Get News Fast

 

تامین قطعی زمین برای ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن‌ در اصفهان

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان گفت: طی سفر وزیر به اصفهان، زمین ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین قطعی شده و بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر نیز در شهر چهارم مصوب شدند.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علیرضا قاری‌قرآن ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اداره کل راه‌و‌شهرسازی در استان‌ها نماینده ارشد وزارت راه‌وشهرسازی است و وظایف پنج گانه‌ای دارد که حوزه‌های املاک و حقوقی، معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان و مهندسی و ساخت از جمله آن است.

وی افزود: معمولا در کنار اداره کل راه‌وشهرسازی در استان‌ها هشت یا 9 اداره زیرمجموعه وزارتخانه نیز وجود دارد که به طور غیر مستقیم با وزارت راه‌وشهرسازی ارتباط دارند؛ راه آهن، هواپیمایی و راهداری از جمله مجموعه‌هایی است که زیرمجموعه سازمان‌های مرتبط با وزارت راه‌وشهرسازی هستند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان ادامه داد: اداره کل راه‌شهرسازی به دلیل آنکه نماینده مستقیم وزیر راه در استان است، وظیفه ایجاد هماهنگی بین این ادارات و مجموعه‌ها را دارد و امور بین‌بخشی توسط این اداره هدایت می‌شود.

اجرای 735 میلیارد تومان پروژه راه‌سازی

وی با بیان اینکه اعتبارات ما بیشتر در حوزه راه است، عنوان کرد: متولی امور در ساخت جاده‌های دو بانده اداره راه‌و‌شهرسازی در بخش نگهداری راه‌ها و راه‌های روستایی اداره راهداری و در بخشی که به ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مربوط می‌شود، شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور به عنوان یکی از معاونت‌های وزارت راه‌وشهرسازی است.

قاری‌قرآن با اشاره به منابع مالی پروژه‌های مربوط به راه در استان بیان کرد: در حوزه راه در استان در سه بخش فعالیت انجام می‌شود که منابع مالی مربوط به آن، در بخشی استانی و در بخشی به صورت ملی است که در بودجه‌های ملی دیده شده و بین پروژه‌های راهداری و شرکت ساخت تقسیم می‌شود.

وی افزود: بر اساس بودجه سالانه، تعدادی پروژه تعریف شده و مبالغی به آنها تخصیص می‌یابد و در نهایت اداره کل، اداره راهداری و یا شرکت ساخت متولی ساخت این پروژه‌ها می‌‌شوند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان حدود 11 هزار و 700 کیلومتر راه وجود دارد که شامل 480 کیلومتر آزادراه، دو هزار و 192 کیلومتر بزرگراه، دو هزار و 200 کیلومتر راه‌های اصلی، هزار کیلومتر راه‌های فرعی و هزار و 700 کیلومتر راه‌های روستایی می‌شود؛ حدود 16 هزار دستگاه پل نیز در استان موجود است.

وی افزود: آنچه امروز در بخش اصلی جاده‌های بین‌شهری در استان مطرح است، حدود دو هزار کیلومتر راه‌های در دست احداث یا در دست مطالعه در حوزه‌های مختلف است که با توجه به بودجه سالانه تعریف و اجرایی می‌شود؛ در حال حاضر حدود 735 میلیارد تومان پروژه در استان اصفهان در دست اجراست.

قاری‌قرآن تاکید کرد: سعی می‌شود با توجه به اعتبارات تعیین شده در سال و بودجه‌های تخصیص یافته به صورت استانی و ملی، پروژه‌هایی که قابلیت تکمیل دارند اجرایی شوند چراکه یکی از اشکالات در سنوات گذشته اجرای پروژه‌های بدون اعتبار بوده است؛ همچنین اگر پروژه‌ای به هر دلیلی بدون اخذ مجوز وارد فرآیند اجرا شود، دچار مشکل می‌شود زیرا هیچ ردیف اعتباری به آن تعلق نمی‌گیرد.

تعیین تکلیف تامین زمین برای نهضت ملی مسکن در استان اصفهان

وی با اشاره به تعداد مسکن مورد نیاز در استان اصفهان براساس نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در حوزه مسکن، برنامه نهضت ملی مسکن بر اساس قوانین بالادستی ابلاغ شده و بر این اساس چهار میلیون مسکن در کشور برنامه‌ریزی شده که سهم استان اصفهان از آن 183 هزار و 166 واحد در کل استان است؛ این تعداد در نقاط مختلف استان تقسیم شده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان در ارتباط با تعداد متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان اصفهان تصریح کرد: طی دو مرحله ثبت‌نام، در مجموع حدود 440 هزار نفر ثبت‌نام کرده که از میان آنها بالغ‌بر 148 هزار نفر واجد شرایط بوده و امکان ورود به پروسه اخذ مسکن رل دارند و حدود 121 هزار نفر تایید نهایی شدند؛ تا کنون حدود 43 هزار نفر افتتاح حساب داشتند.

وی با بیان اینکه پروژه‌ها در نقاط مختلف شهر تقسیم شده‌اند، گفت: حدود 65 هزار نفر در پروژه‌ها در شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی قرار دارند که عمدتا از شهر اصفهان هستند و 83 هزار نفر در شهرهای کمتر و بیشتر از 100 هزار نفر قرار دارند؛ البته در همه شهرها ثبت‌نام انجام نشده و در حدود 80 شهر این امر انجام شده است.

قاری‌قرآن با بیان اینکه عمده‌ترین وظیفه ما از ابتدا در این بخش تامین زمین بوده است، گفت: ابتدای ورود به مجموعه اقدام ملی و و نهضت ملی، کمتر از 10 درصد زمین تامین شده در استان داشتیم؛ مطابق قانون راه‌های مختلفی برای تامین زمین همچون الحاق زمین‌های دولتی مجاور شهرها در قالب شهرک، شهر جدید و غیره، اخذ زمین‌های مازاد دستگاه‌های دیگر و به کارگیری زمین‌های بخش خصوصی وجود دارد که در ارتباط با آنها اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: در سفر اخیر وزیر به استان، تقریبا تکلیف زمین به طور کلی مشخص شد و حدود 100 هزار واحد تامین شده قطعی و بین 30 تا 40 هزار نفر نیز در شهر چهارم مصوب شدند که عمدتا سربار اصفهان هستند.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به وظایف نظارتی این اداره عنوان کرد: یکی از وظایف اداره راه‌وشهرسازی نظارت بر اجرای ضوابط ابلاغ شده به شهرداری و نیز عملکرد نظام مهندسی و مقررات ملی کنترل ساختمان است که در آن عملکرد همه اعضای مجموعه مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

ضرورت حضور میراث فرهنگی در پروژه‌های بازآفرینی شهری

وی با بیان اینکه بازآفرینی باید مکمل مسکن باشد، عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی تامین مسکن ورود به بهش میانی شهرها و بافت فرسوده است که در دهه‌های گذشته با رویکردهای مختلف به آن نگاه شده است؛ پروژه همت‌آباد نمونه‌ای از بازآفرینی شهری است که در بخش سکونت‌های غیر رسمی انجام شده است.

قاری‌قرآن با اشاره به چالش‌های شهر اصفهان در خصوص بازآفرینی شهری بیان کرد: در شهرهایی مثل اصفهان، بافت فرسوده توام با بافت تاریخی و میراثی است و این سبب ایجاد پیچیدگی در این بخش می‌شود و همکاری مدیریت شهری، مدیریت استان و میراث فرهنگی را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: ایجاد ضوابط تسهیل‌کننده در بافت فرسوده، رغبت مردم، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ پایین یا مدت زمان بیشتر، تخفیف در صدور پروانه و عوارض نظام مهندسی از جمله تسهیلات مورد نظر در بازآفرینی بافت فرسوده است؛ از طرفی دولت نیز تسهیلات ویژه‌ای به بافت‌های فرسوده مصوب اختصاص می‌دهد تا به ایجاد وضعیت پایدار زندگی در این نقاط کمک کند.

حقوق دولت در واگذاری‌های غیرقانونی احصا می‌شود

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از 110 شهر در استان وجود دارد، گفت: استان اصفهان بیشترین تعداد شهر از نظر مقایسه استانی در کشور را دارد و همه این شهرها دارای طرح جامع یا طرح تفصیلی هستند.

وی با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده پنج و کارگروه زیربنایی در اصفهان تصریح کرد: کارگروه زیربنایی و کمیسیون ماده پنج، از جمله وظایف پر حجم راه‌وشهرسازی به دلیل تعداد بالای شهرها و مطالبات در این بخش است؛ درخواست افراد و نهادها درخصوص تغییر در بخش‌های مختلف ضوابط ابلاغ شده از جمله کاربری در این دو مسیر ارجاع می‌شود و استعلامات مربوطه اخذ شده و وارد فرآیند دبیرخانه می‌شود.

قاری‌قرآن افزود: حجم درخواست‌ها در این دو حوزه بالا است و یکی از مشکلات موجود در کمیسیون ماده پنج عدم امکان تفویض وظایف به لحاظ قانونی است.

وی با بیان اینکه حوزه املاک و حقوقی از جمله حوزه‌های پرکار در اداره راه‌وشهرسازی است، گفت: بر اساس تعریف، اداره راه‌وشهرسازی در تولی زمین به عنوان نماینده دولت در حریم شهرها است و اگر تعرضی به زمینی بشود مسائل حقوقی آن پیگیری و حق دولت احصا می‌شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان افزود: هر آنچه که بین شهرداری‌ها و مجموعه دولت در محدوده شهر در زمین‌های دولتی اتفاق می‌افتد از طریق این حوزه پیگیری می‌شود و این حوزه نیز بسیار پر تراکم است.

وی ادامه داد: مشکلات متعددی از سنوات گذشته در این حوزه از جمله واگذاری برخی زمین‌های دولتی به مردم بدون طی فرآیند قانونی وجود دارد چراکه این زمین‌ها عام ملی است و تصمیم‌گیری راجب آنها قانونی است و ما مکلف به ورود و دریافت حق دولت در این زمینه هستیم.

لزوم نگاه فنی به پدیده فرونشست در اصفهان

قاری‌قرآن با اشاره به معضل فرونشست در اصفهان عنوان کرد: فرونشست یک پدیده مهندسی است که به دلیل برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در اصفهان ایجاد شده است؛ این پدیده فنی است و راهکارهایی دارد.

وی افزود: مطالعات شهرداری اصفهان در این باره با حضور مشاور وزارت راه‌وشهرسازی انجام شده و طی قرارداد منعقد شده بین راه‌وشهرسازی و مرکز تحقیقات، شناسایی تاثیر فرونشست بر پهنه اصفهان و اطراف آن به ویژه در شرق که برای ما حائز اهمیت است انجام می‌شود؛ پس از این مرحله اجرای راهکارها بر عهده نهادهای مجری مثل شهرداری است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: نمی‌توان به دلیل پدیده فرونشست ساخت‌وساز را تعطیل کرد بلکه باید با رویکرد فنی با آن برخورد کرد؛ همه ملزم به رعایت اصول در این حوزه هستند و قطعا سیاست‌های کلان نیز باید بر عدم توسعه این پدیده تاکید داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از شرایط ساخت‌وساز در شاهین‌شهر، استعلام از مرکز تحقیقات تحت عنوان پدیده فرونشست بود و اعلام شد که این نقطه نیازمند رعایت ملاحظات مربوط به فرونشست است.

تخلفات رخ داده در صدور پروانه ساخت‌وساز پیگیری قضایی می‌شود

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه قانون بالادستی شهرداری‌ها، طرح تفصیلی یا طرح جامع ابلاغ شده است، تصریح کرد: اگر کسی به عنوان مالک درخواست ساخت‌وساز داشته باشد، کد ارتفاعی مصوب شده ملاک عمل است؛ در طرح تفصیلی بازنگری شهر اصفهان که یکی از طرح‌های مترقی در کشور است، ضوابطی وجود دارد که نگاه آن در جهت حفظ شهر به عنوان یک مکان زندگی است.

وی افزود: به عنوان مثال مساحت خانه، عرض گذر و شرایط ارتفاعی همسایه عقب و جلو در تعیین طبقات یک خانه موثر است؛ این ضوابط زندگی در شهر را آسوده‌تر می‌کند.

قاری‌قرآن با اشاره به برخی تخلفات در صدور پروانه‌ها عنوان کرد: بررسی خانه‌ها در شهر و بعضی مطالبات نشان‌ می‌دهد که برخی افراد آگاه یا کسانی که به دنبال منفعت هستند و یا دلال‌ها ورود پیدا کرده‌اند؛ باید دانست که ضوابط موجود در طرح تفصیلی فارغ از اینکه چه کسی متولی شهر است، به نفع شهر به عنوان محل سکونت طراحی شده است.

وی افزود: تغییر در کد ارتفاعی، تخلفی است که مربوط به امروز نیست و این فضا از گذشته در شهرداری وحود داشته و برخی پروانه‌های این‌چنینی صادر می‌شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان ادامه داد: نکته مهم این است که در دوره جدید به این گزاره رسیدیم که دیگر خلافی در این حوزه انجام نشود اما وقتی وارد فرآیند شدیم و پس از بارگذاری سامانه، دیدیم که بعد از این ابلاغ نیز تخلفاتی صورت گرفته است؛ به این نتیجه رسیدیم که سامانه مربوطه در دو بخش ارتفاع و سایه‌اندازی، خلاف ضوابط طرح تفصیلی پروانه صادر می‌کند.

وی افزود: بعد از ورود دادستان و دستگاه قضایی به این مورد، گزارشاتی از متولیان این امر خواسته شد و مردم نیز در این باره مطالبه دارند؛ از طرفی کمیسیون ماده پنج به دلیل صدور پروانه، ایجاد تعهد و اخذ پول نمی‌تواند ورود پیدا کند.

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: 88 پروانه قطعی و 201 پروانه غیرقطعی اعلامی توسط شهرداری درحال بررسی است و مراتب قانونی آن در مراجع قضایی پیگیری می‌شود؛ اکنون مبنای اصلی طرح بازنگری است و اگر شهرداری در این خصوص درخواستی دارد، آن را به کمیسیون ارجاع می‌دهد و مصوبات آن اجرایی می‌شود.

قاری‌قرآن با بیان اینکه در زمانی به پروژه قطار سریع‌السیر در بخش‌های خبری بیش از اندازه پرداخته شد، گفت: گاهی بی‌دلیل در ارتباط با این پروژه بزرگ‌نمایی شد و این مسئله آفتی برای چنین پروژه‌هایی است که به ویژه ارتباطات مالی بیرونی دارد چراکه این ارتباطات تابعی از تورم موجود است.

وی افزود: اگر بتوانیم برخی از پروژه‌‌ها را از برد خارج کنیم، این به نفع خود پروژه است.

انتهای پیام/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا