راهاندازی چندباره «طرح پارکبان شهرداری بجنورد»؛ طرحی برای مدیریت پارک خودرها و یا کسب درآمد؟
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، خیابانهای اصلی و مرکزی شهر بجنورد را شاید یکی از باریکترین و خیابانها در میان مراکز استان نام برد. اغلب خیابانهایی یکطرفه با عرضی کم و مملو از خودروهای پارک شده!
شاید کمتر کسی که زمان و آرامش اعصاب برایش اهمیت داشته باشد ترجیح میدهد خودروی خود را به یکی از این خیابانها ببرد و به دنبال جای پارک بگردد.
دلیل این حجم از بینظمی که شاید اولین انگشت اتهام را به سمت مدیریت نظم شهری و رانندگی روانه رود را باید در نبود برنامه خاص و بلندمدت در این حوزه دانست.
اما این روزها شهرداری بجنورد با مستقر کردن تعدادی از کارکنان پیمانکاری بالباسهای خاص در خیابانها بهزعم خود در حال ساماندهی به این ترافیک و کمبود ترافیک است.
طرح پارکبان که تاکنون به گفته سرپرست شهرداری بجنورد ۲ بار اجرایی شده و بنا به دلایلی شکستخورده را حالا علی کشمیری در حال دمیدن نفس در آن است تا بتواند با اجرایش مشکلات کمبود پارکینگ را حل کند. اما!
آیا اجرای مجدد آن کارشناسی است؟
سید محمدعلی کشمیری، سرپرست شهرداری بجنورد در گفتوگو با یکی از رسانهها در این خصوص گفته؛ ازآنجاییکه پارک حاشیه خیابانها در بجنورد عمدتاً بهصورت انحصاری مورداستفاده قرار میگیرد و عموم مردم فرصت بهرهمندی از آنها را ندارند، لذا اجرای طرح پارکبان باهدف خروج انحصاری معابر و عمومیسازی پارک حاشیه خیابان در دستور کار قرارگرفته است.
کشمیری اجرای طرح پارکبان را گامی در تحقق عدالت اجتماعی و بهبود ترافیک شهر عنوان و اعلام کرده؛ بهمنظور بهرهمندی همه افراد از معابر و رعایت حقوق شهروندی، طرح پارکبان با اخذ مصوبه و آییننامه اجرایی از شورای ترافیک استان، نرخگذاری و تعیین فرآیند اجرایی در سطح شهر آغاز شد.
این جمله به این معنی است که به دلیل اینکه بسیاری از مردم فرصت استفاده از فضای پارک حاشیه خیابان را به دلیل انحصاری بودن آن را ندارند طرح اجراشده است!
سؤالی که اینجا ذهن را درگیر میکند این است که مگر این طرح قرار است چه اقدامی جز فروش حاشیه خیابان انجام دهد! در کجای این طرح برنامهای برای خارج کردن حاشیه خیابانها از انحصار برخی افراد دیدهشده است و آیا اشخاصی که اکنون بهاصطلاح انحصاری خودرو را در حاشیه خیابان پارک میکنند قادر به خرید محل پارک نیستند.
سرپرست شهرداری هزینه پارک خودرو در خیابانهای «الف» را در هر ساعت ۴ هزار تومان اعلام کرده است. یعنی کسی که دائماً خودروی خود را در ساعت پیک ترافیک در این خیابان پارک کند باید روزانه حدود ۱۶ الی ۲۰ هزار تومان هزینه پارک دهد!
آیا این قیمت آنقدری هست که برای شخصی که بهصورت طولانیمدت در این خیابانها پارک میکند، همچنان به این روند ادامه ندهد، که اگر اینگونه نباشد بازهم همان آش میشود آن کاسه!
کشمیری در ادامه نیز بیان داشته؛ انتظار داریم با اجرای این طرح، حاشیه خیابانها از انحصار خارج شود و شهروندانی که قصد مراجعه به مراکز مختلف ازجمله درمانی، خرید، اداری و… دارند کمتر با مشکل نبود جای پارک مواجه شوند!
باید یادآور شد «انتظار داشتن» با بررسی دقیق و کارشناسی، زمین تا آسمان فرق دارد! طرحی که ۲ بار اجراشده و در ۲ بار هم به دلایلی شکستخورده، حتماً اکنون باید مشخصشده باشد که این اقدام چه میزان در کاهش ترافیک خودروهای پارک شده و میزان مدیریت پارکینگهای حاشیه خیابانها تأثیر داشته و انجام آزمون خطا برای سومین بارکاری بس عبس است!
سرپرست شهرداری در ادامه یادآور شده؛ در اجرای طرح پارکبان، اولویت ما درآمدزایی نیست، بلکه ایجاد فرصتی برای عموم است تا بتوانند در هر ساعت شبانهروز، فضایی در دسترس برای پارک خودرو داشته باشند. لذا نیم ساعت اول توقف در همه معابر، رایگان خواهد بود و هزینهای از راننده دریافت نمیشود.
همه شهروندان به خاطر دارند در دور قبل اجرا این طرح نیز موضوعاتی از قبیل جریمه شدن خودروها توسط راهنمایی و رانندگی بیانشده بود که جدا از این موضوع که آیا پارکبانها صلاحیت جریمه کردن خودروها رادارند یا خیر، اما در انتها همه متوجه شدند هیچ جریمهای در کار نبود است!
اما شاید یکی از دلایل شکست ۲ باره این طرح نبود نقشه راه مدونی برای کسب درآمد از این طرح است، با توجه به اینکه بخشی از درآمد شهرداری از عوارضها کسبشده است بهکارگیری ۲۰ نفر بار مالی فراوانی را برای پیمانکار و شهرداری دارد و اگر طرحی نتواند هزینههای جاری خود را تأمین کند قطعاً محکومبه شکست مجدد است.
در پایان…
هر اقدامی که بر اساس کار کارشناسی انجام شود هرچند برای شهروند هزینه کوچکی داشته باشید اما به دلیل اینکه درروند مدیریت شهری تأثیر مثبتی میگذارد نیاز به حمایت دارد اما سؤالی که اینجا برای همه مردم به وجود میآید این است که اگر این طرح خوب است چرا با آمد هر شهردار و سرپرست متوقف میشود و اگر بد است چرا با آمدن یک شهردار و سرپرستی دیگر اجرا میشود!
در انتها نیز باید یادآور شد اولاً چه تضمین و چه برنامهریزی برای شکست نخوردن ۳ باره این طرح وجود دارد و نیز طبق تجربه این قبیل اقدامات تأثیری برای مدیریت پارکینگهای حاشیه خیابان ندارد و شهرداری باید به فکر راهاندازی پارکینگهای متعدد شهری و هماهنگی برای اجرای دقیق قانون و کاهش تخلفات خودروی و پارکهای عجیبوغریب خودروها باشد.
پایان پیام/آ/س
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است