Get News Fast

 

کوتاهی‌های جدی در پرداخت حق‌الزحمه معلمان سمپادی داریم

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در سالیان اخیر ناهماهنگی‌هایی بین بخش‌های مختلف درگیر در حوزه استعدادهای درخشان وجود داشته که به کوتاهی‌های جدی در پرداخت حق‌الزحمه‌ معلمان سمپادی و استفاده از نتایج استعدادیابی منجر شده است.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، الهام یاوری در  در اختتامیه دوره تربیت مربی برنامه ملی شهاب که عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد، اظهار داشت: مسئله استعداد یک مسئله طبیعی و فراگیر در همه جوامع دنیاست و خداوند عنایت ویژه‌ای را به برخی افراد در همه جوامع کرده و این افراد را به نعمت بی‌بدیلی مجهز کرده که کمک می‌کند این افراد دقیق‌تر، سریع‌تر و عمیق‌تر از اطرافیانشان مسائل را متوجه شوند یا به مسائل واکنش دهند.

وی اضافه کرد: این پدیده از ابتدای تاریخ بوده و این افراد که باهوش‌تر از بقیه هستند، هدایت کاروان بشری به سمت پیشرفت، رشد و توسعه به عهده گرفتند. جامعه‌ها در مقابل این افراد 2 گونه جبهه‌گیری متفاوت دارند که یک مواجهه این است که با نظر بغض و حسادت به این افراد نگاه کنیم و تلاش کنیم اثبات کنیم که اینها صاحب استعدادهای برتر نیستند یا اینکه استعداد داشتن مقوله کم‌اهمیت تصور کنیم. نباید این‌طور تصور کنیم که افراد مستعد به خاطر توانمندی بیشتر به ما مدیون هستند.

یاوری ادامه داد: نگاهی دیگر هم این است که این نعمت را مثل همه نعمت‌های الهی قدر بدانیم و فضایی فراهم کنیم تا این نعمت شکرگذاری شود. شکرگذاری نعمت استعدادها هم به این ترتیب است که اولا آنها را شناسایی کنیم و اجازه ندهیم در بین سایر استعدادها هرز بروند و ثانیا فضایی را فراهم کنیم که بهترین بهره‌برداری از این استعدادها اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه بهره‌برداری از استعدادهای یک فرد مستعد، نه در خدمت او، بلکه در خدمت جامعه‌ایست که این استعداد به او تعلق دارد، گفت: بدترین و کودکانه‌ترین تلقی از عدالت آموزشی این است که همه باید به مساوات سهم ببرند. تلقی دوم این است که هر کسی باید بسته به توان و نیازش سهم ببرد.

یاوری افزود: تلقی سوم نگاهی تحت عنوان نظریه تسخیر است که علامه طباطبایی مبدع آن هستند. در این تلقی عدالت به این مفهوم است که افراد در فضایی قرار بگیرند که توانمندی‌هایشان در شبکه ارتباطی با بقیه افراد جامعه و به نفع پیشرفت همه مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: یعنی اگر من به اندازه توان و استعداد خودم سهم بگیرم، اما فضایی فراهم نشود که با دیگرانی که به اندازه استعدادهایشان سهم گرفتند، تعامل کنیم، باز هم عدالت کامل محقق نشده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: اگر استعدادهایی که می‌شناسیم، به درستی در مکان خودشان به کار گرفته شوند و در شبکه مناسبی درگیر شوند تا بتوانند در جایگاهشان خدمت مناسبی با استعداد و توانشان به کشور کنند، آن‌وقت یک مجموعه اثرگذار و بهره‌ورانه از استعدادها داریم که هر کسی به درستی سر جایش نشسته و می‌تواند در پیشبرد این جامعه سهیم باشد.

یاوری اضافه کرد: وقتی که استعدادها را متناسب به‌کارگیری کنیم، هر کدام از ما می‌توانیم افتخار کند که مسئولیت محوله به خودمان را درست انجام دادیم و در این پیشرفت سهیم بودیم؛ وقتی که استعدادها را متناسب به‌کارگیری کنیم.

وی تصریح کرد: متوجه هستم در سالیان اخیر ناهماهنگی‌هایی بین بخش‌های مختلف درگیر در حوزه استعدادهای درخشان وجود داشته که به کوتاهی‌های جدی در پرداخت حق‌الزحمه‌ معلمان سمپادی و استفاده از نتایج استعدادیابی منجر شده است. وظیفه همه ماست که در حد مقدورات شرایط پرورش استعدادهای درخشان در مدارس سمپاد را فراهم کنیم.

یاوری با بیان اینکه برنامه ملی شهاب نه فقط برای شناسایی بلکه برای شناسایی مصداقی و مفهومی هدایت در کلاس درس است، ادامه داد: برنامه ملی شهاب قرار است استعدادها، تفاوت‌ها و نیازهای فردی را در نظر بگیرد. امیدواریم این طرح نتایج خوب و اثرگذاری در کل کشور داشته باشد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با یادآوری این نکته که هر طرحی محدودیت‌هایی هم دارد، گفت: رسالت و اهتمام باید این باشد از آنچه که هست، یک قدم اجرای طرح مؤثرتر باشد و بعد تلاش کنیم در طول زمان و شرایط سخت، بحرانی، کمبود نیروی انسانی و امکانات فقط به نیمه خالی لیوان توجه کنیم و همه باید هم‌قسم باشیم که این طرح را از آنچه که هست، کامل‌تر اجرا کنیم.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا