Get News Fast

واردات لوکوموتیو موجب تعطیلی خط تولید واگن‌پارس می‌شود

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس مپنا اراک گفت: با واردات لوکوموتیو عملا سرمایه‌های هزینه شده در خط تولید شرکت بر باد می‌رود؛ در این صورت باید خط تولید لوکوموتیو را غیرقابل استفاده بدانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مرتضی ملانژاد امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اوایل سال گذشته مجوز واردات لوکوموتیو دسته دوم توسط دولت صادر شد، علیرغم اینکه با هیچکدام از سیاست‌های دولت همخوانی نداشت؛ این اتفاق در زمان وزیر وقت صمت روی داد که عملا باعث تعطیلی خط تولید لوکوموتیو واگن‌پارس شد.

وی با بیان اینکه تعطیلی خط تولید لوکوموتیو باعث سرخوردگی و بیکاری متخصصین ساخت لوکوموتیو شد، افزود: مسوولین شرکت اعتراض و پیگیری‌های خود را از سازمان بازرسی،‌ وزارت صمت، استانداری و… انجام دادند اما متأسفانه مثمر ثمر واقع نشد.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس مپنا اراک ادامه داد: بعد از صدور این مجوز شرکت‌های دیگری که متوجه شدند می‌توانند لوکوموتیو دسته دوم وارد کنند، قراردادهایی را که منعقد کرده بودند به حالت تعلیق درآوردند.

ملانژاد با بیان اینکه خط تولید لوکوموتیو در شرکت با سرمایه‌گذاری فراوانی راه‌اندازی شده بود اضافه کرد: راه‌اندازی این خط بارقه امیدی بین کارکنان و مهندسین شرکت‌ مبنی بر اخد سفارش‌های جدید ایجاد کرده بود، به یکباره اتفاقی که نباید، افتاد و خط تعطیل شد.

وی افزود: از مسوولین دولت سوالات و گلایه‌هایی داریم چرا زمانی که محصول در داخل و توسط شرکت‌های معتبر ساخته می‌شود به سمت استفاده از تولیدات خارج حرکت می‌کنند؟! برای راه‌اندازی یک سوله ساخت واگن یا لوکوموتیو جدای از پرورش نیروی انسانی متخصص، باید صدها میلیارد هزینه کرد اما این امکان در حال حاضر در شرکت وجود دارد ولی متأسفانه از این ظرفیت به درستی بهره‌برداری نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس مپنا اراک خاطرنشان کرد: اخیرا مجدد مجوزی نیز توسط شورای عالی اقتصادی کشور مجوزی در خصوص خرید ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو صادر شده که مقرر شده بود ۲۰۰ دستگاه از داخل و ۳۰۰ دستگاه نیز از خارج تهیه شود اما نه تنها هیچ مذاکره‌ای با شرکت‌های داخلی نشده بلکه طبق شنیده‌ها برخی شرکت‌ها که عمدتا دولتی نیز هستند با سفر به چین قرارداد خرید ۸۰ دستگاه لوکوموتیو را به امضا رسانده‌اند!

تولید ۱۴۰ دستگاه لوکوموتیو

ملانژاد ادامه داد: با واردات لوکوموتیو عملا سرمایه‌های هزینه شده در خط تولید شرکت بر باد می‌رود؛ در این صورت باید خط تولید لوکوموتیو را غیرقابل استفاده بدانیم.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند واگن‌پارس نمی‌تواند لوکوموتیو تولید کند، یادآور شد: پیش از این ۱۴۰ دستگاه لوکوموتیو از طریق واگن‌پارس به بخش‌های مختلف وارد شده و این یعنی اینکه هم ابزار،‌ امکانات و هم دانش ساخت آن را داریم.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک با گلایه‌ از مسوولان گفت: برخی در ظاهر حرف از حمایت و پشتیبانی و خرید می‌زنند اما در عمل این‌گونه نیست و تصمیمات دیگری گرفته می‌شود.

ملانژاد خاطرنشان کرد:  تابستان سال گذشته آخرین لوکوموتیو تولیدی واگن پارس به مشتری تحویل داده شد و با تصمیمات گرفته شده تا به امروز هیچ سفارش دیگری ثبت نشده است و این جای تأمل دارد.

وی افزود: رکورد ساخت ۱۰۰۰ دستگاه واگن در سال گذشته با همت متخصصین و کارگران شکسته شد اما دوباره شاهد رکود و نبود سفارش‌های بزرگ در این شرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک با اشاره به صادرات محصولات این شرکت نیز یادآور شد: مذاکراتی با با عراق، کوبا، ترکیه، سوریه انجام شده است، با لهستان نیز قرارداد همکاری مشترک تولید انواع واگن امضا شده و به زودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود؛ البته در مناقصه ترکیه  شرکت کرده‌ایم و منتظر اعلام نتایج هستیم.

پایان پیام/


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا