Get News Fast

 

سازمان برنامه دولت دوازدهم ۷.۷ هزار میلیارد تومان سهم ریلی را پرداخت نکرد

1402-05-17

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم حوزه ریلی را پرداخت نکرد و کمر راه آهن را خم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس میعاد صالحی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال ۹۷ با نوسانات ارزی تامین و ساخت بسیاری قطعات حوزه ناوگان و زیرساخت با چالش مواجه شد بودجه راه آهن فقط ۳۰درصد رشد کرد و در سال ۹۹ با ادامه نوسانات ارزی بودجه راه آهن فقط ۲۰درصد افزایش یافت و با ناترازی منابع و مصارف در دولت قبل، ما در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از عدم بازسازی خط، تعمیرات ناوگان و غیره مواجه شدیم.

وی گفت: بدین ترتیب آن زمان راه آهن دچار عقب ماندگی جدی شد و نقش پیشرانه در اعتلای کشور نداشت.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: حمل و نقل جاده ای در همه دولت ها بیشترین یارانه سوخت را می گیرد و بیشترین اعتبارات دارد و به راه آهن بی توجهی می شود در حالی که در بخش جاده ای سالی ۱۷۰۰۰ نفر جان می بازند.

صالحی اظهار داشت: این در حالی است که در اغلب برنامه های توسعه و سیاست های کلی قانون برنامه ششم بر اولویت بخش ریلی بر انواع مدل های حمل و نقلی تاکید شده است.

سهم ۲۰ درصدی مسافر و ۳۰ درصدی راه آهن از حمل و نقل تاکید شده اما برای تحقق آن اعتباراتی اختصاص نمی یابد.از محل فروش نفت باید یک درصد به توسعه ریلی اختصاص می یافت که این رقم پرداخت نشده است و سازمان برنامه هر سال حذف کرده است.

وی ادامه داد: از ۹۶ تا ۱۴۰۰ عدد ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم به حوزه ریلی پول نداده و کمر راه آهن را خم کرد. سال ۱۴۰۰ ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم اجرای تعهدات داشتیم.

ما دچار عقب ماندگی جدی هستیم در خطوط ریلی که بازسازی نشده است شرکت راه آهن با سیلی صورت خورد را سرخ نگه داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما تلاش کردیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم، از شمال روسیه در محور شکال-جنوب تا بندرعباس ۴۸۰۰ کیلومتر راه آهن است که استفاده نمی شد اما این کریدور را فعال کردیم تا انتقال کود پتاس از روسیه به هند با محوریت ایران جا به جا شود، این کریدور از مهر ۱۴۰۱ عملیاتی شد.

وی افزود: جهش اقتصادی هر کشور در گرو توجه به بخش حمل و نقل خصوصا مدل حمل و نقل ریلی است اما در کشور ما توجهی به این بخش نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ چین ۳۷ هزار کیلومتر خط ریلی پرسرعت احداث کرده است اما ما در برقی کردن تهران-مشهد سالها مانده ایم.

صالحی اظهار داشت: در ۴ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حوادث ریلی ما ۴۳ درصد کاهش یافته است این نتیجه اقدامات زیرساختی است.مثلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن ما در لکوموتیو دوربین نصب کردیم.

صالحی افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد رشد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رکورد سال ۸۹ را شکستیم.امسال هدف‌گذاری کردیم بالای ۳۰ میلیون نفر مسافر جابه جا شود، در

۴ ماهه امسال با ۱۳ درصد افزایش به عدد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رسیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن داریم که ۱۲۰۰۰ کیلومتر آن خط اصلی است.

صالحی اضافه کرد: حتما به تولید داخل اعتقاد داریم و قوانین را تسهیل می کنیم.سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو داشتیم و به عدد ۱۵۹۸ دستگاه تولید واگن رسیدیم‌.

صالحی بیان کرد: زمانی که من به راه آهن آمدم ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس وجود داشت که فقط ۸۲ دستگاه آن فعال بود.دولت قبل در این کرونا هزینه ای برای بخش مسافری ریلی نمی کرد و لکوموتیو و منابع مالی را به بخش باری می برد.

مدیرعامل راه آهن افزود: پس از کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

ادامه دارد…


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا