چرا دانشآموزان مقطع ابتدایی ایران در آزمونهای بینالمللی رتبه ضعیفی دارند؟
معصومه نجفی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در سنندج «تواضع، مهربانی و خونگرمی و مهماننوازی» را از ویژگیهای بارز کردستانیها توصیف کرد و اظهار داشت: در جریان سفر دو روزه خود به کردستان از آشنایی با ویژگیها و فرهنگ مردمان این دیار بسیار خوشحال شدم.
کیفیت آموزش ابتدایی به چه شکلی است؟
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که کیفیت آموزش ابتدایی به چه شکلی است؟ گفت: کیفت مدارس دولتی در مقطع ابتدایی موضوع بسیار جدی و نیاز به توجه ملی دارد چرا که براساس بازدیدهای صورت گرفته از کلاسهای درس، همچنان روشهای سنتی آموزش حاکم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان باید بدانند که دوره ابتدایی زمان شکلگیری شخصیت فرد است و هدف اصلی نیز شکلگیری شایستگیهای پایه از جمله ارتباطی، تفکر، فناوری و هویتملی در دانشآموز شکل گیرد، اما متأسفانه همچنان نگاه کتاب محوری و مواجه بسیار سطحی به مطالب کتاب درسی است که باید این وضعیت اصلاح شود.
بهترین راهکار برای ارتقای کیفیت چیست؟
وی آموزش معلم را بهترین راهکار برای اصلاح این وضعیت و ارتقای کیفیت آموزشی ذکر کرد و افزود: معلم به لحاظ اثرگذاری در کیفیت آموزشی نقش غیرقابل انکاری دارد چراکه وقتی معلم مسلط باشد، با کمترین امکانات میتواند موقعیت یادگیری ایجاد و دانشآموز را فعال کند.
نجفی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت آموزشی، آموزش معلم را با نگاه جدید دنبال میکنیم، عنوان کرد: در این طرح معلمان را به صورت حلقههای 10 نفره تشکیل داده و آموزشهایی توسط مدرسان استانی، میانی و منطقهای جهت گفتمان مستمر تشکیل و تجارب مدیران به اشتراک گذاشته میشود تا رویکرد سنتی تغییر یابد.
دانشآموزان در مهارت خواندن، درک و تحلیل ضعف دارند
وی «توجه به مهارت خواندن دانشآموزان» را لازمه ارتقای کیفیت آموزشی دانست و خاطر نشان کرد: دانشآموزان ابتدایی از سال 2001 هر پنج سال یک بار در آزمونهای بینالمللی شرکت کرده و آخرین بار نیز سال 2021 بوده و همیشه رتبه ضعیفی داشتهاند به طوریکه نتایج نشان داده که دانشآموزانمان در مهارت خواندن، درک و تحلیل ضعف دارند و این اصلا خوب نیست، در همین راستا از سال گذشته برنامههایی جدیدی برای رفع مشکلات این حوزه در دستور کار قرار گرفت و متغیرها شناسایی شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش «تجهیز کتابخانههای کلاس درسی» را راهکاری برای جبران ضعف مهارت دانشآموزان دانست و عنوان کرد: خوشبختانه امسال 700 کلاس درس مدارس کردستان به کتابخانه تجهیز خواهد شد، درخواست میشود که خانوادهها این موضوع را جدی گرفته و به عنوان کنشگر تربیت فرزندان در تهیه و تجهیز کتابخانه مدرسه را همراهی کنند.
ارتقای کیفیت آموزشی امر پیچیدهای نیست
وی با اذعان به اینکه 7 هزار کلاس درس در استان کردستان وجود داشته که فعلا زمینه 700 کلاس درس یعنی یک دهم برای تجهیز به کتابخانه فراهم شده است، اذعان داشت: از 100 درصد تنها 10 درصد دانشآموزان برخوردار از کتاب و 90 درصد دیگر محروم هستند، لذا رفع این مشکل نیازمند عزم ملی و همکاری مردم و خانوادههاست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اعلام فراخوان به ناشران برای تهیه کتاب مورد نیاز کودک خبر داد و بیان کرد: بیش از 5 هزار عنوان کتاب ذیل 6 ساحت سند تحول بنیادین ارائه و تقسیمبندی شده است. ارتقای کیفیت آموزشی امر پیچیدهای نیست چراکه با کنار گذاشتن این متغیرها در کنار هم، میتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.
ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند عزم علمی است
وی ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند عزم علمی است، یادآور شد: در سال گذشته برای تحقق این هدف، بستههای آموزشی ویژه پایه اول ابتدایی تهیه و مابین 8200 کلاس درس در کشور و 180 کلاس درس استان کردستان توزیع شد که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.
نجفی از تحصیل 9 میلیون دانشآموز در مقطع ابتدایی کشور خبر داد و اظهار کرد: ارتقاء کیفیت آموزشی و توجه به مقطع ابتدایی یک ضرورت است و باید از سطح وزارت تا دورترین مدارس روستایی نمود داشته باشد.
انتهای پیام/481/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است