Get News Fast

پرکارترین شورا، پرحاشیه ترین شورا

مهدی طاهری، رئیس سابق شورای شهر شیراز گفت: چرا از اقدامات و افعال شدن ها نمی‌نویسید و همواره تاکید بر نشدن ها دارید. این جمله که به زعم شما این شورای پرحاشیه، به همین اندازه که حاشیه دارد پرکار هم هست را چرا بیان نمی کنید، این شورا به گواهی ارقام و جداول پرکارترین شورای تاریخ شیراز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شورای ششم با وعده های بر زمین مانده و حاشیه‌های زیاد در کنار تصویب عملیات‌های عمرانی سنگین به میانه عمر رسید.

سوالات و ابهامات بسیاری در پارلمانی شهری بی پاسخ مانده که خبرگزاری فارس در واپسین روزهای سال دوم عمر شورای ششم کوشید از ریاست وقت شورا بپرسد که شرح این گفتگو برای آگاهی و قضاوت مخاطبان به تفصیل ذکر می شود.

ذکر این نکته ضروری است که مصاحبه زیر در زمان ریاست طاهری انجام شده و انتشار آن برای عدم تاثیر گذاری بر شرایط شورا، به پس از انتخابات سال سوم موکول شد.

شورا به مثابه خانواده/ باسیلی صورتمان را سرخ نگه می‌داریم

 فارس: شما در نشست خبری گفتید سعی می کنید با سکوت به حاشیه ها پایان بدهید، سوال این است که چرا سکوت؟ چرا با تشریح و‌ توضیح حل نمی کنید؟ مگر جهاد تبیین با سکوت امکان پذیر است؟

 طاهری: محیط شورای یک محیط خاص است به اعتقاد من با هیچ محیط دیگری در ساختارهایی که در نظام جمهوری اسلامی مشابهت صددرصدی ندارد. حتی با مجلس هم قابل قیاس نیست. ممکن است شباهت‌هایی داشته باشد اما وجه افتراق آن بیشتر است.

شوراها به خانواده بیشتر شبیه هستند. گاهی ممکن است کسی در خانواده مشکلاتی را به هر دلیلی طی کند و این مشکلات از نوع مسائل عادی زندگی نیست، مسائل پیچیده است.

این خانواده سعی می‌کند در منظر عمومی این نوع از مشکلاتش را مکتوم نگه دارد، منتشر نشود، متوجه اش نشوند.  یا به قول عوام با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد. دو دسته مشکل است مثلا مشکل مالی که ابایی از بیانش ندارم، برعکس باید گفته شود تا حل شود، اما بعضی مشکلات از جنس اختلافات داخلی است که همه جا مطرحش نمی کنم.

شورا ذاتش اینجوری است و فقط مخصوص شیراز نیست، با بعضی روسای شوراهای کلانشهرها که در این مدت هم کلام شدم، آنها هم همین مسائل را دارند الان شرایط رسانه با گذشته فرق کرده، قبلا محیطی کاملا شناسنامه دار بود بنام جراید و مطبوعات که اخبار آنجا منتشر می‌شد و مردم از آن طریق متوجه اخبار و اطلاعات می شدند، الان از اتاقت خارج نشده ای، مطالب، اخبار، حتی اسناد منتشر می‌شود که بعضی ها با اغراض خاص آنرا تفسیر به میل خود می نویسند.

این سکوت من، ناشی از نگاهم به شورا به عنوان یک خانواده است و خوب یا بد، کسی که رییس شورا شده مثل پدر این خانواده می ماند بنابراین من مجبور هستم در رفتار خودم چنین مشی در پیش بگیرم . شاید اگر در این پست نباشم راحتتر مطالب را بیان کنم.

نمی‌دانم به چه چیزی حاشیه گفته می‌شود 

فارس: اجازه بدهید مخالفت کنم، گرچه شورا خانواده است، اما برخاسته از رأی مردم و وکیل مردم است، سکوت سبب نمی شود مردم تغذیه خبری خود را پیگیری نکنند و شما پاسخ ندهید از جای دیگری به دست می آورند و همین می‌شود که واژه ای مثل ابستراکسیون مطرح می‌شود. این وظیفه است که حواشی را نه با سکوت که با توضیح دادن حل کنید.

طاهری: فرمایشات شما تا حدی درست است. اینکه باید مردم در جریان قرار بگیرند و جزییات را بدانند قطعا درست است. این اصراری که بنده راجع به شفافیت دارم، استراتژی کاملا منطبق با حق مردم است. کاری را که ما در سایت شورای شیراز کرده ایم، خیلی علاقه مندم در قیاس شوراهای دیگر کلانشهرها را بررسی کنند با این هدف که کاری که شیراز کرده چقدر کمتر و یا چه میزان از آنها بیشتر است. من معتقدم بخشی که باید بهش پرداخته شود این است. 

من واقعا نمی‌دانم به چه چیزی حاشیه گفته می‌شود علت آن این است که تفسیر مشترکی از حاشیه نداریم، راجع به شخصیتی که رسانه هم نیست یا به تعبیر دوستان شما، رسانه نما؛ که من در یکی از نطق‌های پیش از دستورم با عنوان نفاق رسانه ای از آن یاد کردم.

عده ای هم به من حمله ور شدند که چرا از واژه نفاق استفاده کردی . حقیقتا من راجع به رسانه اصیل و شناسنامه دار آن را نگفتم چون رسانه شناسنامه‌ دار، مسلم به قانون رسانه و انتقال حقیقت به مردم است.

واضح دیده می‌شود واضح حرفش را می‌زند.  رسانه نما علاقه دارد تا خود نسبت به عضو به عضو شورا حاشیه سازی کند تا در چنین اتمسفری تنفس و ارتزاق کند.

در آن سو، گاهی اوقات موضوع شخصیت شورا مطرح است که این حق شماست که پرسش شود و اگر من هم نمی‌دانم به من بگویید.

اگر هدف ما حذف حاشیه ها به قول شماست من باز اصرار دارم که اگر روی عضو خاص یک موضوع مطرح می شود، رسانه اصیل این موضوع را بیشتر از ناحیه همان شخص دنبال کند که مثلاً آیا شما به عنوان عضو شورا از یک عضو دیگر شکایت کرده‌اید؟

این موضوع الان در بعضی فضاها در حال مطرح شدن است و بعد تبدیل به حاشیه می‌شود. این را اگر من جواب بدهم میشود همان حالت اول که گفتم ، چون شورا یک خانواده است و در جواب پرسش‌ها باید بگویم اتفاقاً در شورا همه چیز خوب است و هیچ خبری هم در آن نیست.

تفسیر مشترک از شفافیت و حاشیه نداریم

فارس: قبلا در مورد شفافیت هم گفته بودید من نمی دانم به چه چیز می‌گویند شفافیت، الان هم می‌گویید نمی‌دانم به چه چیز حاشیه گفته می‌شود.

طاهری: وقتی تفسیر مشترک از شفافیت و از حاشیه نباشد خودش تبدیل به یک ابهام می‌شود که من کماکان نمی‌دانم چیست و واقعا دنبال پاسخ هستم. نمی دانم چیست.

هیچ گونه من را در جریان پرونده قضایی نگذاشتند

فارس: بیایید از راه دیگری وارد شویم. یک گزینه در پنجره شفافیت قرار دهید بنام پرونده قضایی، اگر از این ۱۳ عضو کسی پرونده قضایی دارد آنجا ذکر شود دلایل ذکر شود از نتیجه هم مردم مطلع شوند.

طاهری: این موارد به حوزه قضایی برمی‌گردد، من نسبت به پرونده قضایی افراد بی‌اطلاع بی‌اطلاع هستم. 

فارس: صریح می پرسم ما هنوز می‌خواهیم بدانیم که چه بر سر دو عضو شورا آمده، چرا هیچکس جوابی به ما نمی‌دهد؟

طاهری: شما باید از مرجع قضایی بپرسید من می‌پرسم اما به هر دلیل که حتما برای مرجع قضایی موجه و مستند است به من جواب نمی‌دهند‌. صراحتا از مرجع قضایی پرسیدم و پاسخ دادند این موضوع در دست رسیدگی است ما هم منتظریم تا دادگاه رای خود را صادر کند.

فارس: یا شما اندازه ما می‌دانید یا اندازه ما نمی‌دانید! اگر نمی‌دانید جای سوال است که چطور متوجه نشدید که چه اتفاقی در شورا افتاده که دو نفر دارای پروند قضایی شدند!

