پروژه میدان بار همدان پس از ۷ سال شکست خورد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، ساخت و انتقال میدان میوه و تره بار به دوره دوم شورای شهر و اوایل دهه هشتاد بر میگردد و قرار بر این بود با همکاری بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران با 175 میلیارد تومان اعتبار به مساحت 62هزار مترمربع فضاهای عمومی و غرفه در سایت میدان میوه و ترهبار جدید ایجاد شود که در نهایت این اتفاق نیفتاد و به سرمایهگذار تبریزی سپرده شد.
حالا بعد از گذشت 7 سال از انعقاد این قرارداد شورای شهر و شهرداری همدان به دنبال آن هستند که توامان با این پروژه ساخت میدان بار جدیدی را در همدان با مشارکت خود غرفهداران میدان بار قدیمی شهر همدان آغاز کنند.
این شرایط در حالی است که طولانی شدن ساخت پروژه نیمه کاره کنونی میدان بار همدان و حمایت برخی افراد از سرمایهگذار این طرح بزرگ به ویژه در تنظیم شیوهنامه سبب شد که برخی امتیازات به سرمایهگذار طرح از جمله امتیاز پیش فروش غرفهها داده شود اما با اینکه از این توافق هم حدود 4 سال میگذرد کماکان میدان باری که قرار بود بزرگترین میدان بار غرب کشور باشد اندر خم یک کوچه است.
اطمینان خاطر از فسخ قرارداد میدان بار
معاون اقتصادی استاندار همدان در صحن علنی شورای شهر همدان گفت: اگر ما اطمینان خاطر نسبی داشته باشیم که پروژه فعلی به فسخ منتج میشود میتوانیم با سرعت از طریق هیئت امنا میدان بار و اتحادیه پروژه ساخت میدان بار جدید دیگری را کلید بزنیم و به سرعت کار انجام شود.
سید مجتبی حسینی افزود: آنچه پیشنهاد ماست در نظر گرفتن مکان و زمین دیگر و بزرگتری برای ساخت مشارکتی میدان بار است که هزینه آن را با طرح توجیهی اقتصادی بتوان جبران کرد.
وی افزود: سیاست استانداری همدان هدایت مشاغل مزاحم به خارج از محدوده شهری است که نمونه آن ایجاد شرهک بنکداران بود.
وی تاکید کرد: پروژه های نیمه کاره و رها شده از جمله میدان بار همدان نیازمند رسیدگی و تعیین تکلیف است بر همین اساس نباید اجازه دهیم مردم متضرر تاخیر در روند اجرایی پروژه های عمرانی و اقتصادی شهر شوند.
شهرداری مدیریت مستقیمی بر میدان بار ندارد
دادستان همدان در همین راستا گفت: بارها در خصوص فسخ قرارداد پروژه میدان بار اعلام نظر کردم و از شهرداری خواستم که کار خود را شروع کند اما شهرداری همدان متاسفانه هیچ مدیریت مستقیمی بر وضعیت میدان بار ندارد.
حسن خانجانی موقر به مشکلات ریز و درشت میدان بار از جمله حضور معتادین در محل میدان بار قدیم و مشکل آب اشاره کرد و گفت: وضعیت این میدان بار به هیچ عنوان مطلوب نیست و باید هرچه سریعتر رأی کمیسیون ماده 100 اجرا و ماشین شویی برای رفع بن بست موجود تخریب شود.
این مقام مسئول قضایی با اشاره به ضعف عملکرد شهرداری و کاستی های کنسرسیوم برای ساخت و تحویل آن به غرفه داران در میدان بارجدید، تأکید کرد: شهرداری چه درباره ایجاد پارکینگ و چه درباره ساخت میدان بار جدید از بخش خصوصی بهره نمی گیرد، راهی که اشتباه است و مدام بر حرکت در این مسیر اصرار دارد!
دادستان همدان همچنین گفت: لازم است پیشنهاد کمیسیون مربوطه در شورای شهر برای ارایه زمین به خود غرفه داران و شریک قرار دادن آنان با هدف ساخت میدان بار جدید در مکانی دیگر، پیگیری شود موضوعی که خود نماینده غرفه داران وعده داده که در کمتر از یک سال آن را به سرانجام می رسانند.
پیشنهاد شورای شهر شروع به ساخت میدان بار جدید است
در ادامه رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان گفت: کنسرسیوم در پروژه میدان بار 7 سال است که مردم شهر همدان را معطل کرده بر همین اساس پیشنهاد صریح کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شروع به ساخت میدان بار جدید است.
حمید بادامی نجات افزود: هیچ منع قانونی برای شهرداری در ساخت پروژه میدان بار جدید وجود ندارد و این امکان وجود دارد که توامان با میدان بار قبلی پروژه جدیدی برای ساخت میدان بار دیگری تعریف شود.
وی با بیان اینکه مشکل اجتماعی بابت میدان میوهوترهبار در شهر ایجاد شده است، تصریح کرد: پروژه میدانمیوه و تره بار یکی از پروژههایی است که میتوانست به اقتصاد شهر همدان کمک کند اما با تعلل ایجاد شده امروز تبدیل به یک پروژه شکست خورده شده است.
وی افزود: باید تعیین تکلیف پروژه بزرگ سرمایهگذاری میدان میوه و ترهبار همدان براساس صرفه و صلاح شهرداری همدان و بر محور قانون پیش می رفت که عملا این اتفاق نیفتاده و باری بر دوش مدیریت شهری همدان شده است.
بادامی نجات تاکید کرد: مباحث اجرایی فسخ قرارداد پروژه میدان بار جدید همدان برعهده شهرداری همدان است، ازاینرو باید با لحاظ کردن مباحث حقوقی و قانونی، بهصورت جدیتر مورد پیگیری قرار گیرد و توجه شود که خسارت جدید هم به وجود نیاید.
رئیس کمسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به تقاضای کنسرسیوم پروژه ساخت میدان میوه و ترهبار جدید همدان مبنی بر ارائه تضمین خرید غرفهداران از سوی شهرداری با وجود حمایتهای ویژه از حوزه سرمایهگذاری این پروژه بزرگ شهری، گفت: پس از گذشت مدتزمانی طولانی حمایتهای شورای چهارم و پنجم شهر همدان از سرمایهگذار این طرح بزرگ بهویژه در تنظیم شیوهنامه، هنوز تغییر فیزیکی محسوسی در میدان بار همدان مشاهده نمی شود.
وی افزود: با توجه به عدم بضاعت مالی و کاری سرمایهگذار، پروژه برایش توجیهپذیر نیست بر همین اساس باید اجازه داد که تعیین تکلیف پروژه میدان میوه و ترهبار بر اساس نظر حاکم و قانون حل و فصل شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 7 سال فرصت طلایی ساخت این پروژه را از دست دادیم، افزود: با توجه به اینکه میدان میوه و ترهبار جدید پاسخگوی نیاز شهر نیست، باید بهصورت همزمان جانمایی مناسبی برای میدان بار جدید داشته باشیم که ازلحاظ نزدیک بودن راه دسترسی، انشعابات و سهلالوصول بودن آن، لحاظ شود.
آبروی شهر همدان با وضعیت میدان بار کنونی در خطر است
رئیس هئیت امنای میدان بار همدان نیز گفت: وضعیت فعلی میدان بار همدان، وجود معتادان متجاهر و سارقان در اطراف آن و نبود ساماندهی در وضعیت ظاهری میدان بار آبروی شهر همدان را در معرض خطر قرار داده است.
عباس وفا با بیان اینکه سال ها است که پروژه ساخت میدان بار همدان اندر خم یک کوچه است، گفت: در طول این مدت آقایان فقط قول حمایت دادهاند و تاکنون هیچ تصمیم شست ه رفته ای در خصوص ساماندهی میدان بار گرفته نشده است.
وی در ارتباط با اظهارات مبنی بر خرید زمینی در همدان برای ایجاد میدان بار جدید نیز عنوان کرد: اگر زیرساخت ها توسط شهرداری همدان برای تامین زمین، آب و برق و… فراهم شود به نمایندگی از غرفه داران در میدان بار اعلام می کنم ما آماده مشارکت برای ساخت و ایجاد میدان بار جدید هستیم.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است