افتتاح مسیر ریلی روسیه – هند؛ گامی برای تکمیل کریدور شمال – جنوب
تکمیل کریدور شمال – جنوب با هدف کسب درآمد ترانزیتی از این مسیر استراتژیک در حال پیگیری است و جمله اقدامات دولت سیزدهم برای این کار میتوان به افتتاح مسیر ریلی روسیه – هند اشاره کرد. |
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار میرود میتواند در بهرهمندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهرهمندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.
به گفته مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویتهای اصلی ریاست جمهوری است و تکمیل کریدورهای شمال- جنوب کشور از مهمترین اولویتهای توسعه شبکه حمل ونقلی به شمار میرود.
افتتاح مسیر ریلی هند – روسیه در تیر ۱۴۰۱
دولت سیزدهم در راستای گام برداشتن به سمت تکمیل کریدور شمال – جنوب اقداماتی انجام داده است. ازجمله آن میتوان به افتتاح مسیر ریلی روسیه – هند از طریق ایران (کریدور شمال – جنوب شاخه دریای خزر) در تیرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد.
این مسیر همچنین با عبور بیش از ۳۰ قطار فلهبر از مبدا روسیه به مقصد هند در پاییز ۱۴۰۱ و عبور حدود ۶۰ هزار تن بار کود ترانزیتی تثبیت شد.
البته نبود خط ریلی در مسیر رشت – آستارا یکی از حلقههای مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب میشود که دولت سیزدهم در تلاش برای راهاندازی آن در قراردادهایی با روسیه است. در عین حال که برای فعالسازی همه ظرفیتهای کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
پیشبینی میشود با عملیاتیشدن این کریدور، ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که میتواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.
ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب، ۳۰ میلیون تن در سال است اما در حال حاضر ایران از دو میلیون تن این ظرفیت بهره میبرد. در این صورت ایران نیاز به خامفروشی نخواهد داشت و از سوی دیگر توان صادراتش افزایش مییابد. از این کریدور سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد.
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا |