Get News Fast

 

چرا راه‌آهن شلمچه ـ بصره مهم است؟

افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو، دسترسی به کشورهای آسیای میانه، اجرای طرح اتصال حرمین و تقویت مراودات میان تهران و بغداد بخشی از اهداف اجرای این پروژه‌ی ریلی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با توجه به استقبال گسترده‌ عاشقان اباعبدالله برای شرکت در رویداد حماسی اربعین حسینی باری دیگر نگاه‌ها به افزایش ظرفیت ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق معطوف شد از این رو آغاز عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه- بصره به عنوان مهم‌ترین پروژه میان دو کشور در دستور کار قرار گرفت.

محسوس‌ترین بُعد این پروژه‌‌ی ریلی که در بیش از چند دهه‌ی گذشته مورد توجه بوده است تقویت مراودات میان تهران و بغداد در راستای اتحاد بیشتر در عرصه‌های دیپلماتیک است و امروز آغاز عملیات ریل‌‌گذاری این  پروژه راهبردی چشم‌انداز روشنی را در عرصه‌ی مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک میان دو کشور ایران و عراق ترسیم می‌کند.

صبح امروز عملیات ریل‌گذاری  راه‌آهن شلمچه-بصره پس از 40 سال انتظار با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسؤولان کشوری و با هدف تکمیل مسیرهای بین المللی حمل و نقل بین ایران و کشور عراق آغاز شد.

چرا راه‌آهن شلمچه ـ بصره مهم است؟

افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور امروز در جمع خبرنگاران در خصوص این پروژه‌ی ریلی اظهار کرد: اتصال حرمین با دسترسی خطوط ریلی دو کشور کامل می‌شود و حجم تبادلات تجاری ایران و عراق با تکمیل راه‌آهن شلمچه – بصره تا ۳۰ میلیارد یورو قابل افزایش است.

وی گفت: افتخار ما این است که مراسم پیاده‌روی اربعین، بزرگترین رویداد جهانی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با عشق و اخلاص، همدلی و همراهی، همگام و هم هدف، به سوی حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) راهپیمایی می‌کنند. این یک رویداد تمدن‌ساز است و ان‌شاءالله مقدمه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کند.

چرا راه‌آهن شلمچه ـ بصره مهم است؟

دسترسی به کشورهای همسایه

مخبر با اشاره به پروژه راهبردی راه‌آهن شلمچه – بصره افزود: امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا شاهد آغاز به کار یکی از مهمترین پروژه‌های مشترک و تحول‌ساز بین ایران و عراق باشیم که تمام منطقه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ از اینکه امروز توفیق یافتم به همراه نخست‌وزیر عراق، اتصال راه‌آهن دو کشور را در این نقطه آغاز کنیم و زیرساخت ریلی را برای گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی توسعه دهیم ابراز خرسندی می‌کنم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت‌های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند اما حجم تجارت کنونی دو کشور در حال حاضر در سطح مورد انتظار طرفین نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر، حجم تجارت بین دو کشور حدود ۱۱۱ میلیارد یورو در سال است که در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال کاملاً قابل دستیابی است. از سوی دیگر، فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه تضمین می‌کند.

تلاش برای رضایت زائران اربعین

مخبر با اشاره به بازدید از تمامی مرزهای کشور بیان کرد: سال گذشته زائران نسبت به وضعیت حمل‌ونقل گلایه داشتند که امیدواریم با راه‌اندازی این پروژه‌ی ریلی مشکلات زائران در زمینه حمل‌ونقل برطرف شود. سال گذشته شاهد صفوف چند کیلومتری زائران در مرز مهران بودیم و مجبور شدیم با هواپیما به مردم آب و غذا برسانیم از این رو آسیب‌شناسی اربعین در دستور کار دولت قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور دولت سیزدهم را مردم محور دانست و گفت: با تلاش شبانه‌روزی مسؤولان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین امروز مردم از وضعیت مرزها و تردد رضایت دارند و از سوی دیگر این مسئله نشان‌دهنده همکاری بالای بین دو دولت ایران و عراق نیز هست.

چرا راه‌آهن شلمچه ـ بصره مهم است؟

احداث مسیری جدید برای اتصال شلمچه به بصره

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز امروز در آیین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح  راه آهن شلمچه بصره اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی طرح راهن آهن شلمچه بصره خبر خوشی است که امروز به مردم کشور می‌دهیم. این پروژه به دلایل مختلف چهل و چند سال بود که متوقف بود و اجرای آن امکان پذیر نمی‌شد.

پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا است که علاوه بر اتصال راه‌آهن دو کشور، می‌تواند تکمیل‌کننده مسیرهای بین المللی حمل و نقل باشد.

وی افزود: مقدمات این طرح در قالب چند توافقنامه میان وزرا هر دو کشور انجام شده بود. همچنین جلسات کارشناسی مدیران راه آهن هر دو کشور انجام و زیرساخت‌های لازم مهیا شد تا امروز عملیات اجرایی آغاز و در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طول این طرح ۳۲ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتری از عملیات مین‌روبی در حریم راه آهن و احداث یک پل در اروندرود به عهده کشور ما است. با اجرای این طرح زائران از این پس می‌توانند مسیر جدیدی را از شلمچه به سمت بصره و پس از آن به طرف نجف اشرف و کربلای معلی طی خواهند کرد.

به گزارش فارس، امروز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن شلمچه ـ بصره امروز پس از ۴۰ سال و با هدف تکمیل مسیرهای بین‌المللی حمل و نقل ایران و عراق آغاز شد.

پایان پیام/


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا