بازدیدهای بیثمر از یک پل استراتژیک در جاده سوادکوه/ چرا پل کابلی پلسفید پیشرفت فیزیکی ندارد؟
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، محورهای مواصلاتی پر تردد همواره نیازمند تامین زیرساختهای لازماند تا مسیری امن برای حمل و نقل جادهای فراهم باشد اما گاهی طرحهای مصوب شده به جهت فراهم ساختن شرایط ایمنی مسیر بر زمین میماند و محورها را دچار چالش تردد میکند، چالشهایی همچون بار ترافیکی سنگین که عملا روند رفت و آمد را دچار اخلال میکند.
همانند چالشی که سالهاست بر محور مواصلاتی سوادکوه چنبره زده و خیال رخت بستن از جاده پر تردد و استراتژیک ورودی مازندران را ندارد، ورودی که در تمام طول سال محکوم به تحمل بار ترافیکی به ویژه در روزهای تعطیل و آخر هفتههاست و این شرایط اجباری را به دوش میکشد و کمرش در زیر بار این بار سنگین مداوم، شکسته شده اما گویا صدای این شکستگی آنطور که باید به گوش نرسیده تا برای حفظ جان مسیر روند اجرایی کردن تدابیر سرعت بخشیده شود.
از جمله طرحهایی که به منظور کاهش بار ترافیکی جاده سوادکوه در نظر گرفته شده طرح ملی احداث پل کابلی در شهر پلسفید بوده که از آغاز عملیات اجرایی آن حدود 5 سال گذشته و بازدیدهای زیادی تا سطح کلان کشوری را به خود دیده اما نبود پیشرفت فیزیکی، سرنوشت این پل را به مطالبه جدی مردم سوادکوه برای رهایی از ترافیک سنگین و سختی تردد بومیان، تبدیل کرده است.
ابهام در میزان و تامین اعتبارات لازم به جهت احداث پل کابلی شهر پلسفید، نگرانیها را نسبت به چگونگی تعیین تکلیف این طرح ملی، افزایش داده است.
این نگرانیها زمانی به اوج خود رسید که گفته شده در سطح وزارت خانه بحث این پل کابلی چندان جدی گرفته نشده و بر سر اعتبارات آن اما و اگرهایی مطرح است، پلی که قرار بود ترافیک سنگین ورودی مازندران را روان سازد، موضوع چندین ساله بیسرانجام سوادکوه شد، پلی که به عنوان طرح ملی مطرح اما نگاه ملی به آن ضعیف عنوان شده است.
طرح ملی مورد توجه مسئولان ملی نیست
تقی اکبرنژاد دهمیانی شهردار شهر پلسفید درمورد پیگیریهای صورت گرفته برای پل کابلی، خاطر نشان کرد:با هماهنگیهایی که انجام شد توانستیم به وزارت خانه برویم و باوجود موضوعات زیادی که داریم اما وضعیت پل کابلی را پیگیری و مطالبهگری کردیم.
وی افزود: نکته قابل توجه در این مطالبهگری این بوده که وزیر اطلاعی از این طرح نداشته و معاون وزیر که حتی بازدیدی از محل احداث پل داشت گفته بود در سال 1402 اعتباری در این مورد تخصیص پیدا نکرده است.
اکبرنژاد، تصریح کرد: طرح به این مهمی در سطح ملی توسط مسئولان ملی مورد توجه نیست.موضوع پل کابلی پلسفید یک طرح ملی، استانی و شهرستانی است که انتظار توجه برای از بین بردن این خلاء و حل معضل بزرگ را داریم. وقتی یک معضل بزرگ حل شود یک گام رو به جلو خواهد بود.
بحث اعتباری مهمترین عامل تاخیر روند احداث پل است
سیدمرتضی حسینی مدیر حوزه ساخت و توسعه راههای مازندران در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای اجرای پل پلسفید در تلاش برای تامین منابع اعتباری هستیم، گفت: تلاش میکنیم منابع اعتباری را تامین کنیم تا بتوانیم خرید مصالح داشته باشیم، بیشتر منابع هم برای این هدف خواهد بود.
وی افزود: در این مورد موافقتهایی صورت گرفته اما منجر به نتیجه نهایی نشده تا بتوانیم مصالح بخریم و پل را داشته باشیم.
حسینی تصریح کرد: آخرین وضعیت پل را رصد میکنیم اما تحقق آن کمک همه را میطلبد، پیمانکار آمادگی کافی دارد ولی مسائل باید حل شود، بیشترین بحث همین بحث اعتباری است که به دنبال تامین آن هستیم تا موارد هدفگذاری شده تحقق یابد.
مدیر حوزه ساخت و توسعه راههای مازندران، عنوان کرد:طرح ملی پل پلسفید در قانون بودجه هست ولی اینکه چه میزان و چقدر تزریق خواهد شد ، مهم است.
حسینی در مورد وضعیت طرح پل کابلی پلسفید، یادآور شد: فرصت سال مالی 1402 تا پایان شهریور 1403 است بنا نیز بر این بوده که در بحث مالی، فضای پایانی طرح پل پلسفید سال 1403 شود.
مدیر حوزه ساخت و توسعه راههای مازندران درمورد میزان اعتبارات لازم جهت تحقق طرح پل کابلی پلسفید، اظهار داشت: نیاز مالی برای این طرح حداقل حدود 1200 میلیارد تومان است، پیمانکار آوردیم و مستقر شده و بر طبق هر مبلغی که پول داده شود و ما بتوانیم مصالح بخریم، کار انجام میدهد.
500 میلیارد تومان برای پل تامین شد
کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از محل احداث پل کابلی پلسفید، خاطر نشان کرد: اخیراً جلسهای با وزیر داشتیم و نتیجه آن شد که راه احداث این پل از محل تامین مالی ماده 56 قانون برنامه بودجه باشد.
وی عنوان کرد: محل ماده 56 بدین معناست که اگر دولت درمورد طرحی به این نتیجه برسد که مهم است به بانکی دستور میدهد تا تامین مالی را انجام دهد.
علیپور، اظهار داشت: درمورد پل پلسفید نیز 500 میلیارد تومان از دو بانک صادرات و ملی تامین کردیم که البته با این مبلغ کار احداث پل تمام نمیشود.
نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس باتوجه به برخی مسائل مطرح شده درمورد بیتوجهی وزارت خانه نسبت به سرنوشت این پل، تصریح کرد: وقتی پیمانکار برای این طرح برنده شده یعنی اعتبارات هست و خود وزارت خانه اعتبار تامین کرده پس چطور وزیر میتواند بگوید که از این طرح اطلاعی ندارد؟
علیپور، افزود: روند ماده 56 در سازمان برنامه بودجه طول میکشد از طرفی پیمانکار هم باید پول پیش را دریافت کند.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه دولت و مجلس این است که تا پایان 1403، طرح تحقق یابد، اظهار داشت: با این وجود این امکان هم باید در نظر گرفت که ممکن است در این تاریخ به پایان نرسد و به 1404 برسد اما اصل برنامهریزی تا پایان 1403 است که حداقل کار احداث عرشه پل تمام شود.
وی یادآور شد : برای کریدور جاده سوادکوه که از ابتدای ورسک تا پل انتهای الغدیر قائمشهر را شامل میشود 265 میلیارد تومان با پیمانکار قرارداد بستیم و باید توجه داشت که مبلغ اعتبار 500 میلیون تومان برای پل پلسفید کاملا جدا از این موضوع هست.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است