Get News Fast

 

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

لازم است هر چند وقت یک بار پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی را ورق زد و ورق های اضافه شده برای پیگیری و به ثمر نشستن آن یعنی آغاز همزمان عملیات اجرایی 13 قطعه را از نظر گذارند تا بالاخره لحظه آغاز فرا رسد.

خبرگزاری فارس خراسان جنوبی؛ با این که استاندار و دیگر مسوولان مرتبط در هر محفل و مجلسی از به سرانجام رسیدن ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی و این که تا کجای کار پیش رفته و گره اعتباری آن نیز با دستور مقام معظم رهبری از محل تهاتر نفت باز شده ست سخن می گویند.

اما مردم تا زمانی که کلنگ عملیات اجرایی ۱۳ قطعه آن که عالی ترین مقام دولت و دیگر متولیان امر از آن سخن به میان می آورند به زمین نخورد اطمینان به آن چه مسوولان می گویند نمی کنند.

 از همه مهم ترین این که تا زمانی که سوت قطار در خراسان جنوبی به صدا در نیاید و مردم سوار قطار نشوند بازهم بهره مندی از زیرساخت ریلی برای آن ها رویایی بیش نیست.

به همین واسطه خبرنگاران به عنوان انتقال دهنده خواسته های مردمی به مسوولان به ویژه استاندار خراسان جنوبی همیشه پیگیر این موضوع و این که بالاخره چه زمانی مردم شاهد شروع عملیات اجرایی این کلان طرح عظیم زیرساختی خراسان جنوبی خواهند بود می پرسند.

حتی این موضوع به گفته استاندار خراسان جنوبی آن قدر برای همه مردم استان مهم است که شاید در سفرها و دیدارهای مردمی که با آن ها دارد و خودشان غرق در نیاز هستند آن چه از عالی ترین مقام استان جویا می شوند همین که راه آهن به کجا رسید؟ است.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

پرونده باز ریلی خراسان جنوبی

خلاصه این پرونده باز ریلی ۲۲ ساله خراسان جنوبی تاکنون ایستگاه های بسیاری را پیموده تا به سرانجامی برسد اما طی این سال ها  بارها از ریل به دلایل مختلف و از جمله مهم ترین دلیل یعنی اعتبار خارج شده است. 

براساس آخرین سلسله گزارش هایی که خبرگزاری فارس در زمینه این ابر پروژه زیرساختی خراسان جنوبی در قالب پرونده ویژه به آن پرداخت قرار بود سوت اجرای همزمان ۱۳ قطعه ای این پروژه عظیم و حیاتی استان مرداد ماه به صدا در آید و موج شادی را واگن واگن دولت سیزدهم به مردم خراسان جنوبی تقدیم کند. 

اما به دلیل این که ابتدا باید اعتبار پروژه تامین و سپس وارد فاز اجرا شود این اتفاق نیفتاد و جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امروز در دیداری که با نماینده ولی فقیه در استان داشت اعلام کرد: طرح راه آهن خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه و با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در مرحله مناقصه برای زیرسازی است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد یعنی این پروژه جزو طرح های افتتاحی هفته دولت پیش رو نیست اما همه امیدوارند به تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری که گره اعتباری این ابر پروژه را باز کردند بالاخره در این دولت انقلابی شاهد شروع عملیات اجرایی همزمان این ۱۳ قطعه در خراسان جنوبی خواهیم بود.

حالا برای این که سوار قطار پیگیری های ۱۸ ساله این پروژه رویایی خراسان جنوبی ها شویم باید به جست و جو در منابع خبری و اخبار منتشر شده در رسانه ها بپردازیم.

ابتدا هم پا به ایستگاه نقطه آغازین پیشنهاد طرح اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور می گذاریم و یک واگن خبر را در این زمینه از نظر می گذارنیم.

۱۸ سال در ایستگاه پیگیری

آن‌طور که مسوولان و متولیان سابق استان می‌گویند: برای اولین بار نهم آذر سال ۸۰ مجمع نمایندگان استان خراسان (قبل از تقسیم) و سیستان وبلوچستان احداث این راه آهن را از رئیس جمهور وقت تقاضا کردند که این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد.

مهرماه سال ۸۵ مدیرکل وقت راه و ترابری خراسان‌جنوبی گفته است: مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه‌آهن سراسری از سوی کارشناسان وزارت پایان یافت. به گفته وی بر اساس مطالعات و بررسی‌های کارشناسان، مسیر راه‌آهن از فیض‌آباد – گناباد – قاین – بیرجند – نهبندان – زاهدان است.

حجت الاسلام «موسی قربانی» نماینده وقت مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی هم ۴ آبان ۸۵ در گفت وگو با رسانه‌های خراسان جنوبی گفته بود: با اتمام مطالعات مقدماتی راه‌آهن «چابهار – مشهد» در شرق کشور، عبور این خط از مسیر بیرجند – قاین – گناباد و کالشور به تصویب رسید.

با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع در ردیف تقاضاهای مردم از مسوولان کشور قرار گرفت و سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان‌ و بلوچستان طی نامه‌ای از رئیس جمهور وقت درخواست اقدام در این زمینه را کردند.

در اولین سفر رئیس جمهور دولت نهم و هیئت همراه، دغدغه تامین منابع اعتباری این ابر پروژه اقتصادی و زیربنایی مطرح شد چرا که با اعتباری که به این پروژه در آن سال‌ها اختصاص یافته بود، فقط می‌شد یک جاده روستایی را آسفالت کرد.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

ایستگاه شروع در سال ۹۸

بعد از کش و قوس‌های بسیار، بالاخره عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه که به آرزوی دیرینه خراسان جنوبی مبدل شده بود به سمت یونسی در محدوده خراسان جنوبی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر اواسط سال ۹۸ آغاز شد.

سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند – یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت‌الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

تاکید رئیس جمهور بر تشکیل کنسرسیوم بانکی

پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزرات راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزء مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.

نشست آذر ماه سال ۱۴۰۰ وزیر فقید راه و شهرسازی نیز به منظور تعیین تکلیف سهم عاملیت بانکی در پروژه ریلی خراسان جنوبی اولین اقدامی بود که به منظور تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برگزار شد.

پیگیری‌ها و دیدارها در پایتخت برای دریافت تسهیلات 

دیدارهایی که استاندار خراسان جنوبی طی سال‌های گذشته با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک‌های مختلف در تهران داشت منجر به مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان شد.

در این دیدارها مقرر شد، صندوق توسعه ملی، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیم مهم گامی بلند در پیشبرد پروژه راه آهن بیرجند است.

از دیگر مصوبات این است که با نظر مساعد رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، موضوع تامین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه‌گذار به صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه‌گذار) در هیئت امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.

دیداری که استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک رفاه کارگران داشت نیز منجر به افزایش ۲ برابری سهم این بانک در اعتبارات پروژه راه آهن بیرجند – یونسی شد. بنابراین بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت این بانک از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند.

۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز بانک تجارت با افزایش ۲ برابری سهم خود در تامین اعتبارات پروژه راه آهن خراسان جنوبی موافقت کرد و این استان یک گام دیگر به تشکیل کنسرسیوم بانکی نزدیک‌تر شد.

همچنین، هفتم بهمن ۱۴۰۰ هم بانک خاورمیانه با پذیرش عاملیت ۳۰۰ میلیارد تومان در تامین منابع مالی راه آهن از طریق کنسرسیوم موافقت کرد.

اعلام موافقت بانک ایران زمین ، ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ با پذیرش عاملیت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک تجارت در ۲۶ اسفند با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک ملت در ۱۸ خرداد سال گذشته با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و اعلام موافقت بانک ملی در ۱۱ تیر سال گذشته با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر نتایج پیگیری‌ مسئولان برای تامین منابع مالی این پروژه کلان بود.

واقعیت این است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

قرارگاه خاتم در حال احداث پروژه راه آهن

«وحید داعی» مدیرکل پیشین راه و شهرسازی خراسان جنوبی  ۲۷ بهمن سال گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا این ابر پروژه زیرساختی و حیاتی خراسان جنوبی در اولین ایستگاه احداث با سرعت بسیار کم حرکت می‌کند؟ اظهارداشت: ابر راه‌آهن چابهار _ زاهدان _ بیرجند _ قاین  _ یونسی یک کریدور اصلی است که از  چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است و به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

وی به دو قطعه زاهدان – نهبندان- بیرجند، و بیرجند- قاین- یونسی اشاره و خاطرنشان کرد: از بیرجند تا یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۵۸ کیلومتر از آن در خراسان رضوی کار می‌شود و ۳۲ کیلومتر هم از استان ما کار می‌شود که پیمانکار داریم و شامل قطعه ۱۶ است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در ۹۰ کیلومتر از خط ریلی خراسان جنوبی پروژه از محل منابع اعتباری عمرانی فعال است، تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع دولت برای این کریدور کفایت نمی‌کند با پیگیری‌های زیادی که انجام گرفت، توانستیم مجوز اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی را به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بگیریم که سهم دولت ۱۰ درصد، سهم صندوق ۷۰ درصد و سهم کنسرسیوم ریلی هم ۲۰ درصد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، با بیان اینکه ۶ شرکت راهسازی با تشکیل کنسرسیوم ریلی و ثبت آن پای کار این کلان پروژه عمرانی و زیربنایی هستند، افزود: توانستیم موافقت اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی را برای تسهیلات ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بگیریم و با توجه به مبلغ بالای تسهیلات مجبور شدیم ۶ بانک را با لیدری بانک رفاه و تشکیل کنسرسیوم بانکی پای کار بیاوریم.

به گفته وی با تک‌تک این بانک‌ها در تهران مذاکره و صورت جلسه شده است.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

توقف در آخرین ایستگاه 

وی ادامه داد: برای اعتبار صندوق هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گام آخر اتفاقی که افتاد این بود که صندوق توسعه ملی درخواست تضمین از بانک‌ها را داشت و بانک‌‌ها هم اعلام کردند به شرطی این تضمین را می‌دهند که دولت هم تضمین بدهد.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه که محل صدور تضامین است اکنون در این زمینه دچار اختلاف شده و ما به همراه استاندار پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم که این مشکل حقوقی برطرف شود.

داعی با اشاره به اینکه در توافق‌نامه اولیه مصوب شده که دولت تضامین را صادر کند، تصریح کرد: اینجا سازمان برنامه و بودجه زیربار نمی‌رود و  باید گفت منظور از دولت در این توافق همان سازمان برنامه و بودجه است.

وی با بیان اینکه مشکل اعتباری  راه‌آهن خراسان جنوبی به سمع رئیس جمهور رسیده، ولی هنوز اختلاف حقوقی به نتیجه نرسیده است، افزود: ما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم تا تضمین این تسهیلات را صادر کند.

پیشنهاد مکاتبه با مقام معظم رهبری و سران سه قوه

به گفته وی از طرف دیگر پیشنهاد شد تا مکاتبه‌ای با سران سه قوه انجام شود که مجوزی از آن طریق صادر شود. همچنین پیشنهاد دیگر مکاتبه با مقام معظم رهبری بود که همه این پیشنهادات در حال بررسی و پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور هم در سفر دوم به خراسان جنوبی اعلام کردند که اگر از  محل صندوق توسعه ملی به نتیجه نرسیدیم از محل تهاتر نفتی، اعتبار پروژه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

داعی تاکید کرد: ما هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم از طریق تهاتر نفتی پیگیر تامین اعتبار پروژه راه‌آهن خواهیم بود.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

آخرین خبرها از پروژه راه آهن

اما آن طور که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ۲۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد: موانع اعتباری این ابر پروژه زیرساختی رفع تأمین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی از طریق تهاتر نفتی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد و عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک با حضور میهمانان کشوری آغاز می‌شود.

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم ۱۱ خرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی گفت: خوشبختانه با تأمین منابع، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در خراسان جنوبی خواهیم بود که از نهبندان تا یونسی گناباد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعات ۹ تا ۲۱ مسیر خط ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد در خراسان جنوبی اجرا می‌شود، افزود: مطالعه قطعه ۹ در حال انجام است، اسناد مناقصه قطعات ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آماده شده، اسناد مناقصه قطعات ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده و آماده تحویل به پیمانکار است، قطعه ۱۵ در حال اجرای مناقصه است، قطعات ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در حال اجراست و قطعات ۲۰ و ۲۱ نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.

وی گفت: ۱۳ پیمانکار برای اجرای ۱۳ قطعه کارشان را همزمان شروع خواهند کرد تا سرعت اجرای طرح‌ها افزایش یابد و طبق وعده‌ای که داده‌ایم تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح بزرگ راه آهن در استان خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: طول کل مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی و مشهد ۹۱۰ کیلومتر خط ریلی در ۲۳ قطعه اجرا می‌شود که قطعات یک تا ۸ در حوزه استحفاظی استان سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در استان خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

تامین اعتبار از محل تهاتر نفت

عباس زاده با اشاره به اتفاق مهم تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ملی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ ما در سال‌های گذشته، موضوع تأمین اعتبار کل مسیر راه آهن در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود که خوشبختانه با همت دولت و نمایندگان مجلس و همچنین موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای این مسیر پیش‌بینی شد.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

پیگیری‌های تیرماه امسال

۱۴ تیر ماه امسال نیز  قبل از دیدار مجری پروژه راه آهن استان با استاندار خراسان جنوبی نشست هماهنگی طرح احداث راه آهن استان در استانداری برگزار شد و علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این نشست اعلام کرد: ۹ پیمانکار طرح راه آهن استان مشخص شدند و سه پیمانکار دیگر طی هفته آینده مشخص خواهند شد.

وی از به‌کارگیری پیمانکاران زبده برای اجرای قطعات راه آهن خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به تامین اعتبار طرح از محل تهاتر نفتی دغدغه‌ای در خصوص تامین منابع مالی نخواهیم داشت.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: با توجه به تامین اعتبار، امیدواریم این طرح مهم و ملی در زمان مقرر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

عباس زاده با اشاره به اینکه قطعات ۱۸ و ۱۹ در خراسان جنوبی به دلیل مسیر سنگلاخی، سنگین‌ترین قطعات از نظر اجراست، تصریح کرد: در زمینه اجرای این قطعات به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر همراهی لازم را با پیمانکاران خواهیم داشت.

وی گفت: شرکت‌های پیمانکاری نیازهای خود را در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات، آب، برق و مصالح به مجموعه اداره کل راه و شهرسازی ارسال کنند تا با همکاری دستگاه‌های متولی پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: از ظرفیت مرز ماهیرود هم برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات راهسازی می‌توانیم استفاده کنیم و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا پیمانکاران دغدغه‌ای در روند اجرای قطعات راه آهن نداشته باشند.

طرح ریلی خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم در دیدار مجری طرح راه آهن استان گفت: طول راه‌ آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۶ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد و اجرای طرح ریلی استان در ۱۳ قطعه تعریف شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر ۲ سال اخیر در سطح ملی برای اجرایی شدن طرح راه آهن استان اظهارداشت: پیگیری‌های مسوولان استان و حمایت دولت سبب شد که چراغ این طرح روشن بماند و از اولویت وزارت راه و شهرسازی خارج نشود.

وی بیان کرد: تاکنون ۹ پیمانکار برای احداث راه آهن بیرجند – قاین – یونسی مشخص شدند همچنین اجرای مسیر بیرجند و نهبندان در چهار قطعه تعریف شده است که هفته آینده سه پیمانکار آن مشخص می‌شوند و پیمانکار قطعه دیگر هم به زودی مشخص خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: در صورتی که مشکل احتمالی در زمینه اجرای این طرح مهم و ملی پیش نیاید، مرداد امسال شاهد آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح زیربنایی با حضور مسئولان کشوری خواهیم بود.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

خبرهای مرداد ماه ابرپروژه ریلی

میر محمد مودی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ۱۹ مرداد هم به رسانه ها اعلام کرد: برای تحقق وعده‌هایی که دولت سیزدهم در زمینه راه‌آهن به مردم خراسان جنوبی داده، اقدامات از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه دنبال می‌شود و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار می‌رود که سیر اداری آن در حال انجام است.

وی گفت: راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع می‌شود و به سمت بیرجند تا خراسان رضوی ادامه می‌یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان‌ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: قطعه‌ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می‌کند در سال‌های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسوولان استان و مساعدت دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

تاکید دولت بر تامین اعتبار سپس کلنگ زنی

وی افزود: احداث راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اولویت دولت این است که برای آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی و زیربنایی ابتدا منابع مالی لازم تامین شود.

مودی گفت: با هم افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرح‌ها، راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی است و با پیگیری‌های مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.

فرآیند اداری تهاتر نفت در حال انجام است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.

وی عنوان کرد: هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی دیداری با رئیس جمهور داشت که موضوع راه آهن استان و مسائل پیش‌رو طرح مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی بلافاصله در شرکت ملی نفت ایران با حضور مجریان طرح، مسائل فنی و تامین اعتبار لازم مورد بررسی قرار گرفت.

مودی گفت: باید این تصمیم و اقدام را به فال نیک بگیریم که پول نفت برای طرح‌های زیربنایی کلان کشور هزینه شود و در واقع منشاء سرمایه‌گذاری‌های بعدی به ویژه در حوزه حمل و نقل و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.  

وی با بیان اینکه حجم کار بسیار سنگین است افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۲۱ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد به غیر از ۲ قطعه که در دست اقدام است، پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شده‌اند.

برخی پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه هستند

وی اضافه کرد: یکسری از پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه‌های خود هستند و برای تامین آب، سوخت و آزادسازی زمین تاکنون جلسات زیادی با پیمانکاران در تهران و خراسان جنوبی برگزار کردیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین در قانون بودجه امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده‌ است.

چند ورق جدید از پرونده باز 22 ساله ابر پروژه ریلی خراسان جنوبی

 

آخرین خبرهای راه آهن

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی هم روز گذشته در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان  به وضعیت پروژه ریلی استان اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.

به گفته وی طرح راه آهن خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه و با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در مرحله مناقصه برای زیرسازی است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

قناعت همچنین از  پیگیری‌های جدی و مستمر در خصوص راه آهن خراسان جنوبی در سطح ملی سخن گفت که در نهایت کار تأمین مالی این پروژه از محل تهاتر نفتی انجام شد.

سخن پایانی…

همه امید خراسان جنوبی ها به دولتمردان سیزدهم است و امید که این امیدشان ناامید نشود و افتخار بهره مندی خراسان جنوبی از شبکه ریلی نصیب دولت سیزدهم شود. انشالله

 


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا