مهلت زمانی برای توقف عرضه پروازهای چارتری، برنامهریزی جامعتری برای مدیریت پروازهای چارتری میکرد تا امکان سواستفاده چارترکنندگان فراهم نباشد و باند معروف چارتر در کشورمان از این ابزار برای سودجویی بیشتر و خالی کردن جیب مسافر استفاده نکند.
در هیچ جای دنیا بلیت چارتری بدین شیوه که در کشورمان عرضه میشود، عرضه نمیشود و قیمت بلیت چارتر به شیوهای محاسبه میشود که منفعت مسافر و شرکت هواپیمایی هم توامان تامین شود.
از سوی دیگر قرار نیست در هر مسیری بلیت پرواز چارتری عرضه شود و در شرایط تقاضای مسافر، اولویت با بلیتهای سیستمی است که در کشور ما براساس نرخنامه بلیت عرضه میشود و مسافر میداند، چه نرخی را بابت هر مسیر بپردازد، در حالی که بسیاری از آژانسها و سایتهای فروش بلیت هواپیما به اسم چارتر بلیت پروازهای داخلی را خارج از نرخهای مصوب میفروشند که البته سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی به این قانون شکنی ورود کرده و شرکتها، آژانسها و سایتهای متخلف را نقره داغ کرده است.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است