ریشهیابی قیمتهای کاذب بازار مسکن/ پُشت «دیوار» چهخبر است؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، این روزها سکوها (پلتفرمها) مرتبط با انتشار آگهیهای فروش کالا، بسیار گستردهتر از گذشته شدهاند که علیرغم داشتن مزایا، معایب و تبعاتی مهم و قابلتوجه را نیز با خود بههمراه داشته و دارند. یکی از نکاتی که در خصوص این سکوها وجود دارد، عدم نظارت و رگولاتوری تخصصی برای کیفیسنجی آگهیهای منتشرشده در سکوهای مذکور است.
لازم به ذکر است، همین خلأ نظارتی که در خصوص سکوهای انتشار آگهی وجود دارد، در مواردی سبب شده است با دستور مقام قضایی، فعالیت سکوهای مذکور بهدلیل برخی تخلفات با محدودیتهایی مواجه شود و در بعضی موارد حتی بحث بسته شدن و تعطیلی آنها نیز مطرح شود.
انتقاد وزیر اقتصاد از قیمتسازیهای کاذب در برخی سکوها
گفتنی است اخیراً احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز با انتقاد از قیمتسازیهای کاذب در برخی از سکوهای انتشار آگهی و تأثیر غیرمستقیم آنها بر انتظارات تورمی گفت: سکوها باید در موضوع قیمتسازیهایی که در پلتفرمهای خودشان رخ میدهد تدبیری داشته باشند، در شرایطی که چنین اتفاقی رخ نمیدهد ما ناچار هستیم قیمتگذاری انجام دهیم و نظارت کنیم. نوسانات در قیمتها وجود دارد اما باید نوسانات واقعی را بهرسمیت شناخت، باید سکوها کمک کنند تا شاهد قیمتهای واقعی در این حوزه باشیم، این ملاحظهای است که از فعالان این حوزه چه در حوزه املاک (و چه در حوزههای بلیط هواپیما) انتظار میرود کمک کنند.
قیمتسازیهای مشکوک در سکوها، بلای جان بازار مسکن
همانطور که وزیر اقتصاد اشاره کرده است، بررسیها نشان میدهد برخی سکوهای انتشار آگهی فروش بهدلیل عدم وجود نظارت تخصصی و عدم محدودیت در انتشار هر گونه آگهی فروش، به جولانگاهی برای سفتهبازان و دلالان تبدیل شده است، بر همین اساس یکی از تکنیکهایی که سودجویان در این سکوها از آن استفاده میکنند قیمتسازیهای کاذبی است که قصدی جز خطدهی و سیگنالسازی و تطبیق قیمت واقعی بازار با قیمتهای ساختهشده برخی سودجویان ندارد.
یکی از حوزههایی که قیمتسازیهای کاذب در آن بسیار رایج است، حوزۀ مسکن است. بررسیها نشان میدهد در موارد متعددی آگهیهایی در برخی از این سکوها در خصوص قیمت یک ملک در یک منطقۀ مشخص شهر، انتشار مییابد که قرابتی با قیمت واقعی آن منطقه ندارد و بعضاً تا 100 درصد گرانتر از قیمت واقعی آن محدوده، قیمتگذاری شده است،
بهعنوان مثال همانطور که در آگهی زیر مشخص است، در سکوی دیوار، آگهی در خصوص ملکی در منطقۀ جیحون تهران منتشر شده است که بهنظر میرسد در نگاه اول حاوی اطلاعات گمراهکننده است، این در حالی است که قیمت هر متر آپارتمان در این منطقۀ تهران در شرایط فرارکودی اخیر به 70 میلیون تومان هم نمیرسد.
نکته جالب توجه اینکه حتی اگر این نمونه صرفاً اشتباه آگهیگذار بوده باشد و اطلاعات قیمتی بهغلط وارد شده باشد، پیگیریهای عادی کاربران برای حذف این آگهی نامتعارف به جایی نرسیده است و هماکنون نیز بعد از حدود 2 هفته همچنان آگهی مذکور بدون تغییر در پلتفرم مذکور بدون اصلاح اطلاعات، قابل مشاهده است.
تعیین محدودۀ قیمتی متعارف برای آگهیهای فروش خودرو
البته نمونههای مختلفی را در این حوزه با جستوجو میتوان پیدا کرد، اما در شرایطی شاهد چنین قیمتگذاریهای عجیب و انتشار آگهیهای نامتعارف در بازار مسکن در سکوی دیوار هستیم که این سکوی اینترنتی برای جلوگیری از قیمتسازیهای نامتعارف در خودرو، ترتیباتی را اتخاذ کرده است که بهوضوح به خریدار محدودۀ قیمت منصفانۀ خودرو را نشان میدهد.
گفتنی است، تمامی آگهیهایی که برای خرید خودرو در سکوی دیوار درج میشود، یک بازۀ منطقی برای قیمتگذاری خودرو توسط خود سکو در نظر گرفته میشود تا خریدار بداند خودرویی که میخرد آیا در بازۀ قیمتی مناسب و منصفانه قیمتگذاری شده است و یا فروشنده قصد دارد خودروی خود را با قیمتهای کذایی به فروش برساند.
عدموجود فیلتر برای جلوگیری از انتشار آگهیهای نامتعارف مسکن
یکی از نکاتی که کاربران استفاده از سکوی دیوار مطرح می کنند، عدم وجود فیلتر در خصوص درج آگهی در حوزه ی مسکن است. در واقع اینطور به نظر می رسد بر خلاف آگهی های خودرو که محدوده ی قیمتی برای آن تعیین می شود و به خریدار نشان داده می شود که قیمت خودروی آگهی شده در چه محدوده ای است، هیچ نظارت و ترتیباتی برای ثبت آگهی مسکن در این سکو وجود ندارد.
بر همین اساس در این سکو، شاهد قیمت گذاریهای نامتعارفی در حوزه ی املاک و مسکن صورت می گیرد که می تواند به طور غیر مستقیم بر بازار مسکن اثر گذار واقع شود.
به عنوان مثال سکو ی اینترنتی دیوار می تواند با استفاده از آمارهای رسمی کشور (آمار بانک مرکزی از تحولات قیمت مسکن در تهران) یک محدوده ی قیمتی برای املاک و اپارتمانهای هر منطقه ی شهر تعیین و اعلام کند تا شاهد چنین قیمت سازی های کاذبی نباشیم.
واکنش سکوی اینترنتی دیوار به ادعای قیمت سازی
سکوی اینترنتی دیوار در واکنش به عدم ورود به آگهی های درج شده در این سکو می گوید: از آنجا که دیوار در فرآیند معاملات کاربران خود در هیچ کدام از آگهی های منتشر شده ذی نفع نیست و تنها میزبان آگهی های منتشر شده است، از افزایش یا کاهش قیمت ها در هیچ کدام از دسته های ثبت آگهی منتفع نمی شود. با این حال دیوار با هدف بهبود کیفیت و خدمات ارائه شده به کاربران، در این سال ها به صورت خودجوش بارها تلاش کرده است با پیاده سازی ساز و کارهایی فنی و پیگیری ها و نامه نگاری های متعدد با نهادها و مسئولان ذی ربط با هدف دسترسی به زیرساختهای لازم برای این کار، شرایط لازم برای نظارت و کنترل قیمت در بخش ملک را فراهم کند. دو اقدامی که دیوار در این راستا انجام داده است عبارت اند از:
1- درخواست دسترسیِ داده های بازار مسکن از وزارت مسکن و شهرسازی (با پاسخ منفی از سوی وزارتخانه روبرو شد)
2- تعامل با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای گرفتن دسترسی به داده های معاملات مسکن (حاضر به همکاری نبودند و متوقف شد)
گفتنی است اما این اقدامات به دلیل همکاری نکردن دولت و نهادهای مرتبط برای دسترسی به داده های معاملات مسکن بی نتیجه ماند.
خروج سرمایه و عدم ریزش قیمت مسکن نتیجه ی ولنگاری فضای مجازی در حوزه اقتصاد
شاید این طور بتوان گفت یکی از دلایلی که بازار مسکن بر خلاف سایر بازارها در چند ماه گذشته ریزش قیمتی قابل توجهی را خصوصا در مناطق شاخص و پرتقاضا تجربه نکرد، همین قیمت سازی ها و جوسازی های روانی بود که در برخی از این سکوهای اینترنتی صورت می گرفت و فروشندگان حقیقی مسکن نیز با استناد به این نرخ گذاری ها از کاهش قیمت مسکن های خود امتناع می کردند.
همچنین دیگر نکته ای که در خصوص آگهی های حوزه ی مسکن در فضای مجازی وجود دارد، آگهی های خرید مسکن در خارج از کشور در فضای بدون نظارت اینترنت کشور است که مشخصا می تواند بستری برای خروج سرمایه و برخی اقدامات فراقانونی را فراهم کند که درگزارشهای آتی به آن پرداخته خواهد شد.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است