حوزههای علمیه میتوانند پاسخگوی نیازهای روز جامعه و حاکمیت باشند
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی امروز در آئین اختتامیه دوره تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که در مدرسه دو درب بارگاه قدس امام رضا(ع) برگزار شد، در خصوص اهمیت پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای روز جامعه، اظهارداشت: یکی از رسالتهای مهم حوزههای علمیه کار و پاسخگویی به مسائل مبتلا به روز جامعه است، حوزههای علمیه تنها مراکزی هستند که برگرفته از معارف غنی دین اسلام اعم از قرآن و روایات میتوانند پاسخگوی مسائل و نیازهای روز جامعه و حاکمیت باشند.
وی با تأکید بر لزوم همکاری حوزههای علمیه قم، مشهد و نجف، عنوان کرد: حوزههای علمیه قم، مشهد و نجف به عنوان سه حوزه اصلی جهان تشیع، باید با یکدیگر ارتباط، همکاری، هم افزایی و انتقال تجربیات داشته باشند، چگونه است که قدرتهای مادی برای اینکه بتوانند با چالشها مبارزه و راهکارهای بهتر برای اهداف دنیوی خود ارائه دهند؛ اتحادیه، کارگروه و کانونهای هم فکری تشکیل میدهند، چرا حوزههای علمیه برای هدایت بشریت کانونهای هم فکری و هم افزایی نداشته باشند؟ این یک نقص است که بزرگان حوزه باید برای آن فکر بیندیشند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: در شرایطی هستیم که هزاران شبکه رادیویی، تلویزیونی و مکتوب در بسترهای مختلف رسانهای به طور مستمر در حال تولید محتواهای مختلف علیه مقدسات و هجمه به دین، معنویت، اخلاق و فضیلتهای انسانی هستند، در چنین شرایطی همکاری و هم افزایی حوزههای علمیه برای مقابله با دسیسههای دشمن و ارائه راهکار برای مشکلات انسان معاصر ضروری است.
وی عنوان کرد: ما قرآن و معارف غنی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را داریم و دستمان پر است و اگر جایی مشکلی وجود دارد به آن دلیل بوده که نتوانستهایم از این نعمتهای بزرگ، بی نظیر و بی بدیلی به درستی بهره برداری کنیم.
مروی با بیان اینکه خوب است در دورههای تابستانی طلاب مسائل و نیازهای روز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد، ابراز کرد: در دورههای تابستانه طلاب فکر میکنم خوب است بیشتر به نیازهای روز جامعه پرداخته شود و به خلاءهای نظری و فکری موجود پاسخ داده شود، حوزههای علمیه باید راهکار برای نیازهای روز جامعه ارائه دهند از جمله آسیبهای اجتماعی که امروز جامعه با آن روبه روست.
وی تبیین مبانی ولایت فقیه را از دیگر موضوعات مهم پیش روی حوزویان دانست و ابراز کرد: باید مبانی ولایت فقیه به صورت مستدل و علمی برای جامعه و به ویژه نسل جوان تبیین شود؛ باید به شبهات پاسخ داد و نسل جوان را اقناع ساخت، اگر در پاسخ به سؤالات نسل امروز غفلت شود دشمنان و بدخواهان با حرفهای ناصحیح به آنها پاسخ خواهند داد.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین دوره مدرسه تابستانی طلاب کشور و در مشهد، عنوان کرد: چنین دورههایی در طول سال به صورت مستمر متناسب با شرایط و برنامههای حوزههای علمیه باید برگزار شود.
مروی با بیان اینکه یکی از برکات دوره تابستانه فراهم آوردن فرصت آشنایی فضلا و طلاب شهرهای مختلف بایکدیگر است، گفت: حوزه علمیه مشهد به برکت وجود مرقد مقدس حضرت رضا(ع) در طول تاریخ مورد توجه شخصیتها و علمای بزرگ بوده و بسیاری از بزرگان برای الهام گیری از مضجع شریف رضوی به حوزه مشهد می آمدند.
مدرسه تابستانی طلاب، الگوی موفق همکاری آستان قدس و حوزه علمیه بود
حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان نیز اظهارداشت: تابستان فرصتی است که بسیاری از بزرگان و علما به مشهد سفر می کنند بنابراین بهره مندی از این ظرفیت و تداوم بخشی به فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین استفاده از ظرفیت معنوی حرم مطهر رضوی از دیگر اهدافی بود که در این طرح دنبال شد.
وی گفت: تعامل سازنده بین حوزه های علمیه یک ضرورت است و این مدرسه طرحی در جهت تحقق این امر بود که تعدادی از طلاب و اساتید از حوزه های علمیه کشور در این مدرسه حضور یابند. توانمند سازی و دانش افزایی، آن هم در مسائلی که در ظاهر ، حاشیه است و بعضا از متن هم مهم تر است از دیگر اهدافی بود که در این برنامه دنبال شد.
خیاط افزود: هم افزایی در اجرای برنامه از اهداف دیگری است که باید الگوگیری کنیم و مدرسه تابستانه یکی از الگوهای موفق همکاری بین دو نهاد بزرگ آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه بود و ایجاد نشاط علمی و تحرک و پویایی هدف دیگر این برنامه بود.
مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: برای اجرای این طرح کارگروه مشترکی تشکیل شد و زمینه های اجرای این مدرسه مورد بررسی قرار گرفت و طی آن مقرر شد سه مدرسه فقه و اصول، مدرسه فلسفه و کلام و مدرسه ادبیات و تفسیر تشکیل شود که در گام بعدی اعضای کارگروه به محضر علما در مشهد و قم مشرف شدند و از مشاوره آن ها بهره مند شدند، سپس با اولویت بندی به اجرای مباحث مطروحه پرداختند. در نهایت از اساتید دعوت به عمل آمد و پس از فراخوان حدود 1500 نفر ثبت نام کردند که براساس معیارهایی 500 نفر انتخاب و به این دوره دعوت شدند.
برگزاری 130 جلسه درس القایی و 12 جلسه اخلاق
وی عنوان کرد: با هماهنگی های صورت گرفته این برنامه طی دو هفته به مرحله اجرا گذاشته شد و 130 جلسه درس القایی و کرسی و 12 جلسه مباحث اخلاقی برگزار شد که در اجرای آن بیش از 50 نفر از اساتید بزرگوار از قم و مشهد حضور داشتند و تمام مباحث ضبط شده در آینده به صورت کتاب در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
بهرهمندی طلاب از حضور استادان سایر حوزه ها
آیتالله شب زندهدار، عضو فقهای شورای نگهبان و نیز اظهارداشت: برگزاری چنین برنامههایی در جوار مضجع شریف امام رضا علیه السلام باعث میشود تا طلابی که در مشهد هستند از محضر علمای دیگر حوزه ها بهرهمند شوند و این یکی از فواید مهمی است که در این برنامه در کنار سایر مزیت ها وجود داشته است.
وی از دیگر ویژگی های این مدرسه به آشنایی طلاب و فضلا با یکدیگر اشاره کرد و افزود: حضور طلاب حوزههای علمیه کشور در این نشستها سبب میشود تا آن ها در مباحث مختلف شرکت کنند.
آیتالله شب زنده دار با اشاره به یک حدیث شریف به بیان ویژگی هایی پرداخت که همه موالیان از ولایتمداران انتظار دارند و گفت: یک سلسه ارزش ها موهبتی هستند اما اگر آن ها را نداریم راهکار کسب آن تضرع و درخواست صفات نیکو از خداوند متعال است و البته در کنار دعا، عمل هم نیاز است.
ظرفیتهای مغفول حوزه علمیه خراسان در مدرسه تابستانی مورد توجه قرار گرفت
حجتالاسلام والمسلمین مروارید، به عنوان نماینده علمآموزان مدرسه تابستانی در حرم مطهر رضوی به بیان نظرات خود در سه بخش پرداخت و گفت: ظرفیت های مغفول حوزه علمیه خراسان در این دوره مدرسه تابستانی مورد توجه قرار گرفت. یکی از ظرفیتهایی که وجود دارد امکان تعامل و همکاری متعهدانه و دلسوزانه نهادهاست که در این دوره سه نهاد آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی دلسوزانه همکاری کردند و کار بزرگی اتفاق افتاد که امیدوارم بیش از این شاهد این تعاملات باشیم.
وی تابستان را سرمایه و ظرفیت ارزشمندی عنوان کرد که معمولا هدر میرود و ظرفیت دیگر را مدارس علمیه حرم مطهر رضوی دانست و گفت: موقعیت مکانی این مدارس معنویتی دارد که طلاب را به سوی خود جذب میکند و انشاءالله که بیش از پیش مدارس علمیه حرم مطهر رضوی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
مروارید با اشاره به نقاط قوت اجرای این طرح گفت: یکی از این نقاط قوت این برنامه، ارتباط برقرار شده حوزه علمیه خراسان با دیگر حوزهها است که یک هم افزایی صورت گرفت و طلاب مشهد از حضور اساتید برجسته حوزه های علمیه کشور بهرهمند شدند و اساتید کشور نیز از ظرفیت حوزه علمیه خراسان مطلع شدند و این دوره حلقه وصلی شد بین افراد مختلف ازجمله در حوزه علمیه خراسان و این آشنایی دو طرفه باعث پیشرفت خواهد بود.
جای خالی حوزه نجف در مدرسه تابستانی
وی افزود: البته انتظار داریم در دورههای بعدی ارتباط با حوزه علمیه نجف و ارتباط با دانشگاهها نیز در موضوعات تخصصی صورت بگیرد. دومین نقطه قوت این طرح بهرهمندی از اساتید برجسته در حوزههای مختلف بود که باعث جذب طلاب میشود.
وی با بیان این مطلب که تنوع در دروس القایی و برگزاری نشستهای تک موضوعی از نکات مهم این دوره بود عنوان کرد: برخی از موضوعات تکراری بوده و برخی متناسب با سطح نخبگانی نبوده اما در مجموع نگاه بر این بوده است تا مطالب کاربردی و به روز ارائه شود و اطلاع رسانی با سرعت انجام میشد که جای تقدیر دارد.
نماینده علم آموزان مدرسه تابستانی در حرم مطهر رضوی به بیان برخی از نقاط ضعف این دوره پرداخت و گفت : طرح درس قبلی در بسیاری از درسها وجود نداشت و شرکت کنندگان در جریان ساختار درس و اطلاعات محوری نبودند و دومین نکته ارائه حجم مطالب زیاد در زمان محدود بود که بهتر است مسائل اختصاصیتر شود یا زمان بیشتری به آن تعلق گیرد و نکته دیگر این است که گزینش مناسبی انجام نشده بود و برخی از افراد دعوت شده تناسبی با دیگران نداشتند و بهتر است کسانی که دغدغه علمی ندارند در طرح وارد نشوند.
انتهای پیام/282/.
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است