کریدور شمال- جنوب، پروژهای که بعد از سالها راهاندازی شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت، به تشریح عملکرد این شرکت معظم در یکسال اخیر پرداخت و گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال گذشته توانسته علاوه بر ثبت رکوردهای تاریخی حمل بار که در تاریخ فعالیت این شرکت بیسابقه است، در سایه شدیدترین تحریمهای بینالمللی بر علیه اقتصاد ایران، ناوگان و پرسنل خدوم کشتیرانی، توانسته نقشآفرینی جدی در عرصه تأمین نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولیدکنندگان داخلی با حمل بار وارداتی و ارزآوری با حمل کالاهای صادراتی به تمامی کشورهای دنیا داشته باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور و ضرورت توجه هر چه بیشتر به ظرفیتها و پتانسیلهای اقتصاد ایران در حوزه حمل بار دریایی گفت: خوشبختانه با نگاه هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اکنون توجه به اقتصاد دریامحور به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده و بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان خط دوم دفاعی کشور که بخش اعظم حمل بار وارداتی و صادراتی کشور به مقاصد مختلف را به عهده دارد، برنامهریزی جدی را در این حوزه انجام داده تا علاوه بر توسعه ناوگان و تجهیز خود به انواع شناورها، کانتینر و واگن، به منظور خدماترسانی بیشتر به تجار و فعالسازی اقتصاد دریا پایه، گام برداشته و در این راستا، خود را از یک شرکت حمل بار دریایی به یک شرکت حملونقل چندوجهی تبدیل نماید.
تدوین سند راهبردی ۵ ساله گروه کشتیرانی
مدرس خیابانی با اشاره به تدوین سند راهبردی گروه کشتیرانی در چشمانداز سال ۱۴۰۶ خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت توسعه ناوگان به منظور خدماترسانی هرچه بیشتر در سنوات آینده از یک سو و حرکت برنامهریزی شده مبتنی بر راهبردهای کلان اقتصاد و اسناد بالادستی از سوی دیگر، از سال گذشته اقدام به تدوین سند راهبردی خود در چشم انداز سال ۱۴۰۵ نموده که با توجه به سپری شدن یک سال از اجرای آن و ضرورت به روزرسانی منطبق با شرایط داخلی و بازارهای جهانی، نسبت به بازنگری آن اقدام و اکنون این سند برای چشمانداز سال ۱۴۰۶ تدوین، نهایی و ابلاغ شده است.
سفارش ساخت شناور و کانتینر برای پاسخگویی به نیاز تجار
وی با اشاره به رویکرد حاکمیت به اقتصاد دریامحور خاطرنشان کرد: خوشبختانه اولین جلسه شورایعالی صنایع دریایی در سال جاری با حضور رئیس جمهور تشکیل شده که در آن مقرر گردید تا نسبت به نوسازی و جوانسازی ناوگان دریایی کشور اقدام گردد که بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و تولیدکنندگان ایرانی، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره با شرکت ایرانی کشتی سازی صدرای نکا نموده است.
مدرس خیابانی تأکید کرد: ظرفیت حمل دریایی در حوزه خزر حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر علاوه بر تجهیز ظرفیتهای ناوگان برای حمل بار از مقاصد مختلف دنیا به سمت روسیه، نسبت به مدیریت بندر سالیانکا در آستاراخان روسیه به منظور تسریع و تسهیل در عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در این بندر نیز اقدام شده است که یکی از سرمایهگذاریهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در روسیه میباشد؛ ضمن اینکه خرید تعدادی کشنده نیز از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت حمل چندوجهی بار به ثمر رسیده است.
مدرس خیابانی ادامه داد: خرید ۵۴ هزار تیای یو کانتینر به منظور پاسخگویی به نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کشور در کمبود کانتینر، به ثمر رسیده و در عین حال، خرید ۲۳۵ دستگاه واگن در راستای توسعه حملونقل ریلی صورت گرفته و مذاکره جهت عقد قرارداد ۸۰۰ دستگاه واگن دیگر در حال انجام است.
وی با اشاره به استفاده حداکثری از یاردهای تعمیراتی داخلی جهت انجام کلیه تعمیرات شناورهای قابل تعمیر در داخل کشور اظهار داشت: علاوه بر این، همکاری با شرکتهای دانش بنیان به منظور تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کمسولفور و سایر فنّاوریها نیز تعریف شده و پروژه هوشمندسازی کشتیها نیز با همکاری معاونت علمی و فنّاوری رئیس جمهور نهایی شده است.
رشد ۱۶۸ درصدی افزایش سرمایه به منظور توسعه
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به رشد ۱۶۸ درصدی افزایش سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در انتهای سال گذشته، سرمایه این شرکت از ۲,۱۵۶ میلیارد تومان به ۵,۷۷۲ میلیارد تومان افزایش یافته که این افزایش سرمایه صرف نوسازی ناوگان خواهد شد.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در راستای توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی گفت: در راستای این تأکیدات و سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا و حمل بار تولیدکنندگان ایرانی از درب کارخانه به مقصد بنادر این کشور نموده که خوشبختانه توانسته گامی مهم در جهت توسعه تجارت با این کشور بردارد.
مدرس خیابانی ادامه داد: همچنین در حوزه توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی، همزمان با سفر رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تقویت خط منظم جهت حمل بار صادراتی به مقصد شرق و شمال آفریقا نمود، نسبت به اعزام کشتی حامل بار صادراتی ایران به بنادر شمال آفریقا اقدام کرده؛ ضمن اینکه دفتر منطقهای کشتیرانی در آفریقا نیز راهاندازی شده تا همزمان با استقرار نماینده محلی، یک نماینده نیز از ایران در این دفتر حضور داشته باشد تا کار به شکل بهتری برای تجار ایرانی تسهیل شود.
وی با اشاره به مجموعه اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده حداکثری از دریانوردان ایرانی بر روی شناورهای این ناوگان خاطرنشان کرد: این شرکت در راستای استفاده حداکثری از توان دریانوردان ایرانی، اقدام به جایگزینی دریانوردان خارجی ناوگان با دریانوردان ایرانی نموده و هم اکنون دریانوردان ایرانی، راهبری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به دست گرفتهاند، ضمن اینکه نسبت به آموزش مستمر کارکنان بخش دریایی اقدام شده و در عین حال، با برگزاری آزمونهای استخدامی، جذب دریانوردان و پذیرش دانشجوهای بورسیه که مراسم پایان تحصیل ۱۲۰ نفر از آنها در روزهای گذشته در دانشکده علوم دریایی بندر امام خمینی (ره) برگزار گردید، تلاش شده تا برای تأمین نیروهای دریایی مورد نیاز ناوگان در سنوات آتی، برنامهریزی گردد.
مدرس خیابانی در پایان خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان برترین شرکت حمل و نقل دریایی کشور و شانزدهمین شرکت حمل و نقل برتر دریایی دنیا، همواره تلاش نموده تا با نگاه راهبردی و برنامهریزی هوشمندانه، نسبت به پشتیبانی از اقتصاد ملی و تأمین نیازهای اساسی و ضروری مردم و بخش تولید اقدام نموده و یاریرسان دولت در اجرای مجموعه سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصههای مختلف داخلی و خارجی باشد.
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است