 طاهری: نمی‌دانم! شاید فردا حتی من رئیس شورا را نیز در مظان اتهام قرار دهند، صراحتا می‌گویم نمی‌دانم! وقتی من را در جریان پرونده قضایی نگذاشته اند چه باید جواب دهم، من فقط یک اتهامات پراکنده ای را شنیدم که به نظر من حتی قابل دفاع هم هستند. شنیده های پراکنده که اسمش نمی‌شود اطلاع از پرونده قضایی. شنیده‌ها که نمی‌شود پاسخ رسمی که من به رسانه بدهم و شما را از حاشیه ای که می فرمایید خلاص کنم.

فقط یک برگه با توضیحات کلی

 ما فقط یک برگ دستمان رسید در این برگه ذکر شده این دو نفر به دلیل قرار نظارت قضایی اجازه ورود به شورا و دسترسی به اسناد ندارند که من بلافاصله به مجموعه اداری شورا کتبا اعلام کردم، ضمن احترام به شخصیت حقوقی این افراد، اجازه دسترسی به دفاتر و اسناد را ندارند. در قرار نظارت قضایی جزئیات ذکر نشده فقط عنوان کلی اتهامات قید شده است.

اتهامات مربوط به مسائل مالی شهرداری است/ ما شورای شهرداری نیستیم، شورای شهر هستیم

 فارس: شما رئیس شورا بودید متوجه اختلاس و ارتشا نشدید؟ 

طاهری: نه! من از کجا باید بدانم!

فارس: ریاست شورا نمی تواند متوجه زیر پوست شورا شود؟ ما از یک ریاست مدیر و مدبر چنین انتظاری نداریم.

 طاهری: من از کجا باید متوجه شوم! اتهاماتی که به این آقایان وارد است مربوط به مسائل اداری و مالی شورا نیست، ارتباط با مسایل مالی در شهرداری است و نه مسایل ادارای یا مالی شورا. من از جزئیات ارتباطات مالی با شهرداری خبر ندارم. اینکه مثلاً اتهام زده شود که اختلاس در یک معامله با شهرداری تبعا شهرداری باید پیگیری می‌کرده که به نظرم حراست شهرداری اخطارهای به موقع را به شهردار و ساختارهای امنیتی داده است که مثلا در فلان معامله شهرداری عضو شورا چرا اعمال نفوذ کرده است. اتهاماتی  که در قرار نظارت قضایی به شکل کلی ذکر شده، ارتباطی به شورا ندارد، ما شورای شهرداری نیستیم، شورای شهر هستیم.

بعد از اتفاقات اخیر فاوای شهرداری کلا منفعل و خنثی شده است

 فارس: بسیار خوب پرونده این بحث را می‌بندیم. شما اعلام کردید که شفافیت اولویت شماست اما خداوکیلی ما شفافیتی در شورا جز اعلام حقوق نمی‌بینیم. ابهامات ما زیاد است و شورا حالت راز آلودی پیدا کرده است.

طاهری: ببینید، یک لایحه یا طرح می‌آید شورا که این را در سایت داریم. جلساتی که راجع به آن لایحه یا طرح برگزار می‌شود را هم داریم، کسانی که در اون جلسات بودند با امضا و ذکر اسم و تاریخ و ساعت داریم، نتیجه مذاکرات جلسات هست، مصوبه کمیسیون هست، ارجاع به صحن است، تصویر یا عدم تصویب تایید فرمانداری ابلاغ به شهرداری برای اجرا نیز هست. همه این‌ها در سایت موجود است.

بخشی هم که باقی مانده جزء مسایل شورا با پیمانکار تکمیل سایت است که بعد از اتفاقات اخیر فاوای شهرداری کلا منفعل و خنثی شده و هیچ ارتباطی با پیمانکاران ندارد. پیمان‌ ما نزدیک ۳، ۴ ماه رها شده، که بالاخره از شهردار خواهش کردم که اگر مسئول فاوای شهرداری نمی خواهد قرارداد سایت شورا را پیگیری کند شخصاً وارد شوید‌ جرا که من کارم روی زمین مانده چون سایت آزمایشی بود باید تکمیل شود.

البته تا شفافیت کامل سایت شورا به نظرم هنوز کارهایی باقی مانده که باید تکمیل شود. آنها صورتجلسه شده اند که امیدوارم در سال سوم شورا تکمیل شوند.

شورا یک لایحه و طرح است یک نظارت است یک اجرا

 چیزی که به نظرم ستون فقرات است و مردم باید از آن مطلع شوند که طرح چیست لایحه چیست بحث شد و تا انتها که تصویب و ابلاغ شد وجود دارد. خوب حالا تصویب کردیم اجرا چه شد؟ آیا اجرا شد؟ نشد؟ دلایل عدم اجرا چیست؟ که این موارد را در اداره نظارت شورا تقریباً تا مصوبات آخر خرداد در سایت قرار داده‌ ایم. طبیعت شهرداری این است که گزارشات اجرا را برساند و خود ما بررسی کنیم، یک تا دو ماه طول می‌کشد. شورا یک لایحه و طرح است یک نظارت است و یک اجرا که در سایت قرار داده ایم.

عملکرد اعضای شوراها سابق و مسئولین شهرداری‌های سابق را منطبق با پرونده دو عضو شورای ششم‌ بررسی شود

فارس: شورا فراتر از این‌ها نیز هست. برای ما خیلی عجیب است از دل شورای شما تخلفات مالی بیرون می‌آید.

 طاهری: من یک خواهش از شما دارم ، رسانه از مرجع قضایی بپرسد و به ما هم اطلاع دهد ما هم از ابهام بیرون بیاییم. بنظر من اگر کسی واقعا عدالت را به معنی واقعی کلمه دنبال می‌کند، اگر این پرونده منجر به صدور رای علیه دو عضو شد، که ممکن است بشود، از اعضای شوراهای سابق از اولین عضو تا امروز و خیلی از مسئولین شهرداری از سنوات گذشته تا امروز اگر قرار بر عدالت باشد فقط مطابق با همین اتفاقی که افتاده، فرد به فرد بررسی کنند، ببینند آیا آنها همچنین اتفاقی را شامل شده‌اند یا نه و مردم احساس نکنند که نوع برخورد قضایی ممکن است شکل سیاسی داشته است. 

هیچ اقتدار سیاسی دیگر در شورا وجود ندارد/ عطای ریاست را به لقایش می بخشم 

فارس: چنین موضوعی هم گاهی مطرح می‌شود 

طاهری: نه این شورا اصلاً سیاسی نیست، بلکه سیاست زده است! شما الان در شورا اقتدار سیاسی می‌بینید؟ اصلاً در این شورا حوزه سیاسی تشخیص می‌دهید؟ اعتراف می کنم روزی که این شورا تشکیل شد یک حوزه اقتدار سیاسی قدرتمند در آن وجود داشت.

روزی که مهدی طاهری دست بلند کرد به عنوان ریاست شورا ۱۳ رای گرفت نایب رئیس شورا آقای اصنافی ۱۳ رای گرفت. خانم خواست خدایی به عنوان منشی شورا ۱۳ رای گرفت. این اقتدار آمده رسیده به امروز که من خودم میلی به رئیس شدن در آن ندارم. اصرار تعدادی از اعضای شوراست که بمان وگرنه این عطا را به لقائش حاضرم به هر شکلی بفرمایند ببخشم. 

همه چیز فردگراست/ فردا دوباره اعتراضات شروع می شود 

این اقتدار دیگر اقتدار سیاسی نیست ما هیچ نوع اقتدار سیاسی در شورا احساس نمی‌کنیم همه چیز فردگراست یعنی حوزه‌ها حوزه‌های اقتدار فردی است. ما حرف نزنیم می‌گویید حاشیه حرف بزنیم حاشیه جدید درست می‌شود. از فردا اعتراض می‌کنند که چرا گفتی فرد؟ ۱۳ آدم فرد به فرد روبروی من می‌نشیند و اعتراض می‌کند که چرا شما گفتید حوزه اقتدار فرد؟ 

کمیسیون های ما بعضا تبدیل شده اند به اداره کل!

 کمیسیون‌های ما تبدیل شده اند به اداره کل! اداره کل یک، دو، سه و الی آخر. هر کدام شبیه یک مدیر کل هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و نامه میزنند، اینجا شوراست؟! اینجور نیست که شما در یک کمیسیون تصمیم بگیرید بعد حتماً الا و لابد مصوب شود. 

بعضی برای اینکه رئیس باشند، کمیسیون و کمیته می‌تراشند

بسیاری از کمیته هایی که ما الان داریم تداخل دارند با هم و با کمیسیون ها که اینها برای مدیریت شهری سم است، چرا یک سری از اعضای شورا شجاعت ندارند تا بگذرند از اینکه رئیس باشند؟ الا و لابد برای اینکه رئیس کمیسیون و کمیته باشند کیسیون و کمیته می‌تراشند.

به نظر من شورا خیلی قاعده مند با حداکثر ۶ کمیسیون اصلی که الان هم هست، به راحتی قابلیت اجرای ماموریت دارد کمیته‌های تخصصی هم باید شکل و ماهیتشان عوض شود.

کمیته ای داریم که از 20 رئیس دستگاه دعوت می کند و آمرانه دستورات تنظیم می کند. واقعاً کمیته های تخصصی باید از حوزه دخالت بیرون بیایند، کمیسیون تلفیق هم به نظرمن نباید کمیته تخصصی بگیرد.

اصلا ذات کمیسیون تلفیق حل مسایل بین کمیسیون ها و بین دستگاه هاست و نه رسیدگی به مسایل تخصصی کمیسیونی است که در قانون پیش بینی شده و اگر کمیسیون‌های دیگر نسبت به موضوعاتی نیازی به بررسی آرای خود دارند، رییس شورا آن را تشکیل دهد.

ترافیک دستورکارهای تلفیق بخاطر مسائل تداخلی

 تلفیق کمیسیون اصلی حساب نمی‌شود، یک کمیسیون ویژه است هر از گاهی باید تشکیل ‌شود اما ما الان اینقدر مسئله تداخل یافته داریم که کمیسیون تلفیق ما نسبت به دستورهاییش عقب افتاده است. می‌دانید چرا؟ به دلیل مسائل تداخل یافته، مجبورند برای حل آن به کمیسیون تلفیق موضوع را ارجاع دهند در حالی که اگر اقتدار در کمیسیون‌های اصلی که ستون فقرات شورا را تشکیل می‌دهند مانند برنامه و بودجه، خدمات شهری، عمران، شهرسازی.

این‌ها ابزارهای تحلیل مسائل اصلی ما هستند، بقیه ذیل این‌ها کمیته تخصصی تشکیل دهند، اما ما عرض می‌کنیم، فردا دوباره به من اعتراض می‌کنند و باز حاشیه درست می‌شود، می‌خواهیم هم پدری کنیم و ساکت باشیم، شما می گویید چرا ساکتید.

شورا جایی برای دیده شدن نیست

 فارس: پدری که سکوت نیست، هدایت است، راهبری است.

طاهری: یک زمانی حوزه اقتدار در پدری وجود دارد، می‌فهمند چه می‌گویم، اما یک زمانی نه قانون و نه شرع به شما اجازه نمی‌دهد که در مسند رئیس شورا اقتدار پدری داشته باشید. شما مجبورید سعی کنید تا حد ممکن اختلافات را تا جایی که دستتان می‌رسد کاهش دهید، افتراقات را دور کنید سعی کنید ساختار حرکت شورا به سمت وحدت پیش رود تا کمترین مناقشات بین اعضا وجود داشته باشد شورا جایی برای دیده شدن نیست.

شورا جایی برای اینکه رزومه درست کنیم نیست به نظر من وقتی می‌خواهند شورا را تشکیل دهند باید کاندیداها را از کنج خانه‌هایشان با التماس بیرون بکشند و از آنها خواهش کنند کاندیدا شوند. کسانی که لااقل بیش از ۳۰ سال کار اجرایی و بزرگ کرده باشند.

وقتی بر مسند شورا می‌نشینند بتوانند به معنای کامل کلمه کار شورایی انجام دهند. این را که گفتم ضمن احترام به همه کسانی که جوان هستند که همه‌ شان عزیز هستند.

شورا جای کسانی است که دغدغه مالی شخصی نداشته باشند

 شورا جای کسانی است که حتماً باید خانه شخصی متوسطی داشته باشد ماشین شخصی مناسبی داشته باشد و اگر مزاح نباشد تلفن همراه آخرین مدلی هم داشته باشند که وقتی بر صندلی شورا قرار می‌گیرند دغدغه‌ای برای این دست مسائل نداشته باشد.

تا حد ممکن در حوزه خودشان علم و تجربه داشته باشند و از سوی دیگر خسته از مسئولیت‌ها و رزومه‌هایی که دارند باشند و فقط نیتشان خدمت به مردم در شورا و تجربه خودشان را برای مدیریت شهری به میدان بیاورند.

چنین شورایی به نظر من شورای ایده آل است به نظر من باید به این سمت رفت چالاکی شورا به چالاکی فکر اعضاست نه چالاکی جسم، در محیط اجرا بر عکس است‌. در شورا کسانی باید حضور داشته باشند که از نظر علم و تجربه در حدی باشند که وقتی در شهرداری و دستگاه‌های اجرایی حضور پیدا می‌کنی به عنوان فرد صاحب تجربه شما را بپذیرند نه اینکه صحبت‌های او را بیاناتی خام یا حتی در تناقض با چهارچوب های مدیرت شهری تشخیص دهند.

 فارس: در مورد موبایل ها گفتید اعضا درخواست موبایل داشتند، در جلسه خبری مورد اینکه چرا بجای پاسخ، رسانه را تهدید می‌کنید از شما پرسیدیم گفتید اعضا از من تقاضا داشتند که واکنشهای حقوقی نشان دهم، سوال ما این است که هرچه اعضا گفتند انجام می‌دهید؟ هر دو این موارد هم که به عذرخواهی شما منجر شد!

 طاهری: رییس شورا هستیم دیگر، مگر عذرخواهی کردن ایرادی دارد . یکی از مهمترین ویژگی‌‍‌های یک مسئول در نظام که بعضا ممکن است مورد غفلت واقع ‌شود، داشتن شهامت عذرخواهی و شجاعت اعتراف به این امر است . من به دلیل حساسیتی که ایجاد شد عذرخواهی کرده ام. اما با چیزهایی که باعث آسیب اجتماعی می‌شود و شخصیت اجتماعی اعضا شورا را ضربه می زند مخالفت می کنم. مثلاً بعضی از اعضا درخواست کردند که کارت رفاهی آنها هم مثل کارت رفاهی شهرداری شارژ شود یا مثل کارکنان شهرداری کت و شلوار بگیرند و من مخالفت کردم. البته که خودشان شخصیت‌های بزرگی هستند. من که نمی‌توانم امر و نهی کنم.

چرا از شدن ها نمی نویسید؟ 
 

طاهری: چرا شدن ها را نمی‌نویسید؟ این جمله که این شورای پرحاشیه به همین اندازه که حاشیه دارد پرکار هم هست را نمی‌نویسید؟ بودجه امسال را مشاهده کنید . ببینید چه تحولی در شهر در حال اجراست.

فارس: بودجه عملکرد شهرداری است!

طاهری: نه! بودجه تصویب شوراست و شهردار مجری تصمیمات شوراست. سال اول بودجه 6100 میلیارد تومان را تحویل گرفتیم و آقای اصنافی که شهردار بود مجری مصوبات ۹۸۰۰ میلیارد سال اول شورا شد سال بعد  ۱۵ هزار میلیارد و با متمم تا 18000 میلیارد تومان که 101 درصد تحقق یافت. این امتیاز مال شوراست نه فقط مال شهردار . شهردار قبلی نتوانست مصوبات شورا را اجرا کند. بیش از ۶۰ درصد عقب ماندگی داشت از مصوباتش. مراقبت و پیشرانی شورا اگر نباشد و اگر همراهی شهرداری وجود نداشته باشد مسلما این اتفاقات رخ می دهد.

این که بالغ بر سی و پنج هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری شیراز در سامانه ثبت شده، ناشی از پیگیری کمیسیون برنامه و بودجه شورا و شخص شهردار است و این همه آمد و شد در تهران و شیراز اگر نبوده ما به این نتیجه های درخشان نمی‌رسیدیم. به نظرم دور از انصاف است که موفقیت‌های امروز را فقط به نام شهردار و ناموفقیت‌ها را فقط به نام شورا ثبت کنیم.

باید شورا را در این موضوع که مثلاً شما در مسجد محوری یا محرومیت زدایی که شعارمان بوده، چه دستاوردی داشتید نقد می کردید. این مسائل را باید سوال کرد و ببینید که چه حجم کار انجام شده.

در حوزه فرهنگی ما می گوییم کار نشده وجود دارد اما آنچه انجام شده را چرا در مورد نسبتش با سنوات دیگر صحبت نمی‌شود؟ چرا در مورد توسعه عمرانی که در شهر در حال انجام است کسی صحبت نمی‌کند؟

الان عموم شهر شده کارگاه عمرانی و این در شرایطی است که بزرگترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ علیه نظام وجود دارد. شهرداری و شورا این شجاعت را دارد که به سمت بودجه‌های بزرگ حرکت کند و کاری کند مردم امیدوار به آینده شهر شوند. دفاع من از شدن‌ها به معنی نبودها و انجام نشده‌ها نیست. کارهای نکرده زیادی البته وجود دارد. تنها کسی که طرح داشت در این شورا من بودم. من کتاب برنامه با خودم آورده بودم.

بپرسید چقدر با تو همراه بودند!

فارس: چقدر عملیاتی شد؟ 

طاهری: شما سوال کنید چند نفر با تو همراه بودند! . من عرض میکنم شورا با بحث های فراوان یک چشم انداز و ۷۲ راهبرد و یکسال بعد برنامه تا 1404 را تصویب کرد. چرا رسانه‌ها این ۷۲ راهبرد را از کمیسیون به کمیسیون سوال نمی‌کنند؟ یکپارچه سازی سامانه‌های شهرداری چرا تا الان انجام نشده؟ قفل شدن تفکیک باغات و تبدیل شدن قصردشت به یک باغ دهکده بزرگ گردشگری به نام باغ دهکده قصردشت چرا انجام نشده است؟ این‌ها جزو رویکردهای شورا است اینها را باید پرسید.

مصوبات وزن دهی شوند 

فارس: فرهنگی ۳۸ درصد اجرای مصوبات داشت، چرا اینقدر ضعیف است؟ 

طاهری: البته بیش از سه برابر رشد نسبت به سال قبل داشته که کارنامه خوبی است ولی اصل سوال درست است. البته مصوبه تا مصوبه هم داریم. ما متاسفانه وزن دهی به مصوبات نداریم . پیشنهاد خوب آن است که برای سال سوم، شورا قاعده‌ای برای وزن دهی به مصوبات ایجاد کند و به این سمت برود.

شهردای ذاتا سازمانی تکنوکرات است

فارس: مصوبات عمرانی به خوبی اجرا می‌شود اما مصوباتی مثل  رفع سد معابر یا حفظ فضای سبز به طور کامل اجرا نمی‌شود. به این دست مسائل خدماتی بی توجهی میشود. شهرداری سرمایه داری اداره میشود؟ 

طاهری: اما این نوع نگاه شما را قبول دارم اینکه شهرداری ذاتاً تکنوکرات است. کالبد محور است تمایلش این است که خود را از راه کالبد نشان دهد کمتر موضوع محور . به موضوعات فرهنگی و اجتماعی کم تمایل است. علتش هم این است که قانون شهرداری در این موضوعات محدود است و دستگاه های دیگر را دخیل می دانند.

اگر قانون را ملاحظه کنید با کلمات احداث یا ایجاد و از این قبیل واژه‌ها روبرو می‌شویم. اما به موضوعات فرهنگی که می‌رسیم  در یک موضوع خیلی کلی به نام فرهنگ عمومی همه چیز خلاصه می‌شود .

ما مدعی ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی هستیم ولی ساختار شهرداری سازوکاری برای اینکار ندارد اصلا تعصبی برای آن ندارد‌. نوع سوال شما هم درست است. خیلی از این اقدامات شخصی است و باید به نام افراد نوشته شود.

مثلاً اگر یک شهردار برای عید غدیر سفره چند کیلومتری پهن می‌کند، این ابتکار آن شهردار است و یا شاید هم باید به ابتکار یکی دو نفر دیگر که پای همچین اتفاقی ایستاده‌اند و جنگیده اند تا رخ دهد گذاشت. 

سالک، نتیجه اقدامات انجام نشده است

فارس: از شهردار منطقه ۸ پرسیده شد برای مبارزه با سالک چه اقدامی انجام می‌دهید گفت مگر ما باید اقدامی انجام دهیم وظیفه ما عمرانی است!

طاهری: پاسخ صحیحی نیست زیرا سالک نتیجه تعدادی اقدامات نشده است که تبدیل شده به بیماری.

بخشی از آن جمع آوری زباله است، بخشی جمع آوری حیوانات موذی است و اینها موضوعاتی است که شهرداری باید کاملاً قاطعانه وارد عمل شده و تکالیف خود را انجام دهد و گزارش اقدامات خود را بدهد حتی اگر لازم باشد با هدف تامین بهداشت عمومی مردم، جاهایی هم بدون تعارف ، سلبی عمل کند.

گفتگو: فاطمه حبیبی

پایان پیام/ن


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا