چگونه احساس خرید بر میزان خرید تاثیر دارد؟
ایسنا/خراسان رضوی ممکن است فکر کنید پول زیادی را هدر میدهید بدانید که در این مورد تنها نیستید اما میتوانید با چند راهکار ساده از هدر دادن پول خود جلوگیری کنید. |
میتوانیم برای جلوگیری از هدر دادن پول خود تا پایان سال چند راهکار مانند شناسایی مخارج غیر ضروری، تعیین اهداف و بررسی بیمه پوششی و دیگر موارد را انجام دهیم.
شناسایی مخارج غیر ضروری
هدف از شناسایی مخارج غیرضروری، متوقف کردن هزینهها نیست بلکه کنترل هزینههای غیر ضروری است. هر بار که میخواهید پول خود را خرج کنید، این سوالات را از خود بپرسید؛ آیا این خرید کاملا ضروری است؟ خرید این کالا چه مزایایی دارد؟ آیا در درازمدت پول پسانداز خواهم کرد؟ و…
تعیین اهداف
اگر شما هم مانند اکثر افراد هستید و فهرستی از تصمیمات برای سال جدید خود تهیه کردید و مصمم به انجام آنها تا پایان سال هستید اما با عبور از آستانه میانه سال، این تصمیمات شما به خاطرهای دور تبدیل شدهاند، برای نیمه دوم سال جاری، از تصمیمات گذشته خود صرفنظر و اهداف مالی خاصی را تعیین کنید. برخلاف تصمیمات، اهداف واقع بینانه، قابل بررسی هستند و شامل برنامهای عملی میشوند که شما را به موفقیت میرساند.
بررسی بیمه پوششی
آیا با بیمه کردن بیش از حد میخواهید از پول خود محافظت کنید؟ تاکنون فکر کردید که اگر این میزان را در جای دیگری سرمایهگذاری کنید، میتواند بازده بهتری برای شما به همراه داشته باشد. اگر هیچ وابستگی ندارید، تنها نانآور خانواده نیستید و داراییهای دیگری دارید، به احتمال زیاد باید بیمهنامههای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پوشش مناسبی برای سبک زندگی و نیازهای شماست. با اجتناب از بیمه بیش از حد یا تحت پوشش، امور مالی خود را بهینه کنید. بدانید که پوشش مورد نیاز یا ایدهآل شما برای هر طرح بیمه چیست همچنین در وهله اول به این طرح نیاز دارید یا خیر.
مقایسه محصولات
بهترین راه برای اطمینان از به دست آوردن بهترین ارزش پول، بررسی قیمت نیست، بلکه مقایسه محصولات یا خدمات مشابه قبل از تصمیمگیری مالی است. بدانید که پسانداز کردن یک عادت خوب است اما نه به حدی که در بلندمدت منجر به ضرر شود، بنابراین به سود بلندمدت فکر کنید.
عادات خرید آمریکاییها
آمریکاییها اذعان دارند که بیش از نیمی از خریدهایی که انجام میدهند موجب رضایت آنان است. نظرسنجی از ۲۰۰۰ بزرگسال آمریکایی نشان میدهد که بهطور متوسط تنها حدود ۵۵ درصد از خریدها موجب رضایت خریداران بوده است، در حالی که ۱۵ درصد گفتند که با کمتر از یک خرید از هر پنج خرید راضی هستند.
با این حال، تقریبا دو سوم پاسخدهندگان (۶۴درصد) از هر خریدی که انجام میدهند، انتظارات بالایی دارند. هنگامی که از آنان پرسیده شد که با کدام خریدها بیشترین سود را کسب میکنید، بسیاری از موارد مربوط به حوزه حمل و نقل مانند خودرو یا موتور سیکلت را مشخص کردند.
نتایج نظرسنجی
این نظرسنجی که توسط موسسه OnePoll به نمایندگی از اپلیکیشن مالی Chime برای روز جهانی آگاهی از امور مالی ملی انجام شد همچنین از آمریکاییها پرسید که چگونه پول خرج میکنند یعنی از روی هوس یا بودجه یا از سر ناچاری است.
خریدهای با احساس خوب شامل غذا و نوشیدنی (۵۱درصد)، لباس و لوازم جانبی (۳۹درصد)، تهیه هدیه برای دیگران (۲۳درصد)، زیبایی و مراقبت از خود (۲۰درصد) همچنین تجربیاتی مانند تعطیلات یا تهیه بلیت کنسرت ( ۲۰ درصد) بود. پاسخدهندگان بهطور متوسط چهار بار در ماه این مخارج را ثبت میکنند و دو سوم (۶۶درصد) موافق هستند که خردهفروشی میتواند روحیه آنان را کاملا تغییر دهد.
شادی و لذت خرید
با بررسی خردهدرمانی، آمریکاییها احساس شادی (۶۳درصد)، رضایت (۴۸درصد) و حتی لذت (۴۸درصد) یا سرگرمی (۱۵درصد) را گزارش کردند اما این میزان بالا ممکن است کوتاهمدت باشد زیرا بهطور متوسط تنها چهار ساعت تاثیر آن بر افراد طول میکشد.
متأسفانه، پاسخدهندگان همچنین مجبور به پرداخت برای مواردی مانند مالیات (۲۸درصد)، صورتحساب (۲۶درصد)، اضافه برداشت و عوارض دیرکرد (۲۲درصد)، اجاره و رهن (۲۱درصد) و حتی تعمیرات و نگهداری خودرو (۱۹ درصد) هستند.
اینها منجر به این میشود که پاسخدهندگان بهطور متوسط هر ماه چهار بار دیگر برای چیزهایی که کمتر مورد علاقه آنان نیست پول خرج کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که آمریکاییها اغلب از روی ناچاری (۴۴درصد) پول خرج میکنند.
تفکر در سرمایهگذاری
ژانل سالناو، مدیر ارشد تجربه Chime، در بیانیهای توضیح میدهد: «در حال حاضر یافتن اندکی شادی یا رضایت در هزینهها برای مردم اهمیت زیادی دارد.
۵۰ درصد افراد میگویند: خرید، مدتی که آنان میخواهند، هیجانانگیز است یا زمانی که برای شخص دیگری هدیه یا سورپرایز تهیه میکنند (۴۱درصد)، این مورد به ما میگوید که مصرفکنندگان برای اطمینان از سرمایهگذاری در مکانها بسیار متفکر هستند همچنین در مورد چیزهایی که برای آنان مهم است.
آمریکاییها چه در فروشگاه خرید کنند و چه آنلاین، دودلی را تجربه میکنند. کسانی که تصمیمگیری در فروشگاه برایشان مشکل است، معمولا چهار بار تایید میکنند که کالا دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستند. از طرف دیگر، هنگام خرید آنلاین، پاسخدهندگان اندازه، قیمت و مواد را چهار بار بررسی میکنند.
پاسخدهندگان معمولا در مورد بودجه خود حدود سه ماه قبل برنامهریزی میکنند اما به ناچار هر ماه حدود سه خرید برنامهریزی نشده انجام میدهند و از خریدهایی مانند مد سریع و لباس ارزان (۲۶درصد)، دکور و مبلمان گرانقیمت (۲۵درصد) همچنین غذاهای بستهبندی شده با خرید آنلاین یا سرویسهای پخش آنلاین (۲۵درصد) و اسباببازیها و وسایل کلکسیونی (۲۵درصد) چشمپوشی میشود چون فقط ارزش خرج کردن ندارند.
محققان معتقدند که وقتی برای به دست آوردن پول سخت کار میکنید، میخواهید در خرج کردن آن احساس خوبی داشته باشید.
منابع
imoney.my
washingtonpost.com
Studyfind.com
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا |