ماجرای حذف سرعتکاه در گیلان: فقدان سواد فنی یا ناتوانی در اجرای دستورات!
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایجاد سرعتگیرهای غیراستاندارد در محورهای ارتباطی و جادههای استان گیلان به خصوص در محورهای مواصلاتی رشت ـ چابکسر و رشت ـ رودبار موجب اعتراض بسیاری از رانندگان در این محورها شده است.
این امر منجر شد تا اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه شورای برنامه ریزی گیلان در تاریخ ۳۱ تیرماه با انتقاد از تعدد سرعتگیرهای غیراستاندارد در این استان، به معاون عمرانی خود دستور دهد تا سرعتگیر جادههای گیلان تا تاریخ ۳۱ مرداد ماه، به میزان ۳۰ درصد کاهش یابد و در غیر این صورت بودجه دستگاههای مرتبط قطع خواهد شد.(اینجا بخوانید)
تا ۳۱ مرداد قرار به کار کارشناسی بود نه حذف!
حال بعد از گذشت چندین روز از ۳۱ مرداد ماه مردادماه، مسعود کاظمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در گفتگویی که از صداوسیمای مرکز گیلان پخش شد میگوید مقرر شده بود تا این تاریخ تعداد سرعتگیرهای غیرکارشناسی در استان گیلان شناسایی شود و در همین خصوص جلسات متعددی با فرمانداران برگزار و اقدامات خوبی انجام شده و به زودی تعدادی سرعت گیر اصلاح، بازسازی، استانداردسازی و یا تخریب میشوند.
کاظمی میگوید شناسایی، بهسازی، حذف و یا استاندارد سازی این ۲ هزار و ۵۰۰ سرعتکاهها در یک بازه زمانی نیاز به کار فنی و کارشناسی دقیق دارد.
معاون عمرانی استاندار گیلان در حالی این مطالب را مطرح کرده که نماینده عالی دولت در گیلان در جلسه شورای ترافیک در تاریخ ۱۴ مردادماه خواستار اقدام عملی درخصوص کاهش سرعتگیرها و گزارش آن در تاریخ اول شهریور ماه شده بود که این جملات وی کاملاً متناقض با دستورات استاندار گیلان است و تلویحاً اشاره کرده که دستور استاندار مبنی بر جمعآوری ۳۰ درصدی سرعتکاهها دستوری فنی و کارشناسی نبوده است!
تاقبل دستور استاندار آماری نداشتیم!
غلامعلی نیکفهم مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان نیز در همین راستا در گفتوگو با خبرنگار فارس در اظهاراتی مدعی شد که تا قبل از دستور استاندار در خصوص کاهش سرعتگیرها در گیلان هیچگونه آمار دقیقی در خصوص تعداد سرعتگیرهای استان وجود نداشت و بلافاصله بعد از این دستور، واحدهای شهرستانی تعداد سرعتگیرهای موجود در هر شهرستان را به استان اعلام کردند.
بر اساس گفتههای نیکفهم در استان گیلان سه هزار و ۲۵۰ سرعتکاه در راههای اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد و این فقط مربوط به کمربندیها و محورهای مواصلاتی بوده و مابقی مثل داخل شهرها در حوزه شهرداری است.
آنطور که مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان میگوید برای برداشتن سرعتگیر در هر شهرستان باید جلسات شورای ترافیک به ریاست فرماندار برگزار و سپس سرعتگیری تخریب شود که تاکنون در ۱۰ شهرستان مجوز حذف سرعتگیر صادر شده است.
طبق گفتههای نیکفهم در حوزه شهرستان فومن، رودسر، صومعهسرا، لاهیجان، بندرانزلی و شهرستان رشت اقداماتی انجام و تاکنون ۶۰ الی ۷۰ سرعتگیر در این شهرستانها حذف شده و تا ۲ هفته آینده به طور یقین ۲۰ درصد از سرعتگیرها تخریب و در صورت مساعد بودن هوا و عدم بارش باران این امر به ۳۰ درصد هم خواهد رسید.
تکرار خلف وعدههای استاندار که مربوط به معاونت عمرانی است
بدون شک یکی از اهداف احداث سرعتگیر در جادههای استان کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر در این حوزه است در حالی که در یکسال گذشته ۱۹۰ نفر در جادههای گیلان فوت شدند که نشاندهنده غیر استاندارد بودن برخی از سرعتکاههای این استان است.
پیشتر در موضوعات مختلفی همچون راهآهن، پسماند، پلهای ارتباطی، روگذر و تالاب انزلی که مربوط به حوزه معاونت عمرانی استانداری گیلان بوده، پیگیریهای صورتگرفته به گونهای رقم خورده که منجربه خلف وعده استاندار گیلان شده است.
پایان پیام/۳۳۸۹
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است