Get News Fast

 

اما و اگرهایی که با فرود هواپیمای رئیسی تمام شد

صبح جمعه دوازدهم آبان ماه با فرود در هواپیمای ریاست جمهوری در باند فرودگاه شهدای سقز این فرودگاه که عملیات اجرایی آن ۲۷ سال به طول انجامیده بود، رسما وارد فاز بهره برداری شد.

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، فرودگاهی که سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه، در اولین بخش از برنامه‌های دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان افتتاح کرد، در زمینی  ۱۸۰ هکتاری احداث شده که  بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان محسوب می‌شود پروژه‌ای که عملیات احداث آن ازسال‌های آخر دولت سازندگی در سال ۱۳۷۵ آغاز شده بود .

البته این فرودگاه در سال ۱۳۹۹ بعد از تزریق اعتبارات فراوان پس از آنکه به زور این اعتبارات پیشبرد امور آن به بیش از ۵۰ درصد رسیده بود، طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها با یک پرواز نمایشی و نه پروازی که هواپیمای حامل رئیس جمهور بر باند آن بنشیند،  به صورت ناقص  و نمایشی به بهره‌برداری رسید و به دلیل همین نواقص از جمله عدم احداث ساختمان‌های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه، ساختمان اداری و ساختمان سپاه فرودگاه، غیرقابل استفاده باقی ماند.

اما و اگرهایی که با فرود هواپیمای رئیسی تمام شد

شاید از همین رو باشد چهره‌ای چون حسام الدین آشنا در اولین ساعت روز جمعه و همزمان با اعلام رسمی آغاز به کار این فرودگاه با هواپیمای رییس جمهور و نه پروازی نمایشی با انتشار توییتی مدعی شد که دولت دوازدهم فاز یک این فرودگاه ۲۲۰ هکتار، باند پرواز ۲ هزار و ۹۳۰ متر، تاکسی وی ۴۵۰ متر، اپرون ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع، مسیر دسترسی به فرودگاه به طول ۴۵۰ متر، ساختمان ترمینال ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع،و ساختمان جانبی ۳۰ مترمربع را در تیر ۱۴۰۰ افتتاح کرد.

برای  رفع شبهه ای که بیشتر به نظر می‌رسد از سر ناآگاهی ایجاد شده لازم است به یادآوریم که مطالعات ساخت فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت با برکناری پیمانکار و مشاور پروژه، اجرای آن متوقف شد  اما سال ۱۳۹۷ بار دیگر روند اجرای این طرح با کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کردستان از سرگرفته شد.

در آن مقطع زمانی کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌ها، به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت که به واسطه اعتبارات تخصیص یافته پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال ۹۹ توانست به بیش از ۵۰ درصد برسد و این امر موجب شد تا طی مراسمی  با یک پرواز نمایشی و به صورت ناقص فرودگاه مذکور به بهره‌برداری برسد بهر ه برداری که امروز چهره ای مثل حسام الدین آشنا را توجیح می‌کند تا افتتاح این فرودگاه را دستاورد  دولت مببوع خود بخواند !

فرودگاه شهدای سقز پس از افتتاح در دولت دوازدهم

فرودگاه سقز که به نظرمی رسد در جریان افتتاح ‌های عجله ای متاثر از سال آخر دولت دوازدهم این فرصت را داشت که در این دولت به صورت ناقص و نمایشی و صرفا برای پر کردن لیست افتتاح‌های دولت دوازدهم افتتاح شود طی سه سال اخیر  هیچ وقت امکان این را پیدا نکرد تا به مردم خدمات رسانی کند چراکه فاقد ساختمان‌های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه، ساختمان اداری و ساختمان سپاه فرودگاه بود، بر این اساس عملا غیر قابل استفاده باقی ماند.

فرودگاه شهدای سقز پس از افتتاح در دولت دوازدهم

در جریان سفر اول رئیس دولت سیزدهم به کردستان که در قالب دور اول سفرهای استانی انجام شد  ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

امروز باند فرودگاه شهدای سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

اما و اگرهایی که با فرود هواپیمای رئیسی تمام شد

خوب است در جایی ثبت شود که همزمان با افتتاح رسمی این فرودگاه توسط سید ابراهیم رئیسی  در صبح دوازدهم آبان ۱۴۰۲، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه شهدای سقز با استفاده از هواپیمای «ای‌تی‌آر (ATR)» صورت گرفت.

انتهای پیام

 

منبع خبرگزاری ایسنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا