شش قطعه و نیم؛ بررسی آخرین وضعیت کریدور آزدراهی متصلکننده دریای خزر به خلیج فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آزادراه شکلی از جاده با پهنای بسیار است که با ویژگیهای منحصربهفرد خود، امنیت و درعینحال سرعت بیشتری را برای بهرهبرداران فراهم میکند.
آزادراهها فاقد دوربرگردان، خطوط عابر پیاده، تقاطع همسطح و هر آنچه که حرکت آزادانه خودروها را با مانع روبرو میکند هستند. همچنین در محورهای آزادراهی مسیر رفتوبرگشت با مانعهایی از هم جدا شدهاند بنابراین خطر تصادف از روبرو کمتر است. طبق قوانین آییننامه رانندگی در ایران حداقل سرعت آزادراه ۷۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
مشخصات کلی آزادراه شیراز اصفهان
در ایران ۲۷۹۳ کیلومتر مسیر آزادراهی بهرهبرداری شده وجود دارد که بیشتر در نواحی مرکز و شمالی قرار دارند، آزادراه شیراز اصفهان اولین آزادراه جنوب کشور است که سرانجام پس از سالها تأخیر، قرار است در سفر قریبالوقوع رئیسجمهور به استان فارس به بهرهبرداری میرسد.
این محور بخشی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که با تکمیل قطعات ۷ و ۸ دریای خزر را به خلیجفارس متصل میکند.
آزادراه شیراز اصفهان به طول ۲۲۴ کیلومتر و عرض کلی ۲۷.۴ کیلومتر طولانیترین مسیر آزادراهی کشور است، که دارای دو خط در هر مسیر، شامل دو خط رفت و دو خط برگشت، میباشد.
تعداد مجتمعهای خدماتی رفاهی پیشبینیشده ۱۰ نقطه و تعداد پارکینگ و توقفگاهها در آن ۳۶ نقطه است. ۱۴.۰۰۰ مترمربع نیز برای ساختمانهای پلیسراه، اورژانس و … اختصاص یافته است. همچنین سرعت مشخص شده در این مسیر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
نخستین قطعه آزادراه شیراز اصفهان از پس از شهرستان شهرضا شروع میشود و حدفاصل شهرضا و ایزدخواست را در برمیگیرد. این قطعه ۵۴ کیلومتر مسافت دارد، قطعه دو ۳۰ کیلومتر، قطعه سه ۲۱ کیلومتر، قطعات ۴، ۵، ۶ هر کدام ۳۵ کیلومتر و دو قطعه ۷ و ۸ هر کدام ۱۲ کیلومتر هستند.
قطعه هفت که از سال ۹۷ به پروژه اضافه شد به دوراهی قلات وصل میشود همچنین قطعه هشت که به بلوار حسینی الهاشمی در شیراز متصل میشود درواقع بیست کیلومتر است که وزارت راه احداث ۱۲ کیلومتر آن را بر عهده دارد و متولی هشت کیلومتر دیگر شهرداری است.
دو شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع وظیفه ساخت آزادراه را بر عهده دارند و طبق مصوبه شماره ۹۹۷۶۶ت مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۴ هیئتوزیران شرکت عمران شهر جدید صدرا نیز با درصد مشارکت وزارت دفاع ۴۰ و شهر جدید صدرا ۱۰، در احداث و ساخت آن مشارکت دارد.
روزشمار افتتاح
آزادراه شیراز اصفهان که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده حداقل پنج سال از عمر ۱۳ خود را در امروز و فردای افتتاحها گذرانده و تقریباً سالی دوبار وعده افتتاح آن مخابره شده است. بااینوجود تاکنون هیچ وعدهای به نتیجه نرسیده است.
محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس سال گذشته وعده افتتاح آزادراه را تا پایان سال و همزمان با عید نوروز داد اما این اتفاق نیز نیفتاد. عدم تأمین اعتبارات لازم جهت تهیه و نصب علائم و تابلوهای رانندگی، روشنایی مسیر و نبود پایگاههای اورژانس و پلیس ازجمله موانع افتتاح آزادراه بود. بااینوجود مدیریت عالی استان بر افتتاح آزادراه در سفر آتی رئیسجمهور تأکید دارد و این پروژه از اصلیترین طرحهایی است که در سفر قریبالوقوع هیئت دولت به فارس که بنظر میرسد اواخر شهریورماه باشد، افتتاح خواهد شد.
قطعه هفت را در حدی که بتواند ما را از بزرگراه شیراز سپیدان وارد شش قطعه اصلی کند آماده میکنیم.
محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در توضیح شرایط آزاد در آستانه سفر رئیسجمهور گفت: آزادراه هفت قطعه است که از ایزدخواست به طرف شیراز شروع میشود. قطعه هفت همان قطعهای است که شش قطعه را به بزرگراه شیراز سپیدان وصل میکند.
وی افزود: در ابتدا آزادراه ۶ قطعه مصوب شده بود و این شش قطعه اکنون تقریباً آماده است و ما امیدواریم اواخر شهریور کاملاً تکمیل شده باشد، اما قطعه ۷ را که بعداً به آزادراه اضافه شد در حدی که بتواند ما را از بزرگراه شیراز سپیدان وارد این شش قطعه کند آماده میکنیم. این توقع برای کسی ایجاد نشود که این مسیر هم به آزادراه تبدیل شده است.
ایمانیه گفت: اگر بخواهیم مقایسه کنیم با آنچه بهعنوان آزادراه تلقی میشود که باید عریضتر باشد و مشخصات فنی خاص خود را دارد، یکی دو ماه دیگر طول میکشد. اما چون ما برنامه داریم که با سفر هیئت دولت آزادراه را افتتاح کنیم، این شش قطعه را به اضافه مسیری که بین بزرگراه شیراز و سپیدان تا ورودی این ۶ قطعه است و تقریباً ۱۳ کیلومتر مسافت دارد، به بهرهبرداری مارسانیم.
استاندار فارس درباره شرایط مبلمان آزادراه گفت: نصب تجهیزات جانبی در حال انجام است و امیدواریم تا آخر شهریور علائم نصب شده باشد. آسفالتها تمام شده است، نیوجرسیها چند کیلومتر بیشتر نمانده و حداقل دو پاسگاه پلیس و ۲ پایگاه اورژانس و پوشش ۹۳ درصدی اینترنت و آنتن دهی تماسهای تلفنی پیش بینی شده است.
وی در مورد استقرار پایگاه پلیس و اورژانس گفت: این مراکز بهصورت پیشساخته استقرار مییابند. برای اورژانس کانکس تهیه میشود و همین کانکسهای فعلی که الآن دفتر آزادراه است برای استقرار تحویل پلیس داده میشود.
در هفت ماه اخیر تقریباً هزار میلیارد تومان اعتبار تزریق شد
مدیریت عالی استان فارس در خصوص تأمین اعتبارات مورد نیاز گفت: پیمانکاران خیلی طلبکار هستند و ایثارگرانه فعالیت میکنند، درعینحال دولت هم واقعاً کمک بینظیری از فاصله دیماه گذشته تا الآن کرد و در هفت ماه اخیر تقریباً هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که تزریق این مقدار پول در کمتر از یکسال سابقه نداشته است.
ایمانیه خاطرنشان کرد: امیدواریم ۵۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی زمینهای وزارت راه قرار شد به آزادراه اختصاص یابد که فعلاً مصوبه اولیهاش را از کمیته مولدسازی دریافت کردهایم و در آینده تزریق میشود.
پس از بازدید وزیر راه منابع مالی محقق شد
بزرگزاده، مدیر پروژههای آزادراهی استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که با توجه به برنامهریزی برای افتتاح آزادراه شیراز اصفهان در سفر رئیسجمهور، آیا کم و کاستیهایی که در بعد علائم، ساختمان اورژانس، پلیس و… وجود داشت، مرتفع شده است؟ گفت: تا این مسائل مرتفع نشود بهرهبرداری از آزادراه با مشکلات جدی مواجه است. چون بهرهبرداری از آزادراه با همکاری ارگانهای مختلف تحقق خواهد یافت و تأییدیه دستگاهها را نیاز دارد.
وی افزود: تقریباً یک ماه پیش وزیر راه از آزادراه بازدید کرده و وعده افتتاح در شهریورماه را داد و بهتناسب آن منابع مالی برنامهریزی شد و برنامه زمانبندی برای آزادراه آماده شد که تابلو، علائم، خطکشی، ساختمانهای جانبی، روشنایی مسیر و مواردی از این قبیل که الزامات بهرهبرداری است تا پایان شهریور به اتمام برسد و بهرهبرداری از آزادراه با حضور رئیسجمهور انجام شود.
بزرگزاده در واکنش به این پرسش که ما تاجایی که میدانستیم برای تکمیل آزادراه مشکل اعتبار وجود داشت، این اعتبار چگونه تأمین شد؟ گفت: وزیر راه قول مساعد برای تأمین اعتبار آزادراه داد، مدیرعامل شرکت ساخت و حملونقل زیربناهای کشور و معاون وزیر راه بهطور ویژه و استاندار محترم فارس نیز هم از طریق سازمان برنامهوبودجه کشور، وزارت دفاع و هم از طریق و شهر جدید صدرا پیگیر اعتبار بودند. همه این موارد در حال پیگیری است و مبالغ قابل قبولی نیز تا امروز اختصاص یافته است که این اعتبار به پیمانکار پروژه و مشارکت پرداخت شده و امیدواریم بتوانیم با حداقل منابع و حداکثر ظرفیتی که همکاران در وزارت دفاع دارند ان شالله از پروژه بهره برداری کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که خیلی وقت است پیشرفت آزادراه ۹۷ درصد باقی مانده است، گفت: یک دلیل این بوده که ما در مراحل آخر کار که مارسیم حجم عمده کار میشود تابلو علائم ایمنی که باید در مسیر کارکنیم، روشنایی مسیر، نیوجرسی،خطکشی و … کار باقیمانده است که این تجهیزات درحال ساخت هستند. دومین دلیلش هم این است که این عملیات حجم نقدینگی بسیار بالایی را میطلبد و لازم به ذکر است معاون وزیر راه در جلسات هفتگی موضوع را پایش میکنند.
در زمانهای مختلف مشکلات تأمین منابع مالی باعث رکود کار میشد
مدیر پروژههای آزادراهی استان فارس در توضیح این موضوع که مرور وعدههای افتتاح آزادراه، نشان میدهد این موضوع بارها عقبافتاده، آیا دلیل این اتفاق در تمام این سالها کمبود اعتبار بوده است؟ گفت: ما از دو مجموعه توانمند وزارت دفاع استفاده میکنیم؛ شرکت «راهسازی و عمران ایران» و شرکت «پارس گستر» که هر دو شرکتهای بسیار توانمندی در زمینه کارهای عمرانی هستند. از بابت اجرا هیچوقت مشکل نداشتیم اما در زمانهای مختلف مشکلات تأمین منابع مالی باعث رکود کار میشد.
بزرگزاده تصریح کرد: این همت در دو شرکت طرف قرارداد وجود داشت که کار را به سرانجام برسانند. مجموعههایی که پیمانکاران غیروطنی بودند به دلایل تحریمها کشور را ترک کردند. در حال حاضر این دو شرکت رقم بالایی را طلبکار هستند ولی با مشکلات زیاد کار را پیش میبرند.
وی با بیان اینکه بهرهبرداری از آزادراه در دو فاز پیش بینی شده است گفت: فاز اول قطعات ۱ تا ۶ به طول ۲۱۰ کیلومتر است که از حدفاصل ایزد خواست و شهر رضا شروع میشود تا تنگ خیاره که تا پایان شهریورماه سال جاری محقق میشود.
بزرگزاده افزود: قطعه هفت از سمت محور گویم و جاده سپیدان به آزادراه اتصال پیدا میکند. در مورد قطعه هفت ما تلاش میکنیم تا بهمن بتوانیم افتتاح فاز نهایی را تکمیل و افتتاح کنیم.
وی تصریح کرد: طول قطعه هفت از تنگ خیاره تا بزرگراه شیراز سپیدان ۱۲ کیلومتر است که در حال حاضر ۹ کیلومتر آن در دست اجراست و با پیشرفت ۷۰ درصد در حال کار است. در آخرین اطلاعات گرفته شده ۱۲۰ماشینآلات سنگین و ۲۷۰نفر پرسنل نیروی انسانی در حال فعالیت بودند. پیشرفت فیزیکی قطعات ۱ تا شش، ۹۷ درصد و قطعه هفت ۷۰ درصد است.
مدیر پروژههای آزادراهی فارس در تشریح چگونگی اتصال آزادراه به شیراز با در نظر گرفتن تکمیل نبودن قطعه هفت، با اشاره به اینکه در این مسیر جاده قدیم شیراز بیضا وجود دارد که قبلاً در دست استفاده بود و در حال حاضر از باند رفت آن استفاده میشود. گفت: آزادراه بهصورت ایمن به بزرگراه شیراز سپیدان وصل خواهد شد. که در برخی مقاطع در جاده موجود قطعه 7 قوسها و رویه راه اصلاح شده، پل ساخته شده و کارهای لازمه انجام شده است.
بزرگزاده آزادراه را یک ابر پروژه ملی خواند که ثمرهاش ابتدا برای استان فارس و بعد کل کشور است و تأکید کرد: افتتاح آزادراه مسافت را یک ساعت و نیم کاهش میدهد و در سال اول تقریباً ۳۰۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی در استهلاک و کاهش ۵۵۰ نفر تلفات جادهای در سال اول بهره برداری را خواهیم داشت.
آزادراه شیراز اصفهان طولانیترین خط آزادراهی کشور
به گفته وی این پروژه طولانیترین آزادراه کشور در دست ساخت است و همچنین آزادراهی با این طول که در دست بهرهبرداری داری باشد نداشتهایم همچنین اولین آزادراهی است که در استان فارس به بهرهبرداری میرسد.
با افتتاح ناقص مخالف هستم
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که پیشازاین مخالفت خود را با افتتاح آزادراه بدون تکمیل قطعه هفت اعلام کرده بود، در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: من مخالف افتتاح نیستم، مخالف افتتاح ناقص هستم.
وی افزود: آزادراه هشت قطعه است و ما شاید بدون قطعه هشت بتوانیم به بهرهبرداری برسانیم اما قطعه هفت لازمه یک آزادراه استاندارد و قابل قبول است.
عزیزی گفت: باید علائم کار شود، ایمنی کار شود، روشنایی تأمین شود و قطعه هفت پاسخگوی ورود به شیراز باشد. سایر راههای دسترسی هم کمک کند به امر. اگر این موارد آماده نباشد چگونه آزادراه مدیریت خواهد شد؟!
وی افزود: ما میتوانیم تقاطع غیرهمسطح را هم به زمان دیگری موکول کنیم ولی حداقل ورودی به شیراز از قطعه هفت امکانپذیر باشد.
کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال بدون قطعه هفت؟!
به گزارش فارس، آزادراه شیراز اصفهان اولین آزادراه جنوبی کشور واقع در کریدور بینالمللی شمال به جنوب و منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی است که با کاهش ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و افزایش ایمنی، زمان سفر را با ۲ ساعت کاهش از ۶.۵ ساعت به ۴.۵ ساعت میرساند.
افتتاح این طرح سبب کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر و کاهش ۲۰۰ میلیارد تومان خسارات و هزینههای تصادفات جادهای و استهلاک خودروهای عبوری در سال اول بهرهبرداری میشود. همچنین طبق برآوردهای انجام شده کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال را رقم خواهد زد.
این مزایا در صورتی است که آزادراه به شکل کامل افتتاح شود. با عدم تکمیل قطعه هفت باید منتظر ماند و دید آیا با کاهش حوادث رانندگی روبرو خواهیم شد یا همین موضوع شکلی دیگری از چالشها و حوادث رانندگی را رقم خواهد زد.
گزارش: فاطمه حبیبی
پایان پیام/ن
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است