پیشبینی صادرات ۴۵۰ تنی مرکبات مازندران به روسیه/ تأمین ۲۶۷ کانتینر یخچالی
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بهشهر، محمدعلی موسیپور گرجی در نشست با جمعی از نمایندگان رسانههای مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، از آنها خواست تا اصل امانتداری، صداقت و اصول حرفه ای را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه « امیرآباد » بندر نسل سوم، بزرگترین بندر شمال و یکی از سه بندر بزرگ کشور است با اشاره به تخلیه و بارگیری یک میلیون و 850 هزار تن کالا از ابتدای سال جاری تاکنون در این بندر، از رشد 46 درصدی آن نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.
وی گفت: در یک روز 890 تردد کامیون در بندر داشتیم و این نشان میدهد که جریان ورود و خروج کالا به خوبی در حال شکلگیری است و هر چه این فرآیند تسریع شود شاهد افزایش تبادلات هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد بیان کرد: نخستین سرمایهگذاری را در سال 1383 داشتیم و اکنون 44 سرمایهگذار مهم در بندر داریم که ارزش سرمایه آنها افزون بر 27 هزار میلیارد تومان است.
موسی پور گرجی اعلام کرد: از سال 1383 که نخستین جذب سرمایه گذار را در بندر داشتیم تا امروز که 19 سال از آن زمان میگذرد؛ هم تجربیات ما در انتخاب سرمایه گذار بیشتر شد و هم دستورالعملها و شیوه نامهها گسترده تر شد و هر چه جلوتر می رویم پروژه ای راکد یا نیمه راکد نداریم .
سه طرح راکد و نیمه راکد در بندر امیرآباد
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد تصریح کرد: از سال 1390 به بعد همه طرحها نهایی و سپس به بهره برداری رسیدند و 44 طرحی که عنوان شد همه در حال فعالیت هستند .
وی ادامه داد: دو واحد صنعتی نیمه راکد و یک مورد راکد داریم که علت نیمه راکد بودن آنها که با 50 درصد ظرفیت در حال کار هستند نیز شرایط اقتصادی است و در تامین مواد اولیه مشکل دارند در حالیکه شرکت کاملا به بهره برداری رسیده است و باید با ظرفیت واقعی فعال باشد.
موسیپور گرجی با اشاره به پیگیری استاندار و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای فعال شدن واحدهای نیمه راکد، تصریح کرد: آنها پیگیر هستند تا اصلاح فرایند در اسناد بالادستی صورت بگیرد چرا که به عنوان نمونه، در امر سرمایه گذاری ممکن است گاهی ترانزیت سوخت ممنوع و سوآپ نفت قطع شود؛ آنوقت به طور طبیعی کسی که در حوزه نفت دارد کار می کند عملا فعالیت آن با یک بخشنامه تحت تاثیر قرار میگیرد لذا نیاز است تا برخی بخشنامهها اصلاح شود .
پیشبینی صادرات 450 تنی مرکبات به روسیه
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد تصریح کرد: مسئولیت صادرات مرکبات و کیوی به بندر امیرآباد محول شده است.
وی یادآور شد: در سال گذشته یک محموله 200 تنی به صورت آزمایشی به روسیه صادر شد و بازخورد آن این بود که هم به لحاظ زمانی و هم قیمت تمام شده بسیار به صرفه بوده است .
موسی پور گرجی تصریح کرد: در وضعیت موجود، محموله ابتدا به آستارا در گیلان و از آنجا به آذربایجان و سپس به روسیه می رود که افزون بر صرف هزینه بیشتر، مسائلی در مسیر به ویژه در آذربایجان ایجاد میشود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: صادرات کالا در بدترین حالت 4 تا 5 روزه از امیرآباد به روسیه میرسد، و این زمان در شرایط ایده آل 2 تا 3 روز است .
وی اعلام کرد: اصرار داریم که مسیر بندر امیرآباد بهترین مسیر صادرات مرکبات به روسیه باشد و امسال نیز پیش بینی میشود 400 تا 450 تن مرکبات و کیوی به روسیه ارسال شود .
موسی پور گرجی با بیان اینکه مبدأ و مقصد آماده است و زنجیره باید تلاش کند تا صادرات به خوبی صورت بگیرد، اشارهای هم به سفر استاندار مازندران به روسیه و توافقات در زمینه صادرات مرکبات و کیوی داشت و معتقد است با توجه به حضور 11 دستگاه در کارگروه صادرات، با حمایت و همکاری این دستگاهها مسیر صادرات تسریع میشود .
مدیرکل بنادر و دریانوردی با اشاره به تأمین 267 کانتینر یخچالی، افزود: علاوه بر کشتیهای کشتیرانی خزر، دو شرکت کشتیرانی دیگر را به خط کردیم و با دو شرکت بین المللی نیز رایزنی شده است که منتظر پاسخ هستیم “.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تزانزیت از اهمیت بالایی به لحاظ درآمدزایی برخوردار است، اشارهای به ورود خودرو به بندر داشت و تصریح کرد: این خودروها ترانزیتی هستند؛ هر کدام از آن ها 3 تا 4 هزار دلار درآمد ارزی برای کشور دارد و امسال نیز حدود 5 هزار دستگاه خودرو از بندر امیرآباد ترانزیت داشتیم و این رقم در سال گذشته 10 هزار و 500 دستگاه بوده است .
موسی پور گرجی همچنین اشارهای به خروج غلات فاسد از بندرامیرآباد داشت و درباره محموله 3 هزار تنی ذرت آلوده در روز گذشته نیز اعلام کرد که با نظارت شبانه دامپزشکی، این محموله پس از تأیید آلودگی، به مبدأ بازگردانده شد .
انتهای پیام /
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است