جای خالی بودجه دولتی برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند ابوالفضل آرزومندان صبح امروز در جلسه کمیته کارشناسی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به حمایتهای سازمان صمت و شرکت شهرکهای صنعتی در زمینه حضور در نمایشگاهای بینالمللی، اظهار داشت: متاسفانه بخش خصوصی به دلایل زیادی نمیتواند از این حمایتها بهرهمند شود.
وی بیان کرد: با وجود اینکه طیف وسیعی از نمایشگاهها مورد حمایت شرکت شهرکهای صنعتی است، اما متاسفانه برخی نمایشگاههای مورد درخواست بخش خصوصی شامل این حمایتها نمیشود.
مسئول امور بینالملل اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه تنها مجریانی میتوانند از یارانه نمایشگاهی بهرهمند شوند که مورد تایید شرکت شهرکهای صنعتی باشند، افزود: متاسفانه تعدادی از فعالان اقتصادی که در نواحی یا شهرکهای صنعتی فعالیت دارند مشمول این یارانه نمیشوند.
وی با بیان اینکه سازمان صمت نیز حمایتهایی دارد که مشمول مجریان متمرکز و انحصاری است افزود: اکثراً قیمت اعلامی توسط این شرکتها بیش از نرم و حد استاندارد است.
آرزومندان با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط سازمان توسعه تجارت و صمت جهت بهرهمندی از یارانه این سازمان باید لیست اعزامی 30 روز قبل از تاریخ اعزام مشخص و اعلام شود که با توجه به شرایط استان و ثبت نام فعالان اقتصادی در روزهای پایانی، امکان بهرهمندی از این ظرفیت وجود ندارد.
وی در ادامه خواستار حمایت از فعالان اقتصادی که مشمول حمایتهای شرکت شهرکها و سازمان صمت نیستند، شد و افزود باید تمهیداتی در زمان بودجهبندی سازمانهای مرتبط به این امر اختصاص یابد.
مسئول امور بینالملل اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید حمایتهایی از جمله بلیت نمایشگاهی و هزینه سفر برای شرکت کنندگان در نظر بگیرد که این مهم کمک بودجههای استانی را میطلبد، افزود: کشاورزان عمده نیز باید در حوزه محصولات استراتژیک مورد حمایت قرار گیرند.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه خواستار همکاری و حمایت بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اتاق بازرگانی جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی شد.
بیکی با تاکید بر اینکه در حوزه نمایشگاهی بخش دولتی باید پای کار باشد، افزود: تسهیلاتی که از سوی جهاد کشاورزی برای شرکت کنندگان در نمایشگاه در نظر گرفته شده کفایت نمیکند، چراکه هدف نمایشگاه فروش محصول نیست.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از شرکت در نمایشگاهها معرفی محصولات استانی است گفت: اتاق بازرگانی همواره در راستای توانمندسازی شرکتهای صادراتی و شرکتهایی که توانایی شرکت در نمایشگاهها به صورت انفرادی را ندارند، گام بر میدارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه واحدهایی که به صورت انفرادی امکان شرکت در نمایشگاه را دارند ، نیاز به حمایت ندارند افزود: باید پاویونی در نمایشگاهها با محوریت اتاق بازرگانی داشته باشیم.
بیکی با بیان اینکه تسهیلات جهاد کشاورزی برای شرکت در نمایشگاهها باید با نظر اتاق بازرگانی به اشخاصی که اهلیت دارند ارائه شود، پیشنهاد کرد: با توجه به معرفی استان و جذب گردشگر در فصل برداشت محصولات استراتژیک، میراث فرهنگی اعتباری برای برقراری پاویون در نمایشگاهها در نظر بگیرد.
وی ادامه داد: اگر حتی یک واحد تولیدی با دیگر کشورها ارتباط بگیرد در بحث اشتغال، جهش و تحول بزرگی در استان ایجاد میشود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه متاسفانه زیرساخت مناسب نداریم و اکثر شرکتهای استان در حد نمایشگاههای بینالمللی نیستند، گفت: از امروز باید در جهت توانمندسازی شرکتها گام برداریم تا بتوانیم طی چند سال حضور فعال و موثری در نمایشگاهها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شرکتهایی که درخواست حضور در نمایشگاه در قالب پاویون اتاق بازرگانی دارند باید احصا و آموزش لازم را برای حضور در این نمایشگاهها در نظر گرفته شود و باید در حوزه ایجاد ارزش افزوده و ترفیع محصولات استانی اعتبار هزینه کنیم، اظهار داشت: همچنین بستر دیجیتال مارکتینگ باید برای شرکتها طراحی شود.
بیکی بیان کرد: همزمان با برگزاری پاویون نمایشگاهی باید از پتانسیل اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی جهت آموزش و استاندارد سازی شرکتها استفاده شود تا بتوانیم حداقل دو، سه شرکت را به استانداردهای بینالمللی برسانیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: اگر قرار باشد بر اساس طرح خرید مزرعه، صادرکننده با تولیدکننده و کشاورز ارتباط بگیرد، صنایع تبدیلی حلقه مفقوده خواهند بود.
مدیر سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته از محل تسهیلات جهش تولید اعتباراتی جهت حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاههای بینالمللی اختصاص یافت.
رحیمی با بیان اینکه امسال نیز تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات 18 درصد با عاملیت بانک تجارت برای شرکت کنندکان در نمایشگاهها در نظر گرفته شده است افزود: این تسهیلات با اولویت به مجریان واحدهای تولیدی و بهره برداران محصولات مزیتدار استان ارائه خواهد شد.
نماینده دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری نیز با اشاره به ضرورت فعالیت و فروش شرکتهای صادراتی در بستر فضای مجازی گفت: اگر اعتباری در استان است باید در راستای توانمندسازی و استانداردسازی شرکتها هزینه شود و اتاق بازرگانی باید محصولات صادراتی و امکان حضور در نمایشگاههای بینالمللی توسط شرکتهای تولید کننده را احصاء و در زمینه استراتژی فروش و مذاکرات بینالمللی آموزش دهد تا ارتباطات و قدرت رقابت پذیری شرکتها افزایش یابد.
ناصری با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از شرکتها در حوزه تکنولوژی اطلاعات کار میکنند گفت این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد و قبل از حمایت مالی برای شرکت واحدها در نمایشگاهها ایرادات و مهارتهای ارتباطی شرکتها برطرف شود.
رئیس گروه آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: سازمان مدیریت به صورت مستقیم نمیتواند موافقت نامهای با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی داشته باشد.
فلاح در ادامه به توضیح نحوه حمایت سازمان مدیریت از سازمانهای مرتبط (جهادکشاورزی و میراث فرهنگی) پرداخت و گفت: از سوی سازمان مدیریت امکان حمایت از اداره میراث فرهنگی تحت عنوان شناساندن جاذبههای گردشگری، کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی وجود دارد، همچنین جهاد کشاورزی میتواند در قالب شرکت در نمایشگاهها مورد حمایت این سازمان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه چالش کلیدی استان شناساندن و صادرات محصولات است، عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برای سازمان مدیریت در استانها تکلیفی مبنی بر تدوین پنج هزار سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی تعیین شده است که سهم خراسان جنوبی 580 روستای بالای 20 خانوار بوده است.
رئیس گروه آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته به دنبال اجرایی شدن این اسناد اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان برای استانهای مختلف در نظر گرفت که سهم خراسان جنوبی از این میزان نیز چهار میلیارد تومان بوده است.
فلاح با اشاره به اینکه قرارداد خرید مزرعه یکی از طرحهایی است که پذیرفته و ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شد، افزود: بر اساس این طرح تولیدکنندگانی که ضعیف هستند و نمیتوانند در نمایشگاهها شرکت کنند، با صادرکنندگان مطرح قرارداد منعقد میکنند تا تولیدکنندگان را در حوزه دانش، استانداردسازی و خرید محصول حمایت کنند.
وی ادامه داد: اگر این طرح بتواند موفق عمل کند قطعا حمایتهای بیشتری هم از سوی سازمان انجام خواهد شد.
مدیر توسعه شرکت شهرکهای صنعتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: شرکت شهرکهای صنعتی از شرکتهای مدیریت صادرات حمایت خواهد کرد.
خزایی ادامه داد: اگر شرکتهای متقاضی حضور در نمایشگاهها کمتر از پنج نفر باشند نیاز به مجری ندارند و مورد حمایت شرکت شهرکهای صنعتی قرار خواهند گرفت.
میزان حمایت شرکت شهرکها از واحدهای تولیدی و همچنین شمولیت مفاصه حساب به یارانه پرداختی این شرکت از دیگر مباحث مطرح شده توسط نماینده شرکت شهرک در این جلسه بود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: دغدغه شرکت و حضور در نمایشگاه بینالمللی مهم است، اما تا نتوانیم بستر حضور موثر تولیدکنندگان را فراهم کنیم، قطعا نمیتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
لشکری با بیان اینکه ابتدا باید مسائل و مشکلات داخل استانی برطرف شود، افزود: باید برای شرکت در نمایشگاهها ابتدا با یک مجری ذیصلاح ارتباط برقرار شود.
معاون شرکتهای بینالمللی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: علیرغم مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان تنها شرکتهایی از خراسان رضوی در حوزه نمایشگاهی کشور افغانستان فعالیت میکنند.
دلیر با بیان اینکه باید تعاملی بین نمایشگاهها و دستگاههای دولتی برقرار شود تا بتوانیم نمایشگاههایی برای معرفی محصولات استراتژیک استان برگزار شود افزود: شرکت نمایشگاهای بیرجند تنها نمایشگاه بینالمللی است که 100 درصد خصوصی و هیچ کمک دولتی دریافت نکرده است و بارها با برگزارکنندگان نمایشگاههای داخلی و خارجی جهت برگزاری نمایشگاهها با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت در استان مذاکره شده که متاسفانه به دلیل نبود زیرساختها به نتیجه نرسیده است.
خالد اکبری، رئیس کمیسیون واردات، صادرات و امور مرز باتوجه به موارد مطرح شده در جلسه خواستار حمایت بیشتر میراث فرهنگی استان برای حضور فعالان اقتصادی در رویدادهای بینالمللی شد.
نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات و امور مرز نیز درخواست کرد بخش دولتی و نهادها پیشنهادات خود در زمینه نحوه حمایت از بخش خصوصی را کتباً اعلام کنند تا بتوانیم راهکارهای درستی پیشبینی کنیم.
سناییفر با اشاره به ضرورت تدوین طرح و برنامه و مشخص کردن هدف استان از حضور در نمایشگاهها گفت: ابتدا باید انتظار استان از حضور در نمایشگاههای استانی، ملی و بینالمللی تعیین و سپس مسیر حضور در نمایشگاهها مشخص شود.
وی شرط راهاندازی پاویون استانی در نمایشگاه بینالمللی را حمایتهای دولتی و یا بهرهگیری از ظرفیت مجموعه به عنوان اسپانسر مطرح کرد.
انتهای پیام/254/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است