قصه تخته گاز موتورسازان در شهر دوچرخهها
به گزارش خبرنگار فارس از یزد، یزدیهای در گذشته، علاوه بر تردد در درون شهر، دورترین نقاط را با دوچرخه میپیمودند و حتی در ایام تعطیلات با دوچرخه به روستاها میرفتند؛ از مهریز و سریزد تا تفت و سانیج و تا میبد و اردکان.
آن روزها دوچرخهها همه نمره شده بودند و راکب دوچرخه میبایست جواز دوچرخه سواری از نظمیه بگیرد، همه بدنها، ورزیده و سالم و همه روانها، شاد و سرزنده بود؛ روزگاری که دوچرخه سواران، مسافرکشی و باربری میکردند.
امروز دیگر در فضای زیبا و دلنشین و آرامش بخش بافت تاریخی صدای جذاب زنگ دوچرخههای قدیمی با خورجینهای رنگارنگ به گوش نمیرسد و جای آن را صدای اگزوز و بوق دلخراش موتورسیکلت های عمدتا دست دوم و قدیمی گرفته است.
جوانان یزدی طی یکی دو دهه اخیر بشدت به سمت استفاده از موتورسیکلت رفته و تنوع این وسیله نقلیه بویژه در روزهای گرم و بویژه شش ماه ابتدایی سال قابل مشاهده است که در برخی مواقع در محدوده بافت تاریخی شهر ثبت جهانی یزد، موجب مزاحمت هایی برای گردشگران شده است.
به گفته مسئولان پلیس راهور یزد، ۲۳۶ هزار و ۴۱۴ دستگاه موتور سیکلت با پلاک و احتمالا تردد به همین میزان موتورسیکلت فاقد پلاک در شهری که روزی به نام شهر دوچرخهها معروف بود تردد دارند.
عمده مصرف کننده این نوع وسیله نقلیه در شهرهای گرمی همچون یزد، خانوادههای ضعیف و جوانان این خانوادهها بویژه ساکنین مناطق پایین شهر و بافت تاریخی است ولی در دو سال اخیر، گرانی موتورسیکلتهای نو موجب گسترش استفاده از وسایل نقلیه قدیمی و دست دوم و پرسرو صدا و دودزا در شهر یزد شده است.
باید گفت درحالی که همه حواسها به سمت مدیریت و کنترل قیمت خودروها جلب شده موتورسیکلت سازان بشدت از فرصت استفاده کرده و در خیابان و جاده تورّم ، تخته گاز در حال تاختن هستند.
تبلیغات گسترده، مستمر و به نوعی مسابقه تبلیغات موتورسیکلت سازان از چند ماه قبل بوی گرانی و رشد تورم در این بخش را به مشام میرساند به گونهای که یک موتور ۱۵۰ هوندا که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ میلیون بوده، در دی ماه ۱۴۰۱ بصورت اقساط ۱۴ و ۱۶ماهه و با بیمه، ۵۵میلیون تومان اعلام میشد ولی همین وسیله نقلیه در خردادماه ۱۴۰۲ با ۲۰میلیون تومان افزایش به ۷۵میلیون تومان رسیده است.
در واقع در طول دو سال قیمت یک دستگاه موتورسیکلت معمولی بیش از دو برابر شده و در طول ۶ماه گذشته به طور میانگین ماهانه ۳.۵میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و همین تورم روزانه و ماهانه موجب شده تا قیمت امروز یک موتورسیکلت هوندا، با قیمت چهار سال قبل یک دستگاه پراید برابری کند.
از سوی دیگر یک دستگاه موتورسیکلت به یک کالای لوکس برای طبقه ضعیف و متوسط جامعه تبدیل شده و یک کارگر باید حدود ۹ماه کار کند تا بدون داشتن قسط و بدهی بتواند صاحب یک موتور نو داخلی شود البته اگر به همین موتورهای هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ قناعت کند! گرانی بی سابقه و رقمهای عجیب قیمت موتورسیکلت باعث شده تا مصرف کنندگان واقعی این محصول به سمت خرید موتورسیکلتهای دست دوم تمایل پیدا کنند.
از طرفی بسیاری از افراد با افزایش قیمت موتورسیکلت به جای اینکه موتور جدیدی بخرند و آن را جایگزین موتورسیکلت قبلی خود کنند، به تعمیر موتورسیکلت خود میپردازند؛ بهویژه افرادی که در مشاغلی مانند پیکموتوری و کار از طریق اپلیکیشنهای نامهرسان و غذارسان مشغول به کارند.
به نظر می رسد مردمی که توان خرید از بازار خودرو را ندارند، این روزها برای حفظ ارزش دارایی خود، وارد بازار موتورسیکلت شدهاند. با اعلام برنامههایی که دولت و مجلس در حوزه خودرو اعلام کردند و با افزایش قیمت این نوع وسیله نقلیه، بازار موتورسیکلت با رشد تقاضا مواجه شده و همین مسائل موجب شد بسیاری از سرمایههای سرگردان به سمت این بازار جلب شود.
تعداد نمایشگاههای دو سال قبل در استان و شهر یزد و بسیاری از استانها و شهرهای ایران یکی از علائم هجوم سرمایههای سرگردان به این بخش است.
برخی معتقدند بخش زیادی از تقاضای امروز بازار موتورسیکلت ، تقاضای موثر نبوده و تنها برای حفظ سرمایه ایجاد شده است در این خصوص یک خریدار موتورسیکلت گفت: من از چند ماه قبل پولم را برای خرید موتورسیکلت هزینه کرده و در پارکینگ خانه نگهداشتهام.
دهقان افزود: یک موتورسیکلت بدون مالیات و ضرر حدودا ماهانه پنج میلیون تومان برایم سود داشته و اگر به همین روال باشد جای دیگری برای سرمایه گذاری نمی روم.
در کنار رشد قیمت ها ، رشد نمایشگاههای موتورسیکلت های نو ، بازار فروش موتورسیکلتهای دست دوم هم به شدت افزایش یافته و بسیاری از خانوادهها مجبور به خرید این نوع وسیله نقلیه هستند.
در همین خصوص یک فروشنده موتورهای نو و دست دوّم در یکی از خیابان های مناطق متوسط شهر یزد گفت: تا دو سال قبل در همین خیابان فقط من فروشنده موتورسیکلت بودم ولی الان فقط در همین سمتی که فروشگاه داریم چهار فروشگاه جدید باز شده است.
جوکار افزود: در مجموع الان شش فروشگاه در این خیابان نه چندان عریض و طویل باز شده و عمده خریداران ما، خانوادهها و جوانان با درآمد پایین و خریدار موتورهای دست دوم هستند.
در عین حال برخی بدعهدی های همین شرکتهای موتورسازی در نوع خود جالب است مثلا یک شهروند تعریف می کرد که دی ماه سال ۱۴۰۱ یک دستگاه هوندا کویرموتور با این همه تبلیغات روزانه در شبکههای مختلف خریده ولی بعد از شش ماه بالاخره کارت موتور در خرداد ۱۴۰۲ رسیده است.
محمدی افزود: با وجود رسیدن با تأخیر کارت موتور، ولی کارت سوخت بعد از هشت ماه ( و چند بار مراجعه به پست، پلیس +۱۰ و شرکت) دستم نرسید و سرانجام با مراجعه چندباره به پلیس +۱ متوجه شدم با توجه به قانون جدید باید درخواست صدور کارت بدهم .
وی ادامه داد: جالب تر اینکه با پرداخت حدود ۱۷۰هزار تومان در پلیس +۱۰ اعلام کردند که احتمالا ظرف سه تا چهار ماه آینده، کارت سوخت به دستم خواهد رسید ؛ یعنی حدود یکسال بعد از خرید موتور.
این خریدار موتورسیکلت نو تأکید کرد: دقیقا طی هشت ماه گذشته ۲۰میلیون به قیمت این نوع موتورسیکلت ( از ۵۵میلیون تومان بصورت اقساط و با بیمه رسیده به ۷۵میلیون تومان) اضافه شده است و چه سرمایه گذاری بهتر از این برای شرکت سازنده و فروشندگان موتورهای نو و دست دوم میشناسید؟!
البته طبیعی است وقتی یک موتورسیکلت طی پنج سال اخیر ۱۴ برابر می شود بهترین مامن برای سرمایههای سرگردان و فراری از بازار خودرو و بازار سرمایه و بانک ها خواهد بود اما تورم بالای این کالا موجب شده تا برای بخش زیادی از جامعه ، موتورسیکلت یک کالای لوکس شود.
پایان پیام/م
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